Napriek neustálemu strašeniu v médiách má sexuálny obsah na internete čoraz menší význam. Tvrdia to traja vedci z Austrálie a Spojených štátov, ktorí v najnovšom čísle vedeckého časopisu First Monday publikovali analýzu dostupných štúdií o tom, čo ľudia na internete najviac vyhľadávajú.
Podľa ich zistenia tvorili v roku 1997 spojenia týkajúce sa sexu 17 percent všetkých otázok na veľké vyhľadávače, o dva roky neskôr to bolo už len 7,5 % a v roku 2004 len necelé 4 percentá.
... Na pokles podielu sexuálnych tém v celkovom množstve vyhľadávaní môže mať podľa vedcov viacero vysvetlení. V prvom rade na internete pribudli milióny nových užívateľov vyhľadávajúcich množstvo nových tém a služieb, ktoré pred rokmi ešte neexistovali. Zároveň si však tí skúsenejší surfisti už našli svoje obľúbené webstránky a chodia na ne priamo, bez toho, aby museli zadávať slová ako „sex“ vo vyhľadávačoch.
V prvom rade samotní autori štúdie pripúšťajú možnosť, že skúmať samotné vyhľadávače nemusí byť dostatočné na posúdenie váhy sexu u užívateľov internetu. Píše o tom sám Bella, a jasne aj citovaná štúdia („the results of the current study may provide only a partial picture of online sexual activity“). Prečo teda radšej nehovoriť o sexe vo vyhľadávačoch, ale sebavedome o internete ako celku?
Druhá vec je, že dokonca ani pri vyhľadávačoch to také jednoduché byť nemusí. Hoci k článku má SMEonline ilustračný obrázok stránky Google so slovom SEX vo vyhľadávacom okienku, Google v štúdii sledovaný nebol ani raz. Podobne ako Yahoo, či MSN alebo AOL, ako tvrdia autori štúdie. Nejde len o obrázok, ale o reprezentatívnosť. Vyhľadávače, ktoré majú v USA (štúdia spomínaná v článku SME je založená na užívateľoch v USA) cez 94% trhu , teda skúmané neboli. Napríklad posledné roky výskumu, 2004 a 2005, boli merané len hľadania na vyhľadávačoch Vivisimo a Dogpile. Autori štúdie sa k ne/reprezentatívnosti štúdie nijak nevyjadrujú, len sucho konštatujú:
No studies are publicly available that examined Web queries from Google, MSN, AOL or Yahoo!.
Takže so záverom, že internet je stále menej o sexe, by som bol aspoň pri interpretovaní tejto štúdie dosť opatrný.
PS Nešťastné je aj formulovanie prvých dvoch viet článku SME. Čo vlastne tvrdia tí vedci? Že sex na internete má menší význam, alebo aj to, že médiá o tom strašia? A je správne, údajné mediálne strašenie je autorským kontextom novinára SME.
Mince, čísla, peniaze: Andrej Školkay ma počas mojej neprítomnosti upozornil na článok v SME ešte zo 14.9.: „Za 60 centov výhra pol miliardy eur .“ V článku od TASR sa písalo:
Vhodenie iba 60-centovej mince do hracieho automatu v kasíne v blízkosti portugalského hlavného mesta Lisabonu prinieslo žene z Ekvádora výhru vo výške skoro 550 000 eur. Rosa Marina Goncalvesová strčila do hracieho automatu tri 20-centové mince a chytila jackpot.
60-centová minca veru neexistuje, a pol milión a pol miliardy je veľký rozdiel.