Hovorím si: "Hm... zase veľká boom akcia...." A reklama pokračuje: "Výpredaj za zostatkové ceny".... O po niekoľkých ďalších slovách sa ozve: "Zľavy až do XX%".... No ale - hovorím si: "Veď to je predsa rozdiel"... "Niečo predať za zostatkovú cenu a niečo po zľave.... alebo so zľavou"..... Lebo niečo môže stáť 10.000,- Sk a po určitom čase má zostatkovú cenu - napríklad 4.000,- Sk. (však to poznáme najmä pri odpisoch alebo vyraďovaní)... Ale ako funguje tá zľava? Vari sa zľava uplatňuje na oných 10.000,- Sk? Alebo na zostatkovú cenu? Alebo tá cena - je už po zľave? Alebo majú dva druhy akcií?.... Hm... veru neviem. Lebo reklama pôsobí ako jednoliaty celok. Nie je v nej presne uvedené, či sa nábytok predáva - len za zostatkovú cenu - alebo aj so zľavou... alebo len so zľavou.... Logicky to vyznieva ako "guláš"....Ďalšia "slovná zaujímavosť" sa pomerne často používa najmä v spravodajských televíznych šotoch: ".... polícia hermeticky uzatvorila celé okolie....". Aj tu keď sa človek zamyslí, vyjde mu nasledovné: hermeticky - z fyziky predsa znamená - vzduchotesne uzatvorený, nepriedušný, nepriepustný..... Výraz hermeticky má ďalej význam - tajný, mystický.... (podľa slovníka cudzích slov). To však pri správach asi tento význam nemá.... že "polícia mysticky (alebo tajne?) uzatvorila celé okolie".... Takže vlastne - neviem ako to tá polícia vlastne uzatvorila - alebo mohla uzatvoriť - dané okolie (kde sa niečo stalo). Však určite to neobalili igelitom, neutesnili purpenou alebo izolačnými páskami.... Lebo až vtedy by to mohlo byť hermeticky uzatvorené.... A nepreletí tadiaľ ani včela, ani vrabec. A už vôbec by nemal prejsť chrobák... :-) No a keď moderátor dodá, že: "....celá dedina je zdesená....", alebo: "....v obci sa o inšom ani nehovorí....", tak len s úsmevom pokrútim hlavou. A možno polovica obyvateľov obce ani nevie, čo sa vlastne stalo.... Jednoducho - moderátor to preženie, aby to vyzeralo ako obrovská katastrofická udalosť, ktorá bude mať za následok vyhynutie polovice obyvateľov okresu v ktorom sa niečo stalo.... Skôr by sa hodilo jednoduché: "... stalo sa to a to.... a polícia uzatvorila celé okolie....". Samozrejme nejde mi tu o to, aby teraz všetci presne pomenovávali rôzne udalosti, predmety, veci a iné aktivity, ale niekedy by predsa len zdravšie a prijateľnejšie pre ucho vyznelo jednoduché pomenovanie udalosti, akcie alebo vecí. Moderátori sa proste hrajú so slovami.... niekedy však neuvážene a často až úsmevne....
11. dec 2006 o 09:20
Páči sa: 0x
Prečítané: 2 452x
Slovné hračky
Takmer každé ráno počúvam na známej rozhlasovej stanici reklamu ďalšej známej obchodnej spoločnosti s nábytkom..... Slogan reklamy znie - "Viete čo je nové v Eur**** Möb***? Upratujeme sklady!"
Písmo:
A-
|
A+
Diskusia
(2)