Asociál a lepšie zajtrajšky

Film The Social Network nesklamal, je to príjemná facka našej realite. Páči sa mi to.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

David Fincher to zas raz dokázal. Spokojne môžem tvrdiť, že tak ako som sa tešil na ostatné jeho filmy, podobne som očakával prinajmenšom nadpriemerné dielo práve v tomto prípade. Recenzie a čísla na weboch zaoberajúcich sa hodnotením filmov hovoria za všetko. Otázne je akým podielom sa podieľa na úspechu tak odlišného a zvláštneho filmu akým je Sociálna sieť. Nie je to práve samotná značka, ktorá zabezpečila úspech?

Osobne som sa netešil iba na herecké výkony a dejové orgie tak ako to je u Finchera zvykom ale naopak na exkluzivitu ktorú so sebou prináša nová značka, najnovší trend vo svete komunikácie ktorou je Facebook. Pociťujem istú nekonvenčnosť s akou pracuje, možno je to čaro aké má alebo len dobre zasadený psychologický ťah. Tak či onak môžem spokojne povedať, že film o Coca Cole alebo McDonalds by ma tak neupútal. Facebook má štýl - o tom niet pochýb.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dej, ktorý odkrýva všetko čo stálo pri zrode Facebooku, životný príbeh zakladateľa a najmladšieho miliardára v histórii Marka Zuckerberga, by sme za normálnych okolností radili medzi priemerné. Vysokoškolák so záľubou v počítačoch, minimum spoločenského života a snaha presadiť sa vo svete, ktorý stavia na prestíži, konzume a pseudoideáloch úspechu. Skrátka prototyp zatrpknutej postavičky, človiečika milión. Do silného kontrastu sa stavajú študenti bažiaci po uznaní, združujúci sa v študentských spolkoch so silnou historickou tradíciou. Nič nové pod slnkom. Podobných filmov tu bolo veľa. Akoby americká kinematografia opäť dávala na známosť, akým komplexom trpeli scenáristi v časoch svojej puberty. Hoc paradoxne sa jedná o realitu.

SkryťVypnúť reklamu

Celá táto obyčajnosť je iba retrospektívou, ktorá príjemne a nevyhnutne dokresľuje stav, do ktorého sa mladý Zuckerberg dostal. Postava mladého Marka v priebehu deja zachytáva progres v jeho správaní. Ukážkovo prezentuje vývoj charakteru človeka ovplyvneného slávou a peniazmi. Mark je síce arogantný, ale zároveň i naivný rojko, ktorý rieši svoj nedostatok uznania cez mŕtvoly - i za cenu straty skutočného priateľstva.

Tu, vo fáze, keď sa film zdá ničím invenčný, nastupuje spomínaný pojem, terminus technicus moderného človeka, ktorý dáva príbehu inú farbu, atmosféru. Osobne si myslím, že dôvodom prečo film zaujme, je istá dávka štylizácie. Príbeh ukážkovo zobrazuje všetku rutinu, ktorú zažívame na Facebooku, núti nás sa zahanbene zapýriť, keď si uvedomíme ako smiešne by pôsobilo naše správanie, ak by sme tak konali v skutočnom živote. Ukazuje nás v čistej nahote závislosti, ktorá opantala svet čo diváka nevysvetliteľne priťahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Dojemná story o vzostupe a páde človeka z davu by nebola kompletná, ak by neobsahovala istý prvok. Prvok skrz ktorý si uvedomíme, že to čo Zuckerberg stvoril a čo možno on sám nezamýšľal, nás neposúva vpred. Naopak, idea virtuálneho života zatláča naše ego nesprávnym smerom. Zuckerberg chcel sprístupniť študentské spolky obyčajným ľuďom - namiesto toho spravil s obyčajných ľudí elitných členov. Nič sa nezmenilo - Facebook je jedným veľkým spolkom. A pravá odlišnosť akú stelesňoval Zuckerberg ostala tam kde bola - mimo sociálnej siete.

Film The Social Network nesklamal, je to príjemná facka našej realite. Páči sa mi to.

SkryťVypnúť reklamu

Šimon Jarkovský

Sociálna sieť

Sociálna sieť

Bloger 
  • Počet článkov:  23
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Všetky príspevky na tomto blogu súťažili o hodnotné ceny. Prvou cenou bol notebook Sony Vaio.Ak chcete zverejniť svoj text v tomto blogu, pošlite nám ho e-mailom vo worde na adresu socialnasiet@smeonline.sk. Výber textov je v právomoci redakcie, väčšinu zverejňujeme, ale vyhradzujeme si právo ktorýkoľvek odmietnuť aj bez udania dôvodu. Ak nechcete uviesť svoje meno, prosím, napíšte nám dôvod. Za istých dôležitých okolností ho nepublikujeme, redakcia ho však musí poznať.Zverejnenie zaslaného textu môže trvať niekoľko hodín až dní. Každý jeden príspevok budú môcť čitatelia ohodnotiť kliknutím na facebookovské tlačítko LIKE. Príspevky s najväčším počtom "lajkov" vyhrajú hodnotné ceny od spoločnosti Sony a spoločnosti ITA Film. Súťaž potrvá do 28. novovembra 2010. Zoznam autorových rubrík:  Súťažné článkyVyhodnotenie súťaže

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

766 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,076 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu