II. Predpisy o vznešenom zachovávaní cieľov školy
1.vznešený cieľ kresťanskej školy nech spočíva v tom, aby bola dielňou, v ktorej by sa ľudia vzdelávali na skutočných ľudí a kresťania na skutočných kresťanov. To bude možné vtedy, ak sa všetci, ktorí sú pripustení do tohto príbytku múdrosti stanú
-mysľou múdrymi
-jazykom výrečnými
-v prácach obratnými
-v mravoch uhladenými
-v srdci zbožnými
3. Učiť len hovoriť, a nie porozumieť (to znamená učiť jazyky bez poznávania vecí) neznamená zdokonaliť ľudskú prirodzenosť, ale ju iba okrášliť. Učiť však poznávať veci , a nie ich zároveň konať, je znakom farizejov, ktorí hovoria, ale nekonajú (Mt 23,3). Napokon poznať veci a konať ich, ale nepoznať účinok zo svojich vedomostí a zo svojho konania znamená polovičnú vedomosť. Aby teda naša škola, dielňa ľudskosti, urobila ľudí znalých vecí, horlivých v konaní a obozretných v používaní vecí, musí tak sprevádzať ducha každého človeka prostredníctvom vecí, aby bolo vidieť ich užitočnosť, a aby sa zabránilo zneužitiu. A to bude prinášať úžitok po celý život (z hospodárskeho, politického a cirkevného hľadiska).
4. pretože v živote sa treba stýkať nielen s vecami, ale aj s ľuďmi, nech sa školy, ako dielne cnosti a ľudskosti usilujú urobiť ľudí schopnými stýkať sa s ľuďmi.
V. Predpisy o vzoroch toho, čo treba robiť1. čo sa treba v škole učiť, treba názorne predviesť, aby sa žiaci mohli pozrieť a napodobiť to (bez vzoru sa nemožno nič naučiť)
4. Všetko, čo nemožno vytvoriť alebo namaľovať, to sa musí vystihnúť napodobením (napr. cnosti). V tom nech je živým príkladom učiteľ.
VII. Predpisy o metóde, ktorú treba zachovávať
Nech je večným zákonom metódy: učiť všetko a naučiť sa všetko príkladmi, pravidlami a praxou.
Všetci žiaci nech si zvykajú všetko robiť skôr z lásky k cnosti než zo strachu pred trestom.
A ešte jedna, len prerozprávaná poznámka: Učiteľ má byť ten, kotrého žiaci napodobňujú, má byť vzorom.
Aby učitelia mohli povinnosti svojho povolania vykonávať nadšene a aby sa uchránili pred zhnusením a zošlkivením svojho povolania, budú sa predovšetkým chrániť, aby sa sami nepodceňovali a neopovrhovalis ebou. Tak to robia tí, ktorí sa hanbia za to, že sú učiteľmi a nechávajú sa najímať pre plat, pripravení uletieť zo školy...
Veľmi ma to všetko oslovilo. OK, nie všetko sa dá praktizovať... Ale.. možno neskúsene, alebo naivne si myslím, že byť učiteľom nie je práca, ale povolanie. (tu by sa mohla rozvinúť diskusia o nedocenení učiteľov v oblasti platu, ale tento článok nechce byť o tom). Howg:), pekný deň :)...