Najprv si popíšme spomenuté dva typy študentov (medzi nimi sú tí ostatní študenti):
- kockáč - študent často vzorne oblečený, ktorý navštevuje školu podľa svojho rozvrhu, ktorý si sám prispôsobil svojim potrebám. Spravidla nevynecháva žiadne prednášky, cvičenia navštevuje všetky. Pre "neštudovaných" - prednáška je tvorená 2x50min, poprípade 3x 50min. sedenia v prednáškovej aule a zapisovania si poznámok. Pri dvojhodinovke sa väčšinou tá 10-minutová prestávka vynecháva, takže ak si uvedomíte, že človek sa dokáže na niečo sústrediť približne 15 minút, ostatných 85 minút sa stáva krutým bojom s váhou očných viečok. Cvičenia bývajú takisto 2x50-tky, no tam sa už niečo aktíve robí, takže zaspať už veľmi nehrozí. Známky v idexe sa pohybujú v rozmedzí A až C.
- flákač - študent často neupravený, školu navštívi len keď musí. S prednáškami sa veľmi nezaťažuje, na cvičenia príde len ak sa píše zápočtová písomka. Opäť pre neštudovaných - "zápočtovka" by sa dala prirovnať ako polročnej písomke na strednej škole. V indexe figuruje spravidla E, D, no občas sa samozrejme podarí aj lepšia.
No a pristúpme k samotnému štúdiu. A aby som to mal jednoduchšie, opíšem svoju osobu, ako zástupca flákačov.V prvom ročníku rozdiel medzi flákačom a kockáčom asi veľmi nezbadáte. Všetci sú ešte zblbnutý zo stredných škôl, kde bola dochádzka povinná, takže vynechávanie prednášok je skôr výnimka. Jediný rozdiel zbadáte tak v známkach zo skúšok. Prvácke prednášky boli charakterizované preplnenými aulami. Semestrálne práce robíte dva týždne pred odovzdaním a prplete sa s tým, nech to pekne vyzerá a je to bezbugové (ak ste informatici). Učenie na skúšky začína niekoľko dní pred termínom a väčšinou sa robia na prvý, v horších prípadoch na druhý termín.
Druhý ročník už začína byť o niečo horší. Zisťujeme, že slovo "nepovinná" pred slovom "prednáška" má celkom oslobodzujúci efekt a preto návštevnosť ául začína stagnovať. Cvičenia si ešte stále držia aspoň 90% účasť, nakoľko tie sú spravidla povinné. Na semestrálky Vám stačí týždeň, veď máte už nejaký ten skill. Čas na prípravu pred skúškami sa zmenšuje, no stále je to v prijateľnej forme. Druhý termín je istý.. (no.. až taký istý nieje, nakoľko som musel opakovať druhý ročník.) Je šanca, že sa Vám nepodarí spraviť jeden z voliteľných predmetov.
Tretí ročník - bod zlomu, nakoľko kontrola štúdia je na konci druhého ročníka, nastáva možnosť zopakovať si predmet z tretieho poprípade štvrtého ročníka v ktorýkoľvek nasledujúci rok. (kontrola štúdia = študent musí mať uzavreté všetky povinné predmety z doterajších ročníkov). Prednášky sa navštívia len kôli tomu, aby ste spoznali profesora, čo Vás bude na konci semestra skúšať. Cvičenia taktiež prestávajú byť povinné, takže voľného času máte viac než dosť. Na semestrálnu prácu si nechávate tak dva dni, spravidla nestíhate a tak noc pred odovzdaním vyprodukujete 60% kódu. Na vzhľad už veľmi nepozerátne, hlavne nech to pri odovzdávaní nepadne. Pred blížiacimi sa zápočtovými písomkami začínate zisťovať, či náhodou nebude náhradný termín. Večer pred prvým skúškovým termínom si poviete, že sa to asi nestíhate naučiť, tak sa naň vykašlete. Na druhý termín sa učíte noc pred ním a aj to len z pripraveného niekoľkostranového výcucu. Ak náhodou nespravíte, na tretí sa už len doučíte nutné minimum. Z voliteľných predmetov si vyberiete len tie zaujimavé, na ostatné sa vykašlete.
Štvrtý ročník - cvičenia ani prednášky už zo zásady nenavštevujete, len ak sú povinné (čo naštastie nebývajú). Zápočty vybavujete tak dva dni po termíne. Na začiatku semestra si pozriete dead-line semestrálnych prác, od starších kolegov si zistíte, koľko im trvalo vypracovanie danej práce a vy sa podľa toho zariadite. To, že to nestihnete do termínu pochopíte hneď v prvý deň začatia vypracovania, takže zase nasledujú úmorné dni a noci. Na skúšky sa učíte v zásade noc pred termínom, ja však dávam prednosť ráno pred skúšou. Na prvé termíny ani nepozeráte, z druhého Vás skoro vždy vyhodia a na tretí to spravíte len so šťastím. Šanca, že spravíte nejaký voliteľný predmet je dosť malá. Z toľkého voľného času Vám už začínalo byť zle, tak ste si našli brigádu, poprípade prácu.
Piaty ročník - teraz budem tak trochu predvídať budúcnosť - voliteľné predmety si už ani nezapisujete, len ak by ste nemali na konci štúdia potrebný počet kreditov. Prednášky a cvičenia občas navštívite - hlavne že nemusíte sedieť v kancelárii. So semestrálnymi prácami je to stále bieda, no oproti štvrtému ročníku je to už o niečo lepšie. Aj na skúšky sa už pripravujete o niečo skôr, hlavne nech máte od toho všetkého už pokoj. Na štátnice a diplomovú prácu nemáte toľko času, nakoľko práca je nehorázny žrút času ale už keď ste sa na ten boj dali, pred koncom to predsa nevzdáte...
No, tak takto nejako študujem na Žilinskej Univerzite, fakulta riadenia a informatiky, odbor Aplikovaná informatika. Neviem si predstaviť, čo by som robil na inej - jednoduchšej škole poprípade fakulte. :)
21. jún 2006 o 23:48
Páči sa: 0x
Prečítané: 2 788x
Štúdim na V?
Ak ste náhodou neštudovali na VŠ alebo práve študujete, no patríte medzi tých "kockáčov", čo do školy chodia aj v skutočnosti, opíšem Vám vývoj takého štandartného, bežne sa vyskytujúceho VŠ "flákača".
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(34)