Každý seriózny podnik, ktorý to myslí vážne so svojou budúcnosťou a budúcnosťou svojich zamestnancov, by sa mal týmito procesmi minimálne inšpirovať. Na prvom mieste z hľadiska širšieho celospoločenského kontextu je Duálna akadémia u nás vo Volkswagene.
Aj keď sa o ňom už narozprávalo kde-čo, nebude na škodu zopakovať, čo vlastne je duálne vzdelávanie. Duálne vzdelávanie je predovšetkým spôsob odborného vzdelávania a prípravy k výkonu povolania, ktorým sa dosahuje potrebná kvalifikácia pre určité povolania. Princíp duálneho vzdelávania spočíva v tesnom prepojení odborného teoretického vzdelávania v strednej odbornej škole spolu s praktickou prípravou v závode.
Systém duálneho vzdelávania je špecifický tým, že vytvára partnerský vzťah medzi žiakom a zamestnávateľom. Systém vzdelávania tak zabezpečuje, že vzdelávanie a príprava žiaka na výkon povolania zodpovedajú požiadavkám zamestnávateľa a najnovším trendom kvalifikácie v danom povolaní a odvetví. V prípade Volkswagenu je to práve automobilový priemysel, ktorý je dynamický a teoretické vyučovanie v škole nedokáže byť dostatočne flexibilné na to, aby držalo krok s dobou.
U nás vo Volkswagene máme systém duálneho vzdelávania od septembra 2013. Medzi úvodnými vyučovanými profesiami boli mechatronik, elektrotechnik pre automatizačnú techniku a priemyselný mechanik. V septembri 2016 sa rozširuje štúdium o ďalšie dva vzdelávacie programy: nástrojár a mechanik prípravkov. Štruktúra vyučovania je 30 % teórie a 70% praxe v školiacom stredisku. Postupujeme tak najefektívnejším spôsobom, aby absolventi akadémie dosiahli potrebné zručnosti. Motivácia účastníkov je veľká, všetci absolventi akadémie majú zaručenú pracovnú pozíciu vo Volkswagene. Vďaka štúdiu v Duálnej akadémii získajú certifikát o absolvovaní štúdia a získaní kvalifikácie v študijnom odbore platný nielen na Slovensku, ale aj na nemeckom pracovnom trhu a v celom koncerne Volkswagen. Zároveň je absolvent Duálnej akadémie úspešným maturantom s nemeckým jazykom. Dôležité je dodať, že tento model sme prebrali od materského koncernu Volkswagen.
Tento systém kvalifikácie zamestnancov je v Nemecku veľmi rozšírený a najmä vďaka nemu sú nemecké firmy tak úspešné. Kvalifikovaná pracovná sila presne šitá na mieru trhu práce uľahčuje situáciu zamestnancom, ale aj firmám. Budúci zamestnanci sa učia informácie relevantné pre svoje povolanie a zároveň sú vzdelávaní v najnovších postupoch a pracujú s najnovšími technológiami. Pre absolventov duálnych vzdelávacích systémov je výhoda, že sú úplne oboznámení so situáciou vo firme a vedia sa už vo firemnej štruktúre orientovať. Tým sa skracuje na minimum adaptačný proces zamestnancov a tí sú už takmer od samého začiatku plnohodnotnými pracovníkmi.
V súčasnosti sa trh práce mení rýchlejšie ako kedykoľvek inokedy v histórii. Povolania vznikajú a zanikajú obrovskou rýchlosťou. Práve duálne vzdelávanie je jedným z liekov na tieto zmeny. Kto lepšie ako samotné firmy vedia, akú kvalifikáciu jeho zamestnanci potrebujú v súčasnostia akú kvalifikáciu budú potrebovať o pár rokov.
V čase implementácie Industrie 4.0 (ide o stratégiunemeckej vlády súvisiacu so štvrtou etapou priemyselnej revolúcie, ktorej výsledkom bude „inteligentná fabrika“ schopná sama sa riadiť), ktorá vytvára predpoklady pre čoraz vyššie zastúpenie automatizácie a informačných technológií vo výrobe, je flexibilnejší prístup ku kvalifikácii potrebný viac než inokedy. Duálne vzdelávanie pomôže aj riešeniu na prvý pohľad paradoxnej situácie na slovenskom pracovnom trhu, keď máme nedostatok pracovníkov, príkladom je automobilový priemysel, a zároveň vysokú nezamestnanosť. Aplikáciu duálneho vzdelávania vnímam ako jeden z najdôležitejších spôsobov ako znižovať vysokú nezamestnanosť v skupinách s chýbajúcou kvalifikáciou.
Myslím si, že všetky uvedené argumenty hovoria jasnou rečou - systém duálneho vzdelávania je mimoriadne výhodný pre všetky podniky, ktoré sa dlhodobo trápia s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily.