V neprehľadných situáciách konkurenčného boja je nemysliteľné, aby sa informácie „predierali“ hierarchiou až na samotný vrchol a odtiaľ vo forme zadaní späť k ľuďom. Toto je prežitý spôsob fungovania firiem. To ale vedie k nárokom na ľudí a k ich zmene myslenia.
Žiadaní zamestnanci a samoriadiace tímy v roku 2025.
Žiadaní zamestnanci budú takí, ktorí sú schopní zohnať si informácie sami, ktoré potrebujú k svojej práci a sú schopní sami sebe vytvoriť zadanie. Poznajú svoje ciele a zdieľajú hodnoty a víziu spoločnosti, pre ktorú pracujú. To vedie k iným nárokom na ľudí, ktorí doteraz "fungovali na povel". Je to trend vytvárania príležitostí a získavanie kompetencií pre samoriadiace tímy.
Orientácia na ľudí schopných nasadenia;
Orientácia na ľudí idúcich za víťazstvami;
Orientácia na ľudí, pre ktorých je práca hodnotou a vidia príležitosť pre sebarealizáciu;
Orientácia na ľudí, ktorí sú schopní preberať zodpovednosť;
Orientácia na ľudí, ktorí majú pevný bod sami v sebe a vedia, čo chcú;
Orientácia na ľudí, schopných tímovej práce.
Budúcnosť sa stále menej podobá minulosti.
Manažérske riadenie výkonnosti sa v spoločnostiach, ktoré chcú prežiť v tvrdom svete konkurencie mení. Snažia sa o vytváranie bezbariérových spoločností. To znamená, že kladú, čo najmenej prekážok medzi seba a svojich zákazníkov. Nech už sa jedná o externých – teda klientov, alebo interných – teda svojich zamestnancov.
Nový prístup pri obsadzovaní manažérov.
Dnes je tiež bežné, že sa v pozíciách manažérov objavujú ľudia, ktorí neprešli dráhou odborníka v odbore, ktorí riadia. Je kladený dôraz na to, aby manažéri rozumeli dobe alebo trhu. Bežne sa stáva, že dnešní nadriadení nikdy nezastávali funkcie svojich podriadených, ako tomu pred niekoľkými desiatkami rokov bolo. Títo manažéri môžu byť kľudne vekovo mladší, môžu byť dokonca čerstvými absolventmi vysokých škôl alebo dokonca kľudne môže byť riaditeľ divízie marketingu odchovanec obchodnej divízie. Súčasný manažér má rovnakú rolu a úlohy, ako pred desiatkami rokov, no pohybuje sa v odlišnom trhovom prostredí dneška! Preto je tento nový prístup prirodzený.
Je osobný rozvoj klišé alebo cesta k úspešnej budúcnosti?
Až polovica ekonomicky aktívneho obyvateľstva Slovenska za posledný rok neabsolvovala žiadne školenie týkajúce sa osobného rozvoja, uvádza Štátny inštitút odborného vzdelávania. Dôvody, ktoré uviedli respondenti boli: nedostatok peňazí, nedostatok času a rodinné dôvody.
Dovolím si doplniť svoj osobný názor, že ďalšími dôvodmi by mohli byť nedôvera v kurzy osobného rozvoja, chaos v kvalite a obsahu kurzov a hlavne neochota meniť zaužívané návyky a neochota prijať a zavádzať zmeny do života. Jednoducho povedané - strach z finančnej a časovej investície s nejasnou budúcnosťou.
Ako pochopiť zmeny a investovať do svojej budúcnosti?
Každý musí začať od seba! Ak je kladený dôraz na tímovú prácu, medziľudské vzťahy, a dohľadanie si informácií, potrebujeme sa naučiť samostatnosti. Spôsoby pre osobný rozvoj sú – školenia osobného rozvoja, workshopy na mentálne zručnosti, koučing, mentoring, online kurzy, či rozvojové programy rôznych druhov. Tieto nové príležitosti vzdelávania sa, sa objavujú nie preto lebo sú „krajšie“ alebo ľudskejšie, ale preto, že pomôžu zorientovať sa v spleti zmien, ktoré sa dejú okolo nás a sú nezastaviteľné.
.