O Česku a Slovensku sa v poslednom období hovorí ako o e-commerce veľmociach. Je to pravda? Ak áno, čo z nich tvorí pre rast e-shopov vhodné prostredie?
Nielen v poslednej dobe, ale v podstate odjakživa je najmä Česko e-commerce veľmocou. Slovensko síce mierne za Českom zaostáva, avšak voči ostatným okolitým krajinám sme stále určite popredu.
Tento trend zabezpečilo vhodné prostredie, ktoré je tvorené kombináciou šikovných, technicky a obchodne zdatných, tvorivých ľudí, ktorých vzhľadom na novosť celej internetovej technológie, nebrzdí historický deficit dedičstva socializmu. Aj počas minulého režimu držalo Československo prst na tepe celosvetového IT vývoja a v rámci socialistického bloku sme boli v tejto oblasti jasným lídrom.
Ako tomuto rastu pomohli reštriktívne opatrenia spojené s pandémiou koronavírusu? Možno sa stretnúť s názorom, že vo výhode sú tí podnikatelia, ktorí zvládli rýchly prechod z kamennej predajne do e-shopu.
Rast on-line predaja tu bol aj bez pandémie. Je však pravdou, že pandémia ešte viac posunula všeobecné vnímanie dôležitosti on-line predaja. Hlavne však výrazne posunula dopredu podporné "off-line" služby, napr. kuriérske. To umožnilo on-line obchodom lepšie využívať potenciál, z ktorého sa stále využíva len malá časť.
Aj tak sa ale našli prípady obchodníkov, ktorí aj napriek niekoľkonásobného nárastu objemu on-line predaja nedokázali vykompenzovať prepad predajov v kamenných predajniach.
Tvrdenie, že podnikatelia, ktorí sa vedia rýchlo prispôsobiť novým podmienkam, sú vo výhode, je platné univerzálne. Život koniec koncov mení podmienky často a rád.
Znamená to teda, že ak sa podnikatelia rozhodli spustiť e-shop až teraz, zmeškali svoju príležitosť a budú tak mať ťažšie podmienky oproti e-shopom, ktoré vznikli počas korona krízy?
S tým by som opatrne nesúhlasil. V on-line priestore stále čakajú obrovské príležitosti, preto je potrebné udržať si odvahu a túžbu experimentovať. Dlhodobo prežijú iba tie najlepšie e-shopy. Teda také, ktoré budú ponúkať najžiadanejší tovar a služby za najprimeranejšie ceny. Nemusí ale automaticky ísť o e-shopy, ktoré sú na trhu najdlhšie, či naopak vznikli v čase koronakrízy. Je ľahko možné, že e-shopy, ktoré tu budú najúspešnejšie o 10 -15 rokov, ešte ani nevznikli.
Pravdou však je, že rozbiehať nový biznis v čase krízy býva výhodnejšie. Turbulentné prostredie praje novým a inovatívnym e-shopom oveľa viac, ako skostnateným a zabehnutým molochom.