Smrť slovenskej hračky - a kvalitnej žurnalistiky

Opäť raz zaujatý článok o chudákoch neúspešných slovenských výrobcoch

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)
Obrázok blogu
(zdroj: flickr - dunechaser)

Piatkový článok Jarmily Horákovej zo SME (editori ho bohužiaľ vytiahli aj na prvú stranu) o tom, ako málo sa u nás vraj predávajú „tradičné“ (drevené, jednoduché) hračky ma vôbec nepresvedčil. Článok vyznel ako materiál, keď sa novinár prikloní na stranu neúspešných výrobcov, ktorí sa sťažujú, že sa na trhu nevedia presadiť a pritom vyťahujú rôzne dôvody, prečo sú oni kvalitnejší a celkovo lepší. Úspešná konkurencia samozrejme priestor na vyjadrenie nedostala. Citovaní neúspešní výrobcovia vinia „neochotu“ obchodníkov predávať ich tovar. No dobre, ak sú výrobcovia o kvalite svojich hračiek takí presvedčení, prečo sa namiesto sťažovania nedajú do predaja sami? Mimochodom, novinárka žiadnych obchodníkov neoslovila, hoci sú v článku opakovane za "neochotu" kritizovaní. A keď už, obchodníci sú len sprostredkovatelia, podstatou úspechu či neúspechu bude výber spotrebiteľov, teda rodičov detí. Kritizovať rodičov, ktorí by mali tie hračky kupovať ale už nebude také ľahké, tak radšej obviníme obchodníkov...
Tiež mi celkom nie jasné, či je reč o lacných/čínskych verzus drahých hračkách, či drevených (jednoduchých) verzus sofistikovaných hračkách. Čína totiž robí rôzne druhy, vrátane tradičných drevených hračiek či stavebníc. Zdá sa mi, že tí slovenskí výrobcovia sa teda vlastne nesťažujú na neexistenciu jednoduchých, kreativitu-podporujúcich hračiek, ale že oni sú jednoducho celkovo vo výrobe drahší ako konkurencia a tak na trhu prehrávajú. Ale v tom prípade im ani takéto jednostranné články nepomôžu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Kto bol prvý: Martin Hanus v novom čísle .týždňa píše:

Fico...požiadal šéfa SNS Slotu, aby vymenil „esenesáckeho“ ministraživotného prostredia Jaroslava Izáka. A Ján Slota bez dlhšieho váhaniaa bez reptania súhlasil. Dôvodom malo byť rozdávanie dotácií niektorýmsúkromným osobám z Environmentálneho fondu. Náš časopis už v máji(21/2008 v článku Zo štátneho krv netečie) ako prvý informoval, žeenvirofond, ktorý má pomáhať odstraňovať ekologické záťaže a škody,rozdáva dotácie súkromným osobám.
... Minulý pondelok o Minďášovi a Ďuračkovi ako o novinke písal denník Pravda...

Lenže . týždeň prvý nebol. Desať dní pred vydaním ich 21.čísla o probléme informovala Alžbeta Vlková z TA3, konkrétne 9.mája. Čo sedí je, žedenníky nechali túto tému ležať dva mesiace... SME navyše opakovanecitovala len informácie Pravdy , hoci prvenstvo otvorenia témy patrí TA3.

Aj Petra Jamrichová z HN sa dnes chváli cudzím perím :

AU Optronics, tretí najväčší výrobca LCD panelov na svete, pochádzajúciz Taiwanu, už v októbri 2007 prejavil pri výbere lokality svojho novéhozávodu záujem aj o naše územie, o čom sme v HN písali ako prví.

Podľa archívu ale o týždeň skôr (v novembri, nie októbri 2007) ako HN orozhodovaní Au Optronics informoval Marek Zgalinovič z STV – večerné správy 6.11.Zgalinovič mal dokonca aj rozhovor s manažérom kórejskej firmy, ktorý bol na návšteve SR.

Printy sa zvyknú oprávnene sťažovať, že im televízie bez citovaniapreberajú témy. Tentokrát boli ale výnimočne prví žurnalisti ztelevízií.

Pochybný trend týždňa: Maďarské firmy sa sťahujú k nám , “ hlásil titulok z prvej strany HN. Radovan Žuffa v článku písal:

SkryťVypnúť reklamu
Na Slovensko mieri čoraz viac maďarských firiem. Rastúca sila slovenskej ekonomiky má byť dôvodom presunu sídiel maďarských podnikateľov k nám. Nápor južných susedov už pociťujú nájomcovia kancelárskych i virtuálnych sídiel.
... Podľa Adama Zvadu, riaditeľa spoločnosti Office House, ktorá sa u nás zaoberá prenájmom sídiel „práve maďarské firmy v čoraz vyššej miere využívajú možnosti umiestniť svoje sídlo do veľkého mesta na Slovensku... Ako Zvada dodáva, „s konkrétnymi firmami má spoločnosť uzavreté aj zmluvy o mlčanlivosti“, preto mená nových prišelcov HN zverejniť nechce.

V článku je jeden jediný zdroj, ktorý by údajný nárast sťahovania maďarských firiem mal dokazovať – hoci v úvode článku sa hovorí o zdrojoch-nájomcoch. Z článku nevieme, či je firma najväčšou takou v SR ale jednou z mnohých, a teda nie je jasné, aké relevantná je jej skúsenosť. Čo ak len preberá klientov iným slovenským firmám kvôli lepším službám, a celkový počet sťahujúcich sa maďarských firiem je stabilný? Že jedna firma má viac klientov neznamená, že rastie celý sektor – ten môže aj klesať. A navyše ani tento nejasný zdroj nepovie jediné konkrétne číslo. O koľko viac majú klientov ako pred rokom či dvoma, aj to je tajné? A je to vôbec pravda? Na základe čoho mám veriť tomuto článku?

Gabriel Šípoš

Gabriel Šípoš

Bloger 
  • Počet článkov:  663
  •  | 
  • Páči sa:  10x

Pracujem v Transparency International Slovensko. Slovak Press Watch bol projektom Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu