Film tvoria tri dejové línie: retrospektíva vzniku sociálnej siete Facebook a k tomu dva súdne procesy. V jednom sa súdi oficiálny otec Facebooku Mark Zuckerberg so svojím niekdajším kamarátom a finančným riaditeľom Eduardom Saverinom . V tom druhom žalujú Zuckerberga za krádež duševného vlastníctva bratia Winklevossovci, autori nápadu na sieť, ktorá by spájala študentov Harvardu.
Na začiatku vidíme slovnú prestrelku medzi Markom a jeho o niekoľko minút už bývalou priateľkou Ericou. Urazený a popudený Mark spolu so spolubývajúcim príde na nápad porovnávať fotky spolužiačok. Od toho momentu sa jednoduchá idea sledovania a zdieľania informácií s ľuďmi, ktorých poznáme, nabaľuje. Zastaviť sa to už nedá, študenti nápad zjedli aj s navijakom, sieť pod náporom spadla, vo svete zažíva popularitu MySpace a Zuckerberg si uvedomuje, že z tohto by mohlo byť niečo veľké. Postupne na tabuliach na internáte vidíme modrý kocept loga Facebooku (pretože Zuckerberg je v skutočnosti farboslepý), riadky a riadky kódu. Novodobý „Unister" je na svete a zúčastnených zatiaľ ani vo sne nenapadlo, aký dopad ich nápad bude mať.
Mefisto a „podržtašky"
S troškou preháňania môžeme bratov Winklevossovcov a Eduarda Saverina prirovnať k oslíkovi, ktorý robí spoločnosť Shrekovi: dobrák sprevádza hlavnú postavu, komentuje dej a popri celej veci hrá len úlohu štatistu s kapitálom, ktorí odslúži svoju úlohu a stiahne sa zo scény. Neskôr sa však všetci vrátia po svoj podiel a snažia sa z Zuckerberga vyžmýkať peniaze. Môžeme len polemizovať či im skutočne ide len o možnosť nabaliť sa alebo si uvedomia, že zohrali úlohu „podržtašiek" a snažia sa vykompenzovať si pocit, že im niečo nevyšlo.
Pokiaľ ide o herecké výkony, treba vyzdvihnúť kontrast medzi postavami Marka Zuckerberga (Jesse Eisenberg) a Seana Parkera, zakladatela Napsteru a človeka, ktorý pre Marka zohrá úlohu akéhosi Mefista (Justin Timberlake). Mark odpovedá úsečne a máte dojem, že je permanentne v kŕči. Oproti nemu svetácky a uvoľnený Sean, ktorý sa s každým pozná a všetko vie. Mark šetrí s mimikou, no aj tak mu uveríte, pretože má „držku" a nebojí sa poslať disciplinárnu komisiu Harvardu... niekam. Seanov uvoľnený imidž končí vo chvíli, keď sa vyskytne vážny problém, hraničiaci so zákonom.
Ajťáci kódujú pri dobrej muzike
Réžie filmu Social Network sa ujal David Fincher, ktorý už má za sebou pár filmových ocenení (Klub bitkárov, Podivuhodný prípad Benjamina Buttona). Scenár podľa knihy Accidental Billionaires napísal Aaron Sorkin, opäť ďalší držiteľ cien ako napr. Emmy. Vo filme si neodpustil popkultúrne odkazy ako zo súčasných amerických seriálov. A taktiež product placement: Mountain Dew, North face, GAP, Sony Vaio, Red Bull, Giorgio Armani a pod. V neposlednom rade je to istá reklama aj pre Harvard. A pre milovníkov detailov treba dodať, že ani tomuto filmu sa nevyhli chybičky skriptu: v istej scéne stojí Mark po pás vo vode a natáča kamaráta, ktorý sa spúšťa do bazéna. V ďalšom zábere, len čo z neho vyjde, už má zrazu tričko suché.
V prospech filmu hrá jeho soundtrack. Zostavil ho Trent Reznor zo skupiny Nine Inch Nails v spolupráci s Atticusom Rossom, anglickým skladateľom a producentom, ktorý sa podieľal napríklad na hudbe k filmu The Book of Eli. Hudba vytvára napätie tam, kde má, nevadí tam, kde nemá. Po zhliadnutí filmu mi určite mnohí dajú za pravdu, že vesliarska scéna s upravenou verziou klasickej skladby In the HHHHHHhHHGGGmjkfklfckdsall of the Mountain King od nórskeho skladateľa Edvarda Griega zanechá silný dojem.
Cherchez la famme? Asi nie
Či ide o fabuláciu, alebo koľko je pravdy vo filme, nie je podstatné. Dôležitý je príbeh. Redukovať Social network na story, ktorá sa stala čisto z dôvodu urazenej mužskej ješitnosti by bolo krátkozraké. Je to skrátka zaujímavý príbeh. Všetko je ako má byť, postavy prejdú určitým vývojom, dejové línie sa prepletajú, film má dynamický spád. Bol by to ale hit sezóny? Na to by musel mať ešte čosi viac.
Ivana Mesiariková