SPW: Asociácia Maroša Baľa poradí

*Juraj Javorský, spolupracovník SPW (bývalý novinár HN, SME a TASR, teraz pracuje pre eTREND)

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Autor tohto blogu ma pri písaní článku o Klube 500 upozornil na možnú analógiu s Asociáciou ekonómov Slovenska. Podľa mojich zistení to bol správny tip a podobnosť s Klubom 500 je zreteľná.
Asociácia je respondentskou hviezdou najmä v televíznom spravodajstve a špeciálne v televízii Markíza. Z 22 tohtoročných mediálnych výstupov asociácie bolo 21 v televíziách (jeden v SME) a z toho 15 na Markíze (zvyšok STV a TA3 - naposledy v utorok na TA3 k daniam).
Problém s medializáciou asociácie je rovnaký ako v prípade Klubu 500: nevieme koho asociuje. Asociácia je občianskym združením bez internetovej stránky a bez akýchkoľvek viditeľných aktivít s výnimkou mediálneho vystupovania. K zoznamu členov sa mi nepodarilo dostať ani po niekoľkých telefonátoch s predsedom asociácie Marošom Baľom, ktorý jediný v posledných dvoch rokoch za asociáciu vystupoval. Zoznam odmieta poskytnúť, s odôvodnením, že to ako neverejná, nedotovaná organizácia nemusí robiť.
V telefóne obhajoval relevantnosť svojej asociácie tým, že ju zakladali známi ekonómovia ako Martin Barto a Vladimír Zlacký. To je pravda. Ale Martin Barto je od decembra 2004 viceguvernérom NBS a podľa hovorcu banky Igora Baráta svoje členstvo v tejto organizácii pozastavil (členstvo pozastavil aj Klube ekonomických analytikov*) Za neaktívneho člena označil sám seba aj V. Zlacký, ktorý je poverený riadením Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií.
Maroš Baľo argumentoval aj ďalšími menami (napríklad Eugen Jurzyca, šéf INEKO, alebo Robert Žitňanský - .týždeň) ale nikto z nich nepotvrdil členstvo a ani spoluprácu s asociáciou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Jediné, čo zo snahy zistiť, kto sú ekonómovia z asociácie ekonómov je tvrdenie Maroša Baľa, že ide o skupinu ľudí, ktorým ide o dobrú vec a nechcú sa na nikoho fixovať finančne a ideologicky, aby si zachovali nezávislosť. Nič z toho, čo som sa od Maroša Baľa dozvedel ma nepresvedčilo, že nejde one-man show kombinovanú so schopnosťou dobre sa predať v médiách.

Na rozdiel od Klubu 500 (resp. Železiarní Podbrezová) sa asociácia-Maroš Baľo nijako nebratríčkuje s vládou a vo viacerých jeho komentároch a vyhláseniach som nenašiel rozpory, ekonomické nezmysly alebo tvrdenia podozrivé zo sledovania úzkych záujmov. No keby schopnosť netárať hlúposti bola dostatočnou kvalifikáciou pre vystupovanie v médiách v pozícii odborníka, mali by sme tu tak desaťtisíce nových autorít.
Ďalší rozdiel oproti Klubu 500 je v metódach selfmarketingu. Klub 500 berie útokom všetky médiá aktívnym rozosielaním stanovísk a dosahuje slušnú úspešnosť naprieč novinami aj televíziami. Asociácia sa podľa dominantného výskytu v jednom médiu zrejme opiera skôr o osobné väzby. Ak médiu na prezentovanie stanoviska stačí samotná existencia stanoviska s pôsobivou pečiatkou alebo sympatie k jeho autorovi, je to zlyhanie kontrolnej funkcie vnútri redakcie.

SkryťVypnúť reklamu


*Klub ekonomických analytikov môže byť svojou transparentnosťou protikladom Asociácie ekonómov Slovenska. Na svojej stránke uvádza členov (aj bývalých), orgány, stanovy aj stanoviská. Klub sa mediálne prezentuje veľmi zriedka, oveľa aktívnejší sú jeho členovia sólo.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

765 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu