
Inkovia mali zložitú socio-ekonomickú štruktúru založenú na existenciu silných rodinných klanov s veľkou ekonomickou a politickou mocou. Vnútorné boje týchto skupín boli najviac vidieť počas nástupnických procesov.
Základným prvkom inkskej organizácie bola Panaca (čítajte: Panaka). Panaca bola kráľovská rodina „Sapan Inka“ (Inka vládca). Keď Inkovia zvolili nového Sapan Inka, on vytvoril vlastnú Panacu. Inka si vtedy vybral hlavnú manželku: Coya (čítajte: Koja), tiež z kráľovskej rodiny, teda sestru. Manželka Inka bola jeho sestra, ale Inkovia volali sestrou aj svoje sesternice. Do Panaca patrila Coya, ostatné manželky Inku a všetky jeho deti, časom aj deti jeho detí, atd. O Inkovi Pachacutec (najdôležitejší Inka) píšu kronikári, že mal 4 deti s Coyou a 100 synov a 50 dcér s ostatnými manželkami. Panaca časom mohla byť veľká kráľovská rodina s veľkým majetkom.
Spôsob nástupníctva Inkov znamenal vnútorný boj „politických strán“ (Panaca), spojený s intrigami, dohodami a otvorenými bojmi medzi nimi. Po zvolení nového Inku veľký vplyv získala matkina Panaca (darmo „choroba“, ktorú moja manželka nazýva „mamitis“ máme od čias Inkov J ). Treba si uvedomiť, že Inka mohol mať deti s manželkami, ktoré pochádzali z hocktorej už existujúcej Panaca. Tieto nástupnícke boje sa mohli skončiť občianskou vojnou, a práve takto to bolo v čase, keď do Peru dorazili Španieli (ale to už je na iný článok).
Aby sa predišli týmto problémom, Sapan Inka zvolil svojho nástupcu ešte kým žil. Poznáme prípad, kedy po čase, keď Inka zistil, že vybratý nástupca nebol najschopnejší, jednoducho ho vymenil.
Aby to nebolo tak jednoduché, bohovia museli súhlasiť s voľbou. Na to kňaz musel obetovať lamy a prečítať z nich, či bohovia sú ku novému Sapan Inka naklonení (a „určite“ kňaz nebol ovplyvnený Panacou, ktorá chcela mať vplyv na nového Inku).
Takto v Peru sme vybrali svojho vládcu : „Sapan Inka“.