Ja som tiež zástancom rozvoja vzdelanosti nášho národa. Koniec koncov, je to tá najlepšia investícia do budúcnosti. Rozvíjajúca sa krajina potrebuje kvalitných odborníkov v každej oblasti. No mám pocit, že posledné roky kompetentní prepadli skôr vylepšovaniu štatistík v počte absolventov VŠ a na kvalitu pozabudli.
Sesternica mi volala, že potrebuje poradiť s biológiou. O týždeň majú skúšku a ona nestíha. Moja ochota utrpela hneď, akonáhle mi oznámila, že otázky na skúšku sú z učebnice biológie pre gymnáziá!!! Tak to ma nielen zaskočilo, ale aj pobavilo a urazilo zároveň. Je nepochopiteľné, že niekto dostane diplom za niečo, čo býva zvyčajne ohodnotené stredoškolským vysvedčním. Moja sesternica nie je jediná.
Mnoho ex-spolužiakov študuje odbory, ktorých význam im častokrát uniká. Spomínané fakulty sú zberňou neúspešných študentov, ktorí sa nevzdávajú túžby po titule. Tieto školy častokrát nemajú ani akreditáciu a sú zahraničím neakceptované. Ich osnovy sú kópiou osnov stredných škôl, v tom lepšom prípade majú aj niečo navyše.
Vlastne by nám to mohlo byť jedno. Ale ako príde k tomu študent kvalitnej fakulty, ktorý pri promócií dostane titul rovnaký ako jeho málo úspešný kolega? Možno to vyzerá malicherne, ale pri preberaní diplomu to nejedného človeka nahnevá.
Titul ešte nič neznamená. Každého preverí až život. No je akýmsi imidžom a know-how každého človeka. Časom sa všetci nejako vyprofilujeme, no štartovať budeme spoločne.
Zaujímavé sú aj peniaze, ktoré plynú do nekvalitného školstva. Viem si predstaviť, že by boli použité na menší počet škôl, ktoré by sa skvalitňovali a stávali sa konkurencieschopnými zahraničným univerzitám.
Diplomové práce sú ďalšim boľavým miestom nášho vzdelania. Ony to diplomové práce vlastne ani nie sú. To ich len tak promiskuitne niektorí nazývajú. Plagiátorstvo, kopírovanie celých článkov, prepisovanie starších prác sú realitou, s ktorou sme sa ešte nevysporiadali. Aj keď nerád, zájdem po príklad do USA. Tam je každá práca preskúmaná softvérom a v prípade plagiovania je autor výrazne postihovaný. U nás za to dostane diplom.
Oveľa logickejšie ako počet absolventov VŠ mi pripadá počet kvalitne vzdelaných ľudí. A kvalitne vzdelaný človek nemusí byť bezpodmienečne študentom s diplomom. Poznám ľudí, ktorí školu nepotrebovali a sú oveľa ďalej ako neúnavní študenti pachtiaci sa za každú cenu za kúskom papiera a pár písmen pred menom.
Vysoká škola pre každého
Je to jedna z dlhodobých priorít ministerstva školstva a vôbec Slovenska ako takého. No nie je vysoká škola ako vysoká škola. V poslednom období vzniká množstvo fakúlt a odborov, o ktorých kvalite sa dá polemizovať.