V prvom rade musím povedať, že ma príchod ďalšej automobilky na Slovensko úprimne potešil. Zďaleka to nie je len úspech vlády, ale najmä desiatok tisíc ľudí, ktorí pracuje v slovenskom automobilovom priemysle a zasvätil mu svoj život. Práve ich mnohoročná kvalitná práca bola najlepšou referenciou pre Slovensko a jedným z kľúčových dôvodov pre rozhodnutie prísť na Slovensko. Mrzí ma keď čítam, s akým dešpektom sa píše na Slovensku o práci v automobilovom priemysle. Z vlastnej skúsenosti viem, že súčasné automobilky potrebujú skutočne kvalifikovanú pracovnú silu, pretože produkujú výrobky s vysokou pridanou hodnotou.
Po oznámení príchodu automobilky sa v médiách začali objavovať nasledujúce otázky, na ktoré by som rád hľadal odpovede.
Bude dostatok pracovných síl pre ďalšiu automobilku na Slovensku ?
Dostatok pracovnej sily je, aj kvalifikovanej, len tento krát to nebude mať nová automobilka jednoduché s náborom pracovníkov. Istotou a potešením pre mňa ako odborára je, že by malo prísť k nárastu platov pracovníkov v automobilovom priemysle, a zároveň dôjde k nárastu platov v Nitrianskom kraji. Na celoslovenskej úrovni môžeme očakávať vyšší rast platov v strojárenstve oproti ostatným odvetviam z dôvodu príbuznosti kvalifikácie a snahy podnikov udržať si zamestnancov. Závod Jaguar Land Rover pri Nitre začne produkovať svoje prvé vozidlá v roku 2018 a pravdepodobne na plné obrátky začne pracovať v roku 2019. Zlepšovanie platových podmienok ako priamy dôsledok tejto investície môžeme očakávať v rokoch 2017 – 2020.
Nebude Slovensko jednostranne orientované na automobilový priemysel ?
Faktom je, že podiel automobilového priemyslu na Slovensku je pomerne vysoký (43% na priemysle a 26% na celkovom exporte). V prvom rade však treba povedať, že sa na Slovenku nachádzajú tie najmodernejšie závody a technológie na výrobu vozidiel v celosvetovom meradle. Zároveň v rámci jednotlivých koncernov sú slovenské závody aj najlepšie hodnotené a tie v každej kríze sú posledné, pri ktorých sa znižuje výroba.
Automobilky sú pre nás obrovskou pridanou hodnotou a okrem toho, že samotné vyššie príjmy zamestnancov v automobilkách zvyšujú domáci dopyt, tvoria u nás ohniská výskumu a vývoja. Automobilky nebránia ostatným odvetviam, aby sa rozvíjali, skôr cez prínos toho, že sú tu, majú šancu ostatné priemyselné, technologické odvetvia rásť. Je len na nás, ako danú výhodu zužitkujeme.
Nepreplatili sme len Poliakov ?
Slovenská republika ponúkla pravdepodobne maximálnu investičnú pomoc pre nový závod, ale investičná pomoc je z EÚ limitovaná, takže Poliaci mohli dať len to, čo my. Poľsko, ktorého štátny rozpočet je niekoľkonásobne väčší ako náš, určite mal dostatok finančných prostriedkov na to, aby našu ponuka bez problémov dorovnal. Som presvedčený, že konzorcium TATA motors nerozhodovalo podľa finančnej pomoci, ktorá mohla byť rovnaká z oboch strán, ale podľa toho, kde nájde kvalifikovanú pracovnú silu, kvalitné subdodávateľské firmy a vhodnú infraštruktúru pre svoju plánovanú výrobu luxusných automobilov.
Verím, že budúcim zamestnancom v závode Jaguar Land Rover sa podarí vybojovať pracovné podmienky podobné tým, ktoré majú naši zamestnanci v bratislavskom Volkswagene. Aby to dosiahli musia si založiť vlastné moderné odbory. Na záver by som preto rád budúcich zamestnancov povzbudil - nebojte sa bojovať za primerané mzdy, nebojte sa zasadzovať za dobré pracovné podmienky, ktoré si za svoju náročnú a zodpovednú prácu nepochybne zaslúžite.