Tento mýtus, ktorý panuje u veľkej časti slovenských podnikateľov, nám spolu s vysokým odvodovým zaťažením spôsobuje, že Slovensko sa objavuje na posledným priečkam štatistík o priemerných platoch zamestnancov v Európe. V tabuľke 1 vidieť, že Slovensko je stále ďaleko za ostatnými krajinami Európskej únie vo výške čistej priemernej mzdy. Som presvedčený, že u nás je stále priestor na zvyšovanie miezd. Zároveň si myslím, že naši ľudia si to zaslúžia za odvedenú prácu, ktorú vykonávajú.
Ako predseda odborov vo Volkswagen,Slovakia som sa naučil pri vyjednávaniach o platoch, že ak sú dobré výsledky firmy, je vždy priestor na zvyšovanie platov a je nevyhnutné si ich pýtať. Na Slovensku zabíja zvyšovanie platov aj kultúra vzťahov medzi zamestnancami a zamestnávateľmi.
Tabuľka 1 – zdroj Eurostat

Zamestnávatelia si myslia, že zvyšovanie platov zamestnancov zníži príjmy pre nich samotných. Zamestnanci obvykle vyčkávajú, kým ich niekto vyzve, že sa im ide zvyšovať. Je im nepríjemné pýtať si zvýšenie a zároveň, ak mám byť úprimný, mnohí svoje zvýšenie platu nevedia ani dostatočne vyargumentovať. Samozrejme dané tézy neplatia pre všetkých na 100%.
Zamestnávatelia na Slovensku by mali pochopiť, že zvýšenie miezd pre svojich zamestnancov im počas jedného roka síce neprinesie okamžité benefity, ale zvýšenie miezd, pracovných istôt a celkovo zlepšovanie pracovného prostredia v prospech zamestnancov sa vždy dlhodobo odrazí na zlepšovaní finančných ukazovateľov. Platí jednoduchá pravda - spokojný zamestnanec pracuje lepšie ako nespokojný.
Majú naše firmy možnosť zvyšovať mzdy? Alebo sú radi, že ako tak žijú? Najlepší ukazovateľ je pomer odmien zamestnancov k HDP. Ako prináša tabuľka 2, Slovensko sa umiestnilo na piatom mieste od konca s pomerom 38,5%, čo agregátne znamená, že na Slovensku je priestor na zvyšovanie platov.
Tabuľka 2 - podiel miezd na HDP v EÚ – Eurostat a vlastné prepočty

Postupné zvyšovanie miezd na Slovensku by malo určite agregátny zmysel zväčšovania domácej spotreby, ktorá má vždy multiplikačný účinok na domácu ekonomiku.
Jedna z úloh moderných odborov by mala byť jasne komunikovať, že zvyšovanie platov podniku neškodí, ale pomáha ho rozvíjať. Ako každý podnikateľ vie, všetko nie je len o kvalite produkte, ale dôležitou súčasťou je aj kvalitný marketing. Je nevyhnutné, aby naši zamestnanci na Slovensku vedeli lepšie predať svoj kvalitnú prácu. A v tom vidím hlavnú úlohu odborov na Slovensku.
Odbory by sa okrem svojej práce mali sústrediť na to, aby zamestnávateľom jasne vysvetlili, že zvyšovanie miezd bude len nápomocné pri zvyšovaní ziskovosti podniku. Je nevyhnutné, aby zaznelo, že zvyšovanie miezd na Slovensku nespôsobí žiaden zásah vlády ani administratívne nariadenie. Zvyšovanie miezd je vždy dohoda medzi zamestnancami a zamestnávateľmi. Úloha odborov je, aby zamestnávatelia chápali, že podnik funguje najmä vďaka zamestnancom. Zamestnanci zase musia pochopiť, že mzdu dostávajú za svoju prácu, ktorú majú vykonávať čo najlepšie.
Pre moderné odbory na Slovensku je nevyhnutné, aby poukazovali na to, že prosperita firiem je bytostne závislá na kvalite práce jej zamestnancov. Práve preto si zamestnanci za svoju prácu zaslúžia adekvátne mzdové ohodnotenie.