Vodiči majú od zajtra až do polovice marca povinnosť mať počas celého dňa zasvietené svetlá. V minulom roku sa najviac dopravných nehôd stalo práve v novembri a decembri. Polícia preto odporúča dodržiavať toto nariadenie, ktoré nám vyplýva z členstva v Európskej únii.
Preto?? Ako poznamenal môj spolubývajúci, svetlá boli predsa povinné aj pred rokom, a práve počas ich používania, v novembri a decembri bolo tých najviac dopravných nehôd...
Štatisticky nie je možné zistiť či sa znižuje nehodovosť na cestách ak majú vodiči počas dňa zasvietené svetlá, jedno je však isté, prispieva to k bezpečnosti cestnej premávky.
Hmm, tak podľa čoho je to teda isté? Kde je kritický prístup novinárky?
Keby si našla na príspevok o pol hodinu viac času, zistila by:
Európska komisia povinnosť zaviedla na základe zadaných štúdií , ktoré štatistickú súvislosť zistili. Svetlá by mali znížiť smrteľné nehody zhruba o 5%.
Proti nariadeniu je viaceroých mimovládok (pozri v UK či USA ), ich hlavnými argumentami sú zvýšené riziká pri ožiarení svetlami, ale aj vyššie riziko nehody u tých ktorí svetlá nemajú, od áut po chodcov, ďalej problém s identifikáciou motocyklistov či energetické náklady. A taká Wikipedia uvádza, že štúdie o prínose svetiel sú nejasné.
To všetko je niečo úplne iné ako zahlásiť, že prínos je jasný, len to nejde zistiť... Ak teda novinárka nerobí niekomu hovorcu.
Komunálne voľby: Čitateľ ma v súvislosti s mojím príspevkom o neopatrnom informovaní o činnosti starostov v predvolebnom čase odkázal aj na príspevok Kataríny Zollerovej z TA3 zo začiatku októbra v hlavných správach plus. Skúste nájsť akékoľvek externé hodnotenie činnosti primátora:
Mesto Bratislava v roku 2003 schválilo 69 priorít na roky 2004 až 2006. Splniť sa zatiaľ podarilo 40. Do konca roka bude ukončených ďalších 9. Najväčším problémom hlavného mesta Bratislavy je podľa primátora Andreja Ďurkovského doprava. Práve tam smerovali v posledných rokoch najväčšie investície.
Bratislavčania vidia najväčší problém hlavného mesta takmer rovnako.
[Anketa...]
Z viac ako 3 mld. úveru na plnenie priorít je najväčšou položkou nosný systém MHD alebo rýchle električkové prepojenie centra mesta s Petržalkou.
[Andrej Ďurkovský, primátor Bratislavy:] "V priebehu budúceho roku by som bol rád, keby sa začalo s prípravnými prácami."
Problematické by malo byť plánované prepojenie Koliby a Kramárov.
[Andrej Ďurkovský:] "Tam je najväčší problém práve s výkupom pozemkov."
Najväčším zrealizovaným projektom bol most Apollo, podarilo sa ukončiť rekonštrukciu električkovej trate na Obchodnej ulici. Dopravný podnik čiastočne obnovil vozový park. Problémom stále ostáva parkovanie.
[Andrej Ďurkovský:] "My keby sme súhlasili so všetkými podzemnými parkingami, ktoré sa tu majú budovať, tak stalo by sa to, že tie komunikácie, ktoré do centra mesta prichádzajú, tak by jednoducho už neboli vôbec priechodné."
Obrovským prínosom pre bratislavskú dopravu by bolo podľa primátora jednoznačne vybudovanie metra. To však mesto iba z vlastných zdrojov nie je schopné financovať.
Život v stredoveku: nám včera opísal Ján Tribula z Markízy.
V obci Matysová neďaleko Starej Ľubovne žije matka a jej sedem detí doslova ako v stredoveku. Istý čas bývali v azylovom dome, neskôr to bol obyčajný stan .Teraz je to opustená drevenica bez vody a elektriny...Tridsaťdvaročná matka detí priznáva, že za to, ako dopadla, si z veľkej časti môže sama. Verí však, že jej trápenie raz pominie a jej deti nebudú vyrastať ako v stredoveku.
Pri všetkej empatii k rodine sa mi zdá vcelku neúctivé ich život porovnávať k našim kolegom zo stredoveku. Tu sú fakty za územie Anglicka:
Priemerný vek smrti – 30 rokov
Úmrtnosť detí – 30-50%
Pôrod pre život ženy rizikovejší ako účasť muža vo vojne
Dlhodobý hlad, vražedné vlny moru
U nás žijú niektorí ľudia vo veľmi zlých podmienkach, ale netreba zabúdať na bezplatné základné zdravotníctvo, školstvo, sociálnu pomoc, ochranu pred kriminalitou a vojnami. Tá spomínaná slovenská rodina má zjavne násobnú kvalitu života oproti stredoveku.
Ja viem, ani mňa veľa na dejepise nenaučili, okrem verklíkovania dátumov a mien.
Moderátor vs reportér: v spravodajstve TV Markíza. V oboch prípadoch bol moderátorom Patrik Švajda:
Štvrtok , moderátor: Za chlieb a pečivo budeme platiť viac... Pekári odhadujú, že ceny môžu ísť hore až o pätinu.
Reportér: ... Chlieb a pečivo môže zdražieť o desať až pätnásť percent....
Piatok , moderátor: Pri Dunajskej Strede dnes zahynuli štyria robotníci z Trstenej...
Reportér: V troch rodinách ostali deti bez svojich otcov. V Trsticiach robotníkov dobre poznali. Smútok má teraz celá dedina... Zvony v Trsticiach dnes bili štyrikrát.
Na prvý problém ma upozornil Peter Lehotský, na druhý Alenka Kolejáková.
Sobotňajšie večerné spravodajstvo: prvé dva príspevky hlavných správ
Televízia A – Návrat Čarnogurského, Harabin smeruje na Ústavný súd
Televízia B - Návrat Čarnogurského, Nárast tuberkulózy
Televízia C – Bomba na stanici, Požiar v Bratislave
Ktorá je tá televízia C?
...TA3. (A je Markíza, B STV)