Zelené jablko

Dôraz na životné prostredie je stále dôležitejším faktorom pri výbere produktov a výrobcovia tento fakt zohľadňujú aj vo svojom marketingu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

O tom, že enviromentálna politika je dnes vďačnou témou aj z marketingového hľadiska vieme asi všetci a nemusíme sa o svet reklámy ani zaujímať. Podpora predaja produktov prostredníctvom prírody je dnes veľmi trendy. A bude ešte viac, veď vztýčený prst globálneho oteplovania a zvýšený výskyt poveternostných katastróf v nás čoraz viac vzbudzuje strach z neistej budúcnosti. 


Nič však nie je stratené a ešte stále môžeme katastrofu odvrátiť a prenechať naším deťom dobré podmienky pre život - treba len kupovať “zelené” výrobky. Tak asi vyzerá jedna z častí marketingových plánov rôznych spoločností. Niektorí to naozaj ťahajú do extrémov. Pamätám si na kampaň jednej britskej banky, ktorá vysadila jeden strom za každý novootvorený účet.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Na druhej strane nevidím na tom nič zlé, pretože z týchto postupov budú hlavne profitovať ľudia. Či už to firma robí čisto kvôli zisku alebo z presvedčenia pre ochranu prírody, tak pre naše prostredie to bude mať iba pozitívny účinok. Jediné čo sa mi na tom stále nepáči je rýchlosť akou sa tieto firmy enviromentálnym štandardom prispôsobujú. Určite by sa na tom dalo zapracovať a implementovať enviromentálnu politiku a výrobné procesy rýchlejšie. Ale som optimista a verím v zelenú budúcnosť.


Apple bol v minulosti veľmi kritizovaný za svoje výrobky, za slabé štandardy v recyklovaní, výrobných procesoch a za používané materiály v počítačoch a iných výrobkoch. Na mušku si ho zobral Greenpeace a využil výstavu a konferenciu Macworld Expo 2007 na to, aby odkomunikoval svoj nesúhlas s cestou akou sa Apple v oblasti životného prostredia uberá. 

SkryťVypnúť reklamu


Vyčítali mu hlavne použitie PVC a BFR. Pracovník Greenpeace Martin Hojsik sa v tej dobe vyjadril, že na PVC a BFR testovali niekoľko počítačov a najhoršie z nich vyšiel práve Apple MacBook Pro. Greepeace tiež robil vyhodnotenie enviromentálne zameraných značiek v počítačovom segmente a Apple sa umiestnil na posledných priečkach. Prieskum sa robí priebežne a aktuálne výsledky si môžete pozrieť tu a kritéria hodnotenia zase tu.


Situácia okolo Apple a jeho enviromentálnej politiky zašla až tak ďaleko, že pri príležitosti Macworld 2007 pracovníci Greenpeace demonštrovali pred predajňou Apple v San Franciscu a dokonca založili špeciálnu internetovú stránku greenmyapple.com, ktorej obsah hovorí o tom, ako spoločnosť, ktorá je zameraná na perfekcionizmus v každom smere zanedbáva otázku životného prostredia. Paradoxne Greenpeace na stránke vystupujú ako milovníci tejto značky, ktorý jej chcú iba pomôcť.

SkryťVypnúť reklamu


Stránku som celú prešiel, nachádza sa na nej množstvo prelinkovaní, takže možno mi niečo ušlo, ale chýbajú mi tam exaktné informácie o tom, ako sú výrobky Apple nebezpečné pre životné prostredie. Stránka je viac zameraná marketingovo a neuvádza konkrétne čísla. Nie že by som Greenpeace neveril, ale keď už Apple venovali samostatnú stránku, tak by som čakal presvedčivejšie fakty a nie len ničím nepodložené tvrdenia. Na otázku, prečo vytvorili takúto stránku iba o Apple a nie aj o iných výrobcoch odpovedali, že spomedzi výrobcov elektroniky im záležalo najviac práve na Apple, aby zlepšil svoj postoj k životnému prostrediu.

SkryťVypnúť reklamu


Greenpeace pokračoval po Macworlde 2007 k zvyšovaniu tlaku na Apple a ich terčom sa stal aj Al Gore, 45. vice prizident USA a niekdajší kandidát na prezidentské kreslo. Al Gore sa totiž aktivizuje v otázkach boja proti znečisťovaniu životného prostredia a zároveň je aj členom predstavenstva Apple, Inc.


Tlak na Apple sa dočkal svojho výsledku a v máji 2007 Steve Jobs (Apple CEO) vydal stanovisko, že Apple začína tvrdo makať na tom, aby sa stali zelený.


Výsledky sa už začali dostavovať a enviromentálna politika Apple sa prioritne zameriava na redukciu škodlivých chemikálií v produktoch a na recykláciu výrobkov.   


Jeden z prvých enviromentálnych produktov z novej generácie bol ultratenký MacBook Air predstavený na začiatku roka (moj prvý článok), ktorý obsahoval úsporné LED podsvietenie displeja, interné káble a komponenty bez PVC a BFR, bol vyrobený z vysoko recyklovateľného hliníka a balenie (krabica) bolo menšie v porovnaní s MacBookom.


Apple zobral otázku životného prostredia veľmi vážne a koncom októbra 2008 predstavil novú verziu MacBooku a MacBooku Pro, o ktorých tvrdí, že sú to “najzelenšie” počítače, aké kedy vyrobil a vo svojej novej televíznej reklame spolu s MacBookom Air ich označuje ako najzelenšiu rodinu notebookov na svete. Slovná hračka v reklame však vyvoláva otázku, či sa jedná o najzelenšie počítače na svete alebo rodinu počítačov. Uvidíme, keď sa do nich pustí Greenpeace. Zatiaľ som k novým MacBookom ich stanovisko nenanšiel.  


Aké sú teda po enviromentálnej stránke? Nové MacBooky a MacBooky Pro neobsahujú ortuť, ktorá bola používaná v starších verziách podsvietenia. Namiesto toho využívajú úspornú LED technológiu. Sklo LCD panelu kedysi obsahovalo arzén, ktorému sa teraz vyhli a nové sklo bez arzénu sa tak stalo plne recyklovateľným.


Čo sa týka interných častí, tak tie sú momentálne zbavené toxických materiálov ako PVC a BFR, ktoré sa vyskytovali na doskách procesorov, kábloch, konektoroch, izoláciach a pod. Rovnako týchto toxínov boli zbavené aj výrobky ako Apple LED Cinema Display, iPod touch, iPod classic, iPod nano a iPhone 3G.


Najzaujímavejším komponentov nových Macov je ich celohliníkové telo, ktoré poskytuje výbornú odolnosť voči poškodeniu, zbavuje notebook nadváhy a prispieva k menšej poruchovosti. Apple ním predstavil novú technológiu výroby tiel notebookov, ktoré sa pomocou rezania, vŕtania, frézova a leštenia vyrobia z jedného kusu hliníku (proces výroby si môžete pozrieť vo videu nižšie). Nové telo sa vďaka výrobnému procesu zbavilo množstva častí, čo zvýšilo jeho recyklačnú schopnosť.


Spotreba energie je hlavne u notebookov kritérium výberu. Tu nové MacBooky opäť bodujú a podľa novej sekcie na Apple stránke sa im vďaka tomu, že vyrábajú hardware aj software podarilo ich vzájomným zosúladením znížiť spotrebu energie. Na stránke sa spotreba notebooku prirovnáva k štvrtinovej spotrebe žiarovky. Presné čísla však opäť chýbajú.


Posledným zo série enviro vylepšení je balenie Macov. To je menšie o 41 percent ako u predošlých generácií, čo umožňuje na paletu naložiť o 25 percent viac krabíc a zredukovať náklady na dopravu a znížiť CO2.

Tak to by bolo zo životného prostredia na dnes všetko. Greenpeace sa nakoniec podarilo Apple dotlačiť k zlepšeniu enviromentálnej politiky a výsledkom sú zaujímavé produkty, ktorým konkurenčné “plasťáky” budú ťažko konkurovať. Sklamaný som trošku z toho, že k týmto veciam prišlo až teraz, na konci roka 2008. Myslím, že tieto možnosti existovali už skôr. No lepšie neskôr ako nikdy. Nakoniec si ešte nezabudnite pozrieť novú reklamu od Apple, ktorá ma inšpirovala napísať tento článok. :-) 

The greenest family of notebooks 

 MacBook promo video (výrobný proces)

Boris Šmotlák

Boris Šmotlák

Bloger 
  • Počet článkov:  49
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Zoznam autorových rubrík:  Simple AppleHot NewsUser's ReviewsApple-ingOthers, but nice as well

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

91 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

106 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu