Odkiaľ sa tu vzali naši rýchlokvasení manažéri?

Už dávnejšie možno sledovať v personalistike na Slovensku veľmi zaujímavý fenomén „rýchlokvaseného manažéra". Dlho som nevedel nájsť vhodné pomenovanie úspešných tridsaťročných manažérov a riaditeľov, až som ho objavil v predposlednom vydaní týždenníka TREND (č. 38 - Čo so stratenou generáciou, s. 39). Odkiaľ sa tu títo mladíci v košeliach s manžetovými gombíkmi jazdiaci na drahých passatoch vlastne vzali?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Týchto „rýchlokvasených" manažérov vychoval ekonomický boom, ktorý zažila naša krajina v prvej dekáde nového milénia. Na svoje pozície sa dostali vďaka obrovskému dopytu po ľuďoch, ktorý tu vznikol v čase veľkého prílivu zahraničného kapitálu. Firmy sa nepýtali, či títo ľudia spĺňajú kritéria vedúcich pracovníkov. Pre svoje spoločnosti už odpracovali nejaký ten rok a tak keď začal odchádzať zahraničný manažment, ktorého úloha spočívala v implementovaní procesov a riadenia nových pobočiek, dostali sa na rad naši chlapci. Priučení novému, zahraničnému spôsobu myslenia a riadenia, vychovaní v duchu kaizenov, TQM, lean production a podobných hovadín, pustili sa do implementácie naučených a zabehnutých riadiacich metód. Mnoho z nich bez akéhokoľvek vysokoškolského vzdelania. Veľa z nich bez akejkoľvek znalosti ekonómie, finančného riadenia a manažmentu. Svoj recept na rozum mali. Získali ho z dvadsaťslajdových prezentácií svojich bývalých zahraničných šéfov...

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ich spôsob riadenia spočíva v naučených frázach (samozrejme anglických, nemeckých a pod.), kladení tých istých otázok (spravidla nepodstatných a odvádzajúcich diskusiu úplne bokom, zväčša spochybňujúc argumenty diskutujúceho), poctivom sledovaní osobných KPI a čítaní emailov. Neustále analyzovanie a hľadanie riešení tam, kde nie sú, plne kompenzujú zanietením, proaktivitou a výrečnosťou. Korelácie si radi mýlia s kauzalitou a o logických postupoch riešenia problémov nemajú ani šajnu. Chýbajúcu teóriu ale dokázali rýchlo nahradiť kombináciou chabej praxe, arogancie a powerpointových prezentácií. Zvykli si na nový a vysoký štandard nadpriemerných platov, služobných passatov, či drahých hodiniek, ktorý im priniesla raketová kariéra. A určite sa ho nemienia vzdať.

SkryťVypnúť reklamu

Iróniou osudu je, že v organizačných štruktúrach takýchto manažérov môžeme nájsť niekoľkonásobne šikovnejších, ambicióznych ľudí, mnohých so solídnym vzdelaním a praxou. Nikdy však nedostanú príležitosť ukázať sa. Naše podniky (a ekonomika) tak prichádzajú o veľké zdroje, ktoré by sa mohli využiť na zvyšovanie efektivity a kvality procesov, zlepšenie výkonnosti a konkurencieschopnosti. A to môže byť v čase globálnej krízy kľúčové pre schopnosť podniku prežiť...

Štefan Tóth

Štefan Tóth

Bloger 
  • Počet článkov:  15
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mladý muž, ktorého zaujíma veľmi veľa vecí. A najviac ekonómia, turizmus a rodné mesto Komárno Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáŠkolstvo a vzdelávaniePolitikaSpoločnosťSociálno-intelektuálna maticaQuo vadis Komárno?Ako prežiť vo firemnej džungli

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
INESS

INESS

108 článkov
Roman Kebísek

Roman Kebísek

105 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

91 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu