Prečo naša TV investigatíva nerúbe do vysokej politiky?

V porovnaní s českou televíznou investigatívou sú naše TV relácie Paľba, Reportéri či Čierny Peter viac zamerané na lokálne problémy. A keď už robia celoštátne témy, robia ich slabo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)
Obrázok blogu
(zdroj: flickr - Chris Campbell)

Dôkazy, ako sa korumpujú lekári. Reportáž, ako politici pracujú s vydierateľnými informáciami o svojich kolegoch - po ktorej sa poslanec Morava vzdal svojho mandátu. Skúmanie silnej postavy vládnej strany v regionálnej politike. Pátranie po pozadí miliardového tendra na inteligentnú diaľnicu. To všetko priniesli za posledné dva mesiace investigatívne relácie na českom televíznom trhu. Kdeže sú oproti tomu slovenské TV relácie? Niežeby nepoukazovali na problémy, ale ich veľkosť je oproti tým, ktoré riešia českí novinári, zanedbateľná. Hádka dvoch susedov o plote či spor dvoch strán o detailoch a platnosti predbežnej zmluvy o kúpe bytu sú tie najhoršie príklady z tejto jesene.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Analýza počtu príspevkov, ktoré české a slovenské televízne investigatívne relácie venovali tento rok celoštátnym (teda nie lokálnym či zahraničným) témam ukazuje, že slovenské televízie ťahajú za kratší koniec:

Podiel celoštátnych tém na počte všetkých tém v reláciách v roku 2008 (od 1.1. do 15.10.)

 TV

Relácia 

 % celoštátnych aktuálnych tém

 % celoštátnych historických tém

 ČT

 Reportéři

 23

 13

 Nova

 Na vlastní oči

 17

 8

 Markíza

 Paľba

 17

 3

 TA3

 Čierny Peter*

 12

 5

 STV

 Reportéri

 12

 1

Zdroj: Analýza Newton media pre SPW
*Čierny Peter bol minulý týždeň vedením TA3 zrušený

Reportéři v Českej televízii teda tento rok venovali celoštátnym problémom viac ako tretinu z celkového počtu svojich reportáží. Takmer trikrát viac ako ich slovenský náprotivok v STV. Aj bez histórie, kde dominujú príspevky o komunistickom dedičstve, české televízie venujú celoštátnym témam viac priestoru ako tie slovenské.

A to uvedené čísla ešte zahmlievajú skutočné rozdiely v samotnom spracovaní celoštátnych tém, do ktorých sa novinári púšťajú. Kým českí televízni investigatívci rúbu vysoko a do živého, ako ukazujú príklady z úvodu, slovenskí reportéri aj vo veľkých témach prinášajú máločo objavného a politicky citlivého.

Slovenskí politici tak oproti českým majú o verejného kontrolóra menej. Škoda.


Kríza predajcov áut?: Katarína Ragáčová zo SME včera písala o kríze predaja áut u nás:

SkryťVypnúť reklamu
Televízie potvrdili zvýšený objem reklám od autopredajcov. Niektoré autá sa dajú kúpiť doslova za „babku“. K iným je pribalený hodnotný grátis darček. Automobilky tvrdia, že sa nič nedeje. Zvýšené výdavky za reklamu vraj nemajú pre krízu.

Hoci to automobiloví predajcovia nechcú priznať, podľa analytika agentúry pre prieskum trhu Terno Ľubomíra Drahovského je kampaň naozaj oveľa masívnejšia ako minuloročnú jeseň a zimu, keď sa boj o zákazníka aj tak zvyšuje, aby sa dopredali staré modely. „Tento rok však okrem tohto tradičného dôvodu pribudol aj ďalší - finančná kríza. Predajcovia musia zaujať niečím novým, napríklad benefitmi. Kúpyschopnosť obyvateľstva sa totiž znižuje a ľudia, ktorí už auto majú a nepotrebujú ho veľmi súrne vymeniť, radšej počkajú,“ povedal Drahovský.

Možno to ale nie je až také prekvapivé, že predajcovia nechcú krízu priznať. Ako ma upozornil čitateľ, stačí sa pozrieť sa na oficiálne čísla predaja áut u nás – čísla, ktoré z neznámych dôvodov autorka čitateľom neponúkla. September – medziročný nárast o 24%. Október – nárast o 15%.

Pri takých nárastoch by som veru aj ja krízu zatĺkal. S tou kúpyschopnosťou je to tiež otázne, skôr to vyzerá na pokles jej medziročného rastu v ďalších mesiacoch ako na pokles samotnej jej úrovne. Nebude teda ten pokles cien áut skôr súvisieť s poklesom dovozných cien ako „krízou“ predaja na našom trhu?


O USA po slovensky: TA3 v piatok:

SkryťVypnúť reklamu
Najväčšie očakávania pritom vzbudzuje obsadenie postu ministra financií, ktorý bude riadiť celú agendu okolo záchrany finančného systému. Analytici favorizujú súčasného šéfa newyorských rezerv Timothyho Geithnera.

Je príliš žiadať od novinárky pripravujúcej zahraničné správy, aby v čase finančnej krízy vedela, že americká centrálna banka sa volá Federal Reserve System (Fed)? A že Geithner je šéf "pobočky" Fedu v New Yorku a nie nejakých miestnych rezerv?

Markíza zase zaujala vo štvrtok (príspevok č.12):

Jakub LACA, redaktor
--------------------
... Obamu volila aj stošesťročná černoška, ktorá si pamätá ešte aj obdobie otroctva v Spojených štátoch.

Ann Nicole COOPER, 106-ročná volička
--------------------
Čakala som na túto chvíľu, akoby som počula, že volá moje meno.
Obrázok blogu

Nie, Cooperová si nemôže pamätať obdobie otroctva, lebo sa narodila v roku 1902, 37 rokov po jeho zrušení. Samotný Obama ju vo svojej reči výslovne spomínal, že keď sa ona narodila, prešla len jedna generácia od zrušenia otroctva.
Po druhé, Cooperová vôbec nepovedala, že „akoby som počula, že volá moje meno.“ Ako píše v pôvodnom článku agentúra AP, ona predsa svoje meno v prejave Obamu počula. Z Obamovej kampane jej predtým oznámili, že ju politik spomenie vo svojej ďakovnej reči po zvolení, a Cooperová len novinárom povedala, že na ten moment v jeho prejave čakala:

SkryťVypnúť reklamu
"I was waiting for it," said Cooper. "I had heard that they would be calling my name at least."

Po tretie, tá pani sa ani nevolá Ann Nicole, ale Ann Nixon Cooper.

Obrázok blogu

Momentálne overujem, či vôbec Obama tie voľby vyhral.

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

103 článkov
INESS

INESS

107 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu