
Zisťujete, že to nie je vtip. Vaša námaha vyšla navnivoč. Vašim supervízorom bude večne usmievavý blonďáčik, ktorý trávi každé ráno pol hodinu pred zrkadlom a pol dňa vysedávaním na kávičkách s kolegami. Miláčik žien, ktorý sa vie vynájsť v každej situácii a každý ho má rád. Všetci obdivujú jeho výkony, schopnosti a všeobecný prehľad napriek tomu, že vysokú školu vyštudoval až na štvrtý krát a to len v odbore sociálna práca. Stalo sa to aj vám?
Potom ste sa stali s najväčšou pravdepodobnosťou obeťou vášho self-marketingu. Tento pojem už nie je taký neznámy, možno sa s ním stretnúť vo väčšine učebníc personálneho manažmentu, či počuť ho v slovníku väčšiny personalistov radiacich, ako nájsť ten správny job. Tento termín by sa však nemal chápať len ako schopnosť „predať sa“ na trhu práce. Jeho chápanie môžeme rozšíriť aj na bežný život v organizácii. Vo všeobecnosti ide o schopnosť prezentovať sa v pozitívnom zmysle a to tak, aby sme takýto self-branding vedeli využiť na kariérny postup. Myslím, že nie je tajomstvom, že vaše kariérne možnosti, či úspechy nie sú ovplyvnené len reálnym výkonom a schopnosťami, ale aj schopnosťou ukázať, čo vlastne viete robiť a aké sú vaše výsledky.
Možno to pre niekoho znie ako manipulatívne konanie, či falošnosť a môže argumentovať, že je lepšie za každej situácie byť sám sebou. Mali by ste však vedieť, že ak sa vy takémuto „marketingovému“ konaniu vyhnete, ostatní nie. Každý má záujem o určitý rozvoj. Niekto menší, niekto je vyhranený kariérista a ničím to nezakrýva. Ak však zaostanete, stane sa z vás nezaujímavý a pasívny element v organizácii, čo sa adekvátne odzrkadlí vo vašom hodnotení i samotnom kariérnom rozvoji. Však to poznáte možno aj sami. Príde za vami šéf s ponukou, že má záujem, aby ste sa zúčastnili významného projektu, kde budete figurovať ako delegát vášho oddelenia. Je to zodpovedná úloha, kde budete musieť významne zlepšiť svoje komunikačné a prezentačné schopnosti v angličtine, pripravovať nespočetné množstvo reportov a využiť maximum vášho logického myslenia. Vy však úprimne odpoviete, že sa necítite na takúto zodpovednú úlohu a tak vycúvate. O týždeň sa dozviete ako váš kolega, ktorý ledva kokce po anglicky, bez akýchkoľvek kompetencií či skúseností túto výzvu prijal. Na mítingoch žiari, úlohy deleguje schopnejším kolegom a on len líže smotanu na torte. Pochvalné uznania na jeho adresu sa len hrnú, je to nový šéfov obľúbenec a miláčik manažmentu. Vy len nechápavo pozeráte poloamatérske reporty, či lámavú angličtinu v popisoch, viac pripomínajúcu google translator, ako anglickú gramatiku. Situácia však nie je stratená! Aj keď budovanie vlastného brandu je dlhodobý a komplikovaný proces, treba začať čím skôr! Konkurencia totiž nespí...
Spoznajte svoje prostredie
Vyhľadávajte a čítajte odborné informácie vo vašom odvetví, či odbore. Staňte sa uznávaným a znalým pracovníkom, ktorý dobre pozná svoju prácu a prostredie, v ktorom pôsobí. Komplexný rozvoj totiž nie je možný bez poznania základných informácií odvetvia, v ktorom pôsobíte. Odoberajte časopisy, či kanály informujúce o dianí, spoznávajte konkurentov, partnerov a ich správanie. Zaujímajte sa o dianie vo svojej organizácii. Nie je horší pocit, ako ten, keď sa vás na mítingu opýtajú, či viete, kto je nový riaditeľ, ktorý nastúpil do vašej firmy minulý mesiac. Stretávajte sa s manažmentom a rozoberajte aktuálne pracovné témy, problémy organizácie a spôsoby, ako ich riešiť. Záujem o situáciu, či vaše triezve hodnotiace komentáre vám môžu váš imidž len vylepšiť. Vyvarujte sa však prílišného záujmu o témy, na ktoré nemáte adekvátne postavenie vo firme. Ak by ste sa totiž pýtali finančného manažéra na výdavky na služobné autá manažmentu, zrejme tým veľkú dôveru nevzbudíte. Takisto sa vyhýbajte situáciám, kedy radíte manažérovi. Nevyžiadaná rada totiž nemá žiadnu hodnotu. A okrem toho, ľudia, ktorý sa vyvážajú na firemných passatoch majú svoj vlastný „recept“ na rozum. Tým, že sa im to budete snažiť vyhovoriť, si určite nešplhnete.
Spravte si inventúru vedomostí
SWOT analýza, alebo tzv. inventúra vedomostí vám v mnohom napovie, v čom ste dobrý, kde sú vaše slabiny, ktoré príležitosti máte, alebo sa v budúcnosti vyskytnú, či ktoré faktory môžu vašu kariéru potopiť. Buďte k sebe úprimný a nepreháňajte. Každý vektor má svoj východzí bod. Čím lepšie ho definujete, tým budete úspešnejší v plánovaní rozvoja.
Buďte nenahraditeľný.
Personalisti a manažéri vo veľkých korporáciách nás každý deň učia, že každý je nahraditeľný. Aj keď principiálne nemožno s uvedeným tvrdením nesúhlasiť, nie je to celkom pravda. Miera nahraditeľnosti kolíše od zamestnanca k zamestnancovi. Je jednoduchšie vyhodiť operátora na linke, ktorý má na starosti vykladanie súčiastok z krabíc, ako zbaviť sa úverového špecialistu na centrále významnej banky. Vy sa snažte budovať svoju pozíciu tak, aby miera vašej nahraditeľnosti bola veľmi malá. Učte sa a riešte úlohy, ktoré nikto iný vyriešiť nedokáže. Zlepšíte tak svoju vyjednávaciu pozíciu v prípade, že by sa vás chcel váš zamestnávateľ zbaviť.