Typickým príkladom je článok pána poslanca Novotného, ktorý nám podsúva populistické nezmysly, ľudovo povedané, je to mlátenie prázdnej slamy. Poďme zareagovať na jeho príspevok odborne. V úvodzovkách sú uvedené jeho citácie.
„V stredu letela do sveta dobrá správa. Slovensko získalo v súťaži s Poľskom veľkú investíciu, Jaguar Land Rover prichádza do Nitry.“
Správne pán Novotný, Slovenská republika získala jednu z najdôležitejších priemyselných investícií v strednej Európe. Nepopierateľný úspech výsledkov politiky vládnej strany.
„Investícia za 1,4 mld. eur, do 4000 pracovných miest priamo v automobilke a celkový nárast miest u subdodávateľov do 40-tisíc. Vďaka tejto investícii si Slovensko posilní pozíciu automobilovej veľmoci, narastie hospodárstvo a HDP.“
Opäť správne pán Novotný. Veľký investor zvažuje svoje podnikanie veľmi dôsledne a zvažuje veľa kategórií, podľa ktorých sa rozhodol o mieste umiestnenia svojej investície. Sú nimi napríklad:
· Udržateľnosť investície – investícia takéhoto rozsahu sa nedeje denne a je potrebné mať zvážené jej dlhodobú udržateľnosť. Investor to nepochybne dobre zvážil, než sa rozhodol. Je to skvelá správa pre veľa ľudí, ktorí získajú prácu a istotu stabilného príjmu.
· Dopravná infraštruktúra – pochvala pre infraštruktúru a možnosti v Nitrianskom regióne.
· Kvalita, kvalifikovanosť a dostupnosť pracovnej sily – azda jeden z najdôležitejších faktorov pri rozhodnutí sa o umiestnení investície. Ukazuje nám, že Slovenská republika má významné postavenie ako automobilová veľmoc, kvalitnú sieť subdodávateľských firiem z oblasti automobilového priemyslu, pracovitých ľudí a potenciál rastu.
· Systém slovenského školstva – napriek kritike slovenského školstva, ktorá rezonuje v posledných rokoch, investor vyhodnotil správne kroky, ktoré podnikla vláda Slovenskej republiky pri zavádzaní prvkov duálneho vzdelávania - novoprijatý zákon o odbornom vzdelávaní a príprave, aktívne opatrenia na trhu práce, ochota nielen našich škôl a pedagógov, ale aj úradov práce, sociálnych vecí a rodiny. Ocenil tým pripravenosť Slovenskej republiky vytvoriť dostatok kvalitnej a kvalifikovanej pracovnej sily v požadovanom čase.
„Samé dobré správy. Táto investícia ma jedinú chybičku krásy. Napriek výjazdovým zasadaniam vlády v najchudobnejších regiónoch, či vládnym deklaráciam o podpore investícií v regiónoch s veľkou nezamestnanosťou, Rover smeruje do Nitry.“
A teraz to príde pán Novotný. Bezduchý, populistický výrok o chybičke krásy. Neskôr sa dostaneme k tomu prečo.
„Je jasné, že investor si vybral takú lokalitu, ktorá mu najlepšie vyhovuje. Do 100 kilometrov od Nitry funguje perfektná sieť subdodávateľov, mesto je dobre napojené na blízke európske cestné ťahy, cez ktoré pôjde väčšina produkcie do Európy.“
Vyhodnotil ste to úplne správne, investor je zjavne vybavený tímom fundovaných odborníkov, ktorý sa dobre rozhodli a vláda Slovenskej republiky odviedla skvelú prácu pri vyjednávaní s ním, aby nás uprednostnil a tých 4000 pracovných miest neskončilo v Poľsku.
„Ak si ale SARIO a Ministerstvo hospodárstva svorne myslia, že ich úlohou je pripraviť podmienky pre investora do 100 km od Bratislavy, tak zjavne nepochopili svoju úlohu. Polovica Slovenska sa borí s nezamestnanosťou okolo 20 percent, ba aj viac. Najhoršia je situácia v Prešovskom, Banskobystrickom a Košickom kraji. Nezamestnanosť v Nitre je len niečo cez osem percent.“
Ako som sľúbil vyššie, vzniká nám priestor na vysvetlenie vášho výroku o chybičke krásy a to pomerne vecne. Lákavé podsúvanie štatistických čísiel výšky evidovanej miery nezamestnanosti a falošné podsunutie smutnej reality východu republiky sú však zavádzajúce.
Investícia z oblasti automobilového priemyslu nemohla prísť na východ republiky v prvom kroku, ale môže znamenať práve rozvoj východných častí republiky. Sám ste správne skonštatoval, že na západe republiky je lepšie pripravená sieť subdodávateľov aj konkurentov z oblasti automobilového priemyslu. K nájdeniu pracovnej sily príde investor teda ľahšie. Dopravná infraštruktúra a hlavné ťahy sú tiež lepšie. Súhlasím. Navyše východ republiky trpí problémom kvality a štruktúry pracovnej sily. Podľa všetkých dostupných štatistík je práve na východe republiky najvyššia miera nezamestnaných s najnižším dosiahnutým vzdelaním. Tento smutný fakt treba zohľadniť a pracovať s ním. Na to ste však akosi populisticky pozabudli.
Šanca však vzniká v strategických krokoch, na ktoré môže reagovať slovenské školstvo práve na východe posilnením zavedenia technického vzdelávania na stredných školách a propagácií potreby technického vzdelávania na školách základných, ba aj v materských školách (čo mimochodom veľmi úspešne funguje v Nemecku). V priebehu 5 až 6 rokov vieme teda v Prešovskom a Košickom kraji vytvoriť sieť stredného odborného školstva produkujúceho unifikované a do praxe orientované profesie. Zvyšok doplnia technické rekvalifikácie. Tým pádom vzniká už v najbližšom období prostredie pre subdodávateľov z oblasti automobilového priemyslu. Prečo? - Pretože ako ste už skonštatovali, na západe bude plno. Ja doplním, že nástroje k tejto premene sme dlho nemali a zaviedla ich súčasná vláda. Strategicky, bravúrne.
„Preložené do slovenčiny, pracovná sila pre Rover bude dochádzať stovky kilometrov zo stredného a východného Slovenska. Lebo v Bratislavskom, Trnavskom a Žilinskom kraji máme tri veľké automobilky a tie už zamestnali všetko, čo sa dalo.“
Nesúhlasím s Vami, s mobilitou pracovnej sily má Slovensko ešte veľký problém. Skôr to preložené do slovenčiny bude znamenať, že vznikne medzi veľkými hráčmi v oblasti automobilového priemyslu a ich subdodávateľmi súťaž a tá bude znamenať zvýšenie miezd v tomto sektore aj na najnižších pozíciách. Víťazmi sú teda ľudia.
„Lenže postaviť automobilku v Košiciach alebo v Bystrici je v súčasnosti jednoducho ekonomicky nevýhodné. Dostať sa napríklad z východoslovenskej metropoly na európske diaľnice je takmer nemožné.“
Pán Novotný, sám sa na diaľnicu do Košíc teším, avšak toto súvisí so štruktúrou a profilom pracovnej sily, cestná infraštruktúra je dôležitá, ale v tomto prípade druhotná. Dôkazom sú jestvujúci veľkí zamestnávatelia na východe republiky a ich problém s rozširovaním výroby a tvorbou pracovných miest, nie z dôvodu cestnej infraštruktúry, ale z dôvodu štruktúry a kvality pracovnej sily.
„Ak by ale Fico chcel naozaj pomôcť chudobnejším častiam Slovenska, rozdeleným rodinám a „týždňovkárom“, má pred sebou oveľa väčšie výzvy, ako vládne výjazdy a rozdávanie drobných.“
Pri pohľade na štruktúrne zmeny v oblasti legislatívy, na opatrenia na podporu zamestnanosti a na špecializované opatrenia môžeme konečne skonštatovať, že Róbert Fico a jeho vláda systematicky pristúpili k problému regionálnych disparít aj zamestnanosti a vytvárajú možnosti, ako tým chudobnejším častiam Slovenska pomôcť. Takže pán Novotný, kritizovať vie každý, tu ale hovoria činy a za nimi stoja výsledky.
Autor: Matúš Šutaj- Eštok