V súvislosti s narastajúcimi nákladmi na zdravotnú starostlivosť sme posledné roky svedkami toho, že čoraz viac ambulancií hľadá cestičky, ako si nedostatočné finančné zdroje kompenzovať a výsledkom je vyberanie rôznych poplatkov od pacientov pod rúškom „manažmentu“ zdravotnej starostlivosti. Výber poplatkov za služby manažmentu pacienta nie sú štandardom v krajinách EÚ, či už sa pozrieme na ekonomicky porovnateľné štáty so Slovenskom, alebo aj na vyspelejšie krajiny západnej Európy.

Je potrebné si uvedomiť, že tí, ktorí vo väčšej miere potrebujú zdravotnú starostlivosť patria k najzraniteľnejším skupinám obyvateľov. Sú to ľudia v dôchodkovom veku, ľudia so zdravotným znevýhodnením, zdravotným postihnutím a teda ľudia s nižšími príjmami, ktorí si tieto dodatočné platby jednoducho nemôžu dovoliť. Pre tieto skupiny sa zdravotná starostlivosť stáva čoraz viac nedostupnou.
Problém s poplatkami sa týka predovšetkým ambulancií, ktoré majú uzavreté zmluvy so zdravotnými poisťovňami a teda za svoje služby majú od poisťovní zaplatené. Či sú platby od poisťovní dostatočné je samostatnou kapitolou. Ambulancie zdôvodňujú nevyhnutnosť vyberania poplatkov tým, že platby, ktoré dostávajú od poisťovní za svojich pacientov nie sú dostatočné a nepokrývajú náklady na ich prevádzku. V systéme však vidíme značnú nerovnosť. Sú ambulancie, ktoré sú ekonomicky veľmi úspešné a potom tie, ktoré ledva prežívajú. Je úlohou poisťovni a regulátora, aby súčasné nerovnosti medzi ambulanciami zmierňovali, čo sa žiaľ nedeje alebo nedeje v dostatočnej miere. Jedným z ďalších aspektov zhoršovania dostupnosti zdravotnej starostlivosti je aj spôsob fungovania množstva zmluvných ambulancií, kam sa pacient ani nedostane bez zaplatenia „vstupného“, „ročného“ poplatku, poplatku za „komplexný manažment“.
Výber poplatkov za objednanie sa na konkrétny termín má ešte jeden negatívny dopad. Ak sa ku lekárovi dá dostať len cez online portál, ten nezohľadňuje dôvod prečo a s čím pacient k lekárovi prichádza. Je predsa povinnosťou lekára venovať sa prioritne tým pacientom, ktorí majú akútne zhoršenie zdravotného stavu a nie plánovaným a odložiteľným vyšetreniam, akými sú napríklad preventívne prehliadky.
Môžeme očakávať, že poplatky sa budú vyberať čoraz viac, keďže ambulancie sa už teraz sťažujú na nedostatok pridelených financií. Aj to je dôvod, prečo treba tieto poplatky rýchlo regulovať.
Ministerstvo zdravotníctva pred niekoľkými týždňami avizovalo realizáciu auditu poplatkov a doplatkov u lekára. Reagovalo tak na výzvu Slovenskej lekárskej komory, ktorá požaduje legislatívne usporiadať poplatky v zdravotníctve, keďže mnohé ambulancie boli nútené v súvislosti so zvyšovaním cien energií a vstupných nákladov zaviesť poplatky. Deje sa to však bez akejkoľvek regulácie a systému. Čo má byť výsledkom auditu ministerstva sme sa nedozvedeli, ministerka zopakovala len všeobecné frázy o tom, ako pracujú na reforme špecializovanej ambulantnej starostlivosti.
Potrebujeme upraviť súčasný stav, aby sa konečne vniesol poriadok do toho, za čo smú a za čo nesmú ambulancie vyberať poplatky. Pojem manažment zdravotnej starostlivosti, pod ktorý sa často skrývajú neoprávnené platby, je nevyhnutné konečne vniesť aj do legislatívy a definovať, čo má táto služba znamenať. Ďalším z aspektov, ktorým sa musíme venovať, je upraviť fungovanie ambulancií, aby si vedeli a museli vyhradiť časť ordinačných hodín pre objednaných pacientov. V čase širokej dostupnosti telekomunikačných a digitálnych služieb naozaj neexistuje pádny dôvod, pre ktorý by mali pacienti vyčkávať ráno pred otvorením ambulancie, aby sa im ušla časenka. V návrhu zákona, s ktorým sme prišli do NR SR (1) sme riešili viacero problematických aspektov súvisiacich s nezákonným vyberaním poplatkov. Ukotvili sme pojem manažmentu zdravotnej starostlivosti tak, aby náklady za objednávanie na termín a čas nemohli byť prenášané na pacientov. Súčasne sme v návrhu zaviazali ambulancie, aby si povinne vyhradili časť ordinačných hodín pre objednaných pacientov. Chceli sme tiež docieliť, aby boli ambulancie povinné zohľadňovať závažnosť stavu, v ktorom sa pacient nachádza a aby vyšetrovali akútne stavy pred plánovanými. V návrhu zákona sme počítali aj s penalizáciou za jeho nedodržiavanie. Zároveň sme posunuli účinnosť zákona od 1.1.2025, aby sa v budúcoročnom rozpočte našli viazané zdroje na manažment pacienta, predovšetkým pre ambulancie so zlou ekonomickou situáciou.
Žiaľ, koaliční poslanci, ale aj časť opozície tento náš návrh nepodporili. Čakáme preto s akým návrhom príde Ministerstvo zdravotníctva, pretože situácia s manažmentom ambulantných pacientov je v súčasnom stave neúnosná.