
Reforma zdravotníctva počas druhej Dzurindovej vlády bola nevyhnutná a v mnohých ohľadoch zmysluplná, ale jej zavádzanie do praxe sa vymklo kontrole. Zo zdravotného poistenia na sociálnom princípe sa vytvorili trhové spoločnosti, pre ktoré v Európskej únii platia iné zákony. Ochrana investícií je príčinou sporov medzi vlastníkmi súkromných zdravotných poisťovní a Slovenskom.
Súdy v Európskej únii nerozhodujú na akom princípe sú vytvárané zisky zdravotných poisťovní, ale či bolo porušené právo investora. Podľa vtedy prijatých zákonov mohli zdravotné poisťovne vytvárať zisk, aj keď nefungoval spravodlivý model o prerozdelení finančných prostriedkov medzi zdravotnými poisťovňami podľa chorobnosti poistencov (prerozdeľovanie podľa PCG nadobudlo platnosť až v júli 2012) , keď sa podchádzal a podchádza zákon o cenách a platby za výkony sú nižšie ako náklady, keď prebieha nekontrolovaná limitácia oprávnených výkonov.
Premiér Fico nesie zodpovednosť predovšetkým za zle pripravený zákon o zákaze zisku a dogmatickú predstavu o jednej zdravotnej poisťovni. Ak by zadefinoval rozsah nárokovateľnej zdravotnej starostlivosti a umožnil vytváranie zisku z nadštandardu, nemuselo k arbitrážam dôjsť.
Pluralita zdravotných poisťovní sa na Slovensku transakciami na hrane zákona zúžila na tri zdravotné poisťovne, ktoré ponúkajú ten istý produkt. Finančným skupinám, ktoré ovládajú poisťovací biznis bolo umožnené vertikálne nakupovať nemocničné zariadenia, laboratória a lekárne. O trhových princípoch a pluralite v slovenskom zdravotníctve sa popri silnom postavení štátu cez dominujúcu všeobecnú zdravotnú poisťovňu a manažmenty štátnych zdravotníckych zariadení nedá hovoriť. Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ktorý mal na zdravotné poisťovňe dohliadať, sa dostal počas vlády Róberta Fica pod politickú kontrolu.
Z reformného úsilia ostalo len torzo, ktoré záujmovým skupinám, distribučným spoločnostiam a utajeným kmotrom medicínskeho biznisu vyhovuje.
Zodpovednosť, ako je to už na Slovensku zvykom, nenesie nikto a platíme všetci.