3. mája vyšla v prílohe Hospodárskych novín HN Reality aktual 3-stranová reportáž Michala Jankoviča „Bratislava prerastá do Rakúska.“ Ako upozornili čitatelia v diskusii k článku, ide s minimálnymi úpravami o text z článku o kupovaní pozemkov v Rakúsku od Jána Blažeja z týždenníku Profit, ktorý vyšiel koncom júna minulého roku. Jankovič sa zahral na veľmi ohľaduplného editora, no napríklad detailisticky zmenil vek detí starostu Wolfsthalu vďaka ročnému posunu. A nakoniec prepísal meno autora na to svoje.
Jankovič je podľa článku aj autorom fotiek (pre Profit ich zase robil Andrej Balco). Fotky v HN a Profite sú celkom iné, hoci zaujímavé je, že starosta Wolfsthalu a jeho manželka majú oblečené presne tie isté veci ako pred rokom vo fotke pre Profit, vrátane kravaty. Na fotke v Profite sú pred domom s deťmi, v HN je starosta s manželkou v dome a bez detí.
HN podľa svojho archívu evidujú ďalšieu 4 články od Jankoviča, väčšinou krátke správy bez akýchkoľvek zdrojov.
Martin Augustín, vedúci prílohy HN Reality aktual, sa v diskusii pod článkom za redakciu ospravedlnil a sľúbil radikálne riešenie.
Update 17.5: Autor plagiátu v HN vysvetľuje a ospravedlňuje sa.
Markíza o šoféroch: Používanie pochybnej expertky a ničím nepodložených tvrdení charakterizovali dva príspevky o šoférovaní na Markíze.
V prvom Tibor Maťašovský z večerných správ:
Marianna BOUČKOVÁ, moderátorka
--------------------
Agresívna jazda za volantom je na našich cestách jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Šoférovanie sa podľa odborníkov na Slovensku mení na adrenalínový šport.
Tibor MAŤAŠOVSKÝ, redaktor
--------------------
Do dopravných kolízií sa kvôli agresívnej jazde a stúpajúcemu počtu áut dostávajú hlavne mladí neskúsení vodiči, ktorí preceňujú svoje schopnosti. Väčšinou si ani neuvedomujú, že svojou bezohľadnou jazdou ohrozujú iných. Obmedzovanie v riadení a následné úhybné manévre môžu vo vysokej rýchlosti končiť tragicky. Arogantných vodičov neodrádzajú ani pokuty.
...
Tibor MAŤAŠOVSKÝ, redaktor
--------------------
Podľa psychológov sa oproti minulosti zmenil prístup vodičov k bezpečnej jazde. Šoférovanie dnes už nie je relaxom, ale adrenalínovým športom.
Mária CHALOUPKOVÁ, psychologička
--------------------
Tí vodiči, ktorí sú mladí, draví, možno úspešní, na ťažkom terénnom aute, silnou zbraňou, ktorú majú v ruke, majú pocit, že moja je cesta, moje je kráľovstvo, mňa musia všetci rešpektovať. Obávam sa, že tento sebaklam je veľmi, veľmi rizikový.
Takže z odborníkov a psychológov sa nakoniec stala jednočlenná vzorka, pani psychologička Chaloupková. Fajn, a nakoľko je odborníčkou na správanie sa vodičov? Urobila nejakú štúdiu našich vodičov, či sa problematike dlhodobo venuje? Sotva, podľa archívu a Google sa vyjadruje k partnerským vzťahom, rodine, materstvu, samovraždám, postaveniu žien... Pracuje na Referáte poradensko – psychologických služieb pobočky Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny v Malackách.
Prečo sa teda vyjadruje k šoférovaniu ona? Prečo by sme jej mali ako diváci akurát veriť? Lebo inak je príspevok na vode. Mimochodom, ako polícia definuje agresívnu jazdu, a čo to vlastne znamená „jedna z najčastejších príčin nehôd“ – každá druhá, tretia...desiata nehoda?
A ako vieme, že pokuty arogantných vodičov neodrádzajú? Možno niektorých áno, kto vie. Možno je kontrol málo a výška pokút s tým nič nemá.
V Paľbe zase Ján Pasiar v inak fajn reportáži povedal:
Šoférovať bez vodičského preukazu začína čoraz viac ľudí.
...Nešťastie so smrteľnými následkami, či vážne dopravné nehody častokrát zapríčinili práve vodiči jazdiaci bez vodičského preukazu. Minulý rok bolo evidovaných sedemstoštyridsaťdva takýchto nehôd.
Odkiaľ vieme, že ide o „novodobý fenomén“(slová moderátorky)? Rastie počet ľudí zadržaných bez vodičského? Nikto to v reportáži nedokazuje, a pritom by to mal byť jeden z dôkazov, prečo sa vôbec Paľba téme venuje. Tých 742 nehôd by chcelo porovnať s celkovými nehodami, aby sme videli závažnosť témy. Používať gumené slovo "častokrát" len zahmlieva. Aký podiel nehôd zapríčinili ľudia bez vodičských preukazov? Na celkovom počte nehôd to minulý rok robilo po mojom prepočte tak jedno percento (z formulácie je však možné, že sa počíta len z nehodami s dôsledkam na zdraví, to by už bolo okolo 10%).
Mám dojem, že v televízii je oproti tlači tradične dôraz na zaujímavé obrázky, pričom podstata a kontext sú zanedbávané. Len potom tie pekné obrázky zanechávajú na konci dojem nedotiahnutej roboty.
Kopcsay o Veteškovi: Keďže je taký upršaný deň, spomenul som si na komentár Máriusa Kopcsaya z Pravdy spred mesiaca:
Normálna strana?, Pravda , 11.4
Kým sa Mečiar v Elektre zotavuje po operácii srdca, jeho spolustraníci z dvoch okresov vyslali signál, že by na čele HZDS radšej videli niekoho iného - presnejšie Viliama Vetešku. Je však málo pravdepodobné, že na júnovom sneme bude mať Mečiar po prvý raz v histórii súpera. Nielen Veteška, ale ktokoľvek iný, kto by sa chcel zhostiť úlohy korunného princa, mohol predsa už dávno vystúpiť z tieňa.
... V každom prípade by sa ĽS-HZDS priblížila normálnym politickým stranám. Napríklad aj takým, v ktorých sa normálne súťaží o funkciu predsedu a v ktorých sú okrem kráľa aj korunní princovia. Na to si však zrejme ešte bude treba počkať, napríklad kým naprší a uschne.
Veteška bude kandidovať na šéfa HZDS, pravda.sk , 17.4
Kopcsay sa od toho svojho komentára k situácii HZDS už nevyjadril.
Navyše, proti Mečiarovi už dávno predsa kandidoval Kňažko, takže celkom prvýkrát to nebude.