Na konci každého školského roku mám neodolateľnú chuť nechať niekoľkých žiakov prepadnúť. Sú triedy, kde títo kandidáti na prepadnutie tvoria viac ako polovicu. Vždy im to dostatočne včas oznámim a usilovne vymýšľame, za čo by to mohlo byť. Táto obľúbená júnová aktivita vždy skončí rovnako – happyendom. Žiaci spokojne odídu na stredné školy a občas sa zastavia porozprávať o tom, ako sa im darí. Sme smutní, že už nie sú „naši“ a teší nás, keď rozvíjajú svoje talenty, ktoré objavili už na našej škole. Vďaka ročnému vzdelávaciemu programu Komenského inštitútu sa mi podarilo zrealizovať projekt „Dobrí holubi sa vracajú.“, v ktorom sme spojili sily s bývalými žiakmi SZŠ v Novej Dubnici a pripravili sme zaujímavé aktivity pre žiakov súčasných. Rovnomenný český film, ktorého názov ma inšpiroval, hovorí nielen o závislosti. Je aj silným príbehom o vytváraní puta a o návratoch na dôverne známe miesta. Tento motív som mala v hlave v čase začínajúcej prvej vlny pandémie ochorenia covid-19. Nikto z nás si nevedel predstaviť, čo táto mimoriadna situácia prinesie do našich životov. Mne priniesla dobrých holubov.
Praktické workshopy
Jedným z čiastkových cieľov projektu bolo vytvorenie modelu spolupráce s dobrovoľníkmi predovšetkým z radov absolventov školy, ktorý by zabezpečil doplnkové rovesnícke vzdelávanie najmä v oblasti Informatiky, techniky a prírodovedných predmetov. Pôvodný zámer realizovať najmä aktivity na podporu prírodovedného, technického a IT vzdelávania sme však časom modifikovali a ťažisko našich aktivít bolo posunuté do oblasti kariérovej výchovy. Ako súčasť kariérovej výchovy sme sa, spolu so študentmi SŠ, snažili rozvíjať rozhodovacie schopnosti žiakov, posilňovať ich sebakontrolu, vytrvalosť, zodpovednosť, kreativitu, zvedavosť, empatiu, toleranciu, schopnosť spolupracovať s inými a kritické myslenie. Spolu sme pripravili a realizovali praktické workshopy na témy: finančná gramotnosť, kritické myslenie, základy podnikania, chémia, biológia a prírodoveda zážitkom. V číslach to predstavuje cca 20 vyučovacích hodín a 16 zapojených stredoškolákov. Mali sme toho v pláne viac, karty však rozdávali mimoriadne opatrenia. Z domu sme naplno pracovali i na tvorbe nových spoločných aktivít, venovaných hlavne IT technológiám a 3D tlači, ktoré budeme realizovať v šk. roku 2021-22.
Besedy o stredných školách
Dôležitou súčasťou projektu boli besedy o štúdiu na stredných školách v regióne. Výber škôl vychádzal zo záujmu deviatakov o štúdium na SŠ. Všetky besedy sme museli presunúť do online priestoru, záznamy však môžeme použiť opakovane a pripomenúť si príjemnú atmosféru stretnutí. Hlavné slovo dostali študenti, predovšetkým naši bývalí žiaci a priniesli cenné „necenzúrované“ postrehy z prezenčného i dištančného vzdelávania.
Home school
Pod týmto názvom sme s našimi bývalými žiakmi Maruškou Jánošíkovou a Michalom Mazánikom pripravili tri diskusie o dištančnom vzdelávaní. Prvé dve, v decembri 2020 a v januári 2021, sa odohrávali v dvojrozmernom online priestore. Stredoškoláci, základoškoláci a učitelia spolu debatovali o nastaveniach a výzvach dištančného vzdelávania. O tom, čo nám to dalo, zobralo, kto to má ťažšie teraz a kto to bude mať ťažšie v budúcnosti – učitelia alebo žiaci? Poslednú júnovú debatu prišli čerství maturanti Maruška a Michal odmoderovať do školy. Rozprávali sa s deviatakmi o tom ako dištančné vzdelávanie ovplyvnilo ukončenie ich štúdia na základnej a strednej škole a o význame maturity. U nás v škole deviataci tiež ukončujú vzdelávanie tzv. „Malou maturitou“, kde v panelovej diskusii prezentujú tému, ktorá vychádza z ich záujmov. Posledná diskusia sa uskutočnila deň po tejto aktivite a priniesla zaujímavú reflexiu.
Živé knihy
„Živé knihy“ sú motivačné prednášky pre žiakov 8. a 9. ročníkov, kde hlavnými rečníkmi sú naši absolventi. V septembri 2021 sme ich odštartovali vstupmi Marušky a Michala, ktorí sa vrátili do svojej bývalej triedy a priniesli prvé dva autentické príbehy. Rozprávali o svojej ceste v programe Mladí reportéri, o založení vlastného podcastu, o aktívnom občianstve, o osobnostiach, ktoré ich ovplyvnili a o tom, že „kľúčom je mať záujem“. Nás tiež zaujali a ich príbehy budeme šíriť ďalej. Rozprávanie osobných príbehov má vysoký potenciál pri motivovaní žiakov a dokáže pomôcť „zviditeľniť“ ich vlastnú vzdelávaciu a kariérnu cestu. Zistili sme, že nie je treba vždy hľadať významné osobnosti. Aj „osobnosti“ z radov žiakov, ktorých sa dá ľahšie dotknúť, majú svoje neopakovateľné čaro.
Komenského inštitút
„Veríme, že skutočná zmena vzdelávacieho systému na Slovensku môže nastať najmä zdola – od učiteľov a riaditeľov škôl, ktorí sú nositeľmi zmien. Sme presvedčení, že skvelí učitelia vytvárajú skvelé školy. Ako uviedol známy súčasný autor, Yuval Noah Harari, veľké reformy v spoločnosti sa v podstate uskutočnili vďaka dobre prepojeným reformátorom v krajine. Na tomto základe stojí myšlienka Komenského inštitútu, ktorý hľadá, vzdeláva a prepája pedagogických lídrov, ktorí majú hlavný vplyv na holistický rozvoj detí.“, dočítate sa na stránke Komenského inštitútu. Lepšie by som to sama nenapísala. Bez podpory Komenského inštitútu by, v dobe kedy sme boli nútení prepočítať všetky naše nastavenia, projekt „Dobrí holubi sa vracajú“ pravdepodobne žil úplne iným životom. Rovnako iným životom by som žila ja. Dostala som príležitosť spoznať mnoho skvelých učiteľov, vytrvalých a odvážnych nositeľov zmeny zdola. Bolo mi cťou i nesmiernym potešením!
Príbeh nekončí...
Každý rok dostávame do rúk surové diamanty a môžeme byť svedkami, ale i tvorcami procesu, výsledkom ktorého je zaujímavý príbeh mladého človeka. Vďaka projektu „Dobrí holubi sa vracajú“ sme vytvorili model spolupráce s absolventmi našej školy, ktorý budeme naďalej rozvíjať. Učíme sa prinášať zaujímavé témy a aktivity do života školy a ukázať našim žiakom, ako sa aktívne podieľať na svojej vzdelávacej ceste. Najväčším pokladom každej školy sú jej žiaci – bývalí i súčasní. A našou najdôležitejšou úlohou je, vytvoriť im podmienky na to, aby zažiarili.