Týchto „rýchlokvasených" manažérov vychoval ekonomický boom, ktorý zažila naša krajina v prvej dekáde nového milénia. Na svoje pozície sa dostali vďaka obrovskému dopytu po ľuďoch, ktorý tu vznikol v čase veľkého prílivu zahraničného kapitálu. Firmy sa nepýtali, či títo ľudia spĺňajú kritéria vedúcich pracovníkov. Pre svoje spoločnosti už odpracovali nejaký ten rok a tak keď začal odchádzať zahraničný manažment, ktorého úloha spočívala v implementovaní procesov a riadenia nových pobočiek, dostali sa na rad naši chlapci. Priučení novému, zahraničnému spôsobu myslenia a riadenia, vychovaní v duchu kaizenov, TQM, lean production a podobných hovadín, pustili sa do implementácie naučených a zabehnutých riadiacich metód. Mnoho z nich bez akéhokoľvek vysokoškolského vzdelania. Veľa z nich bez akejkoľvek znalosti ekonómie, finančného riadenia a manažmentu. Svoj recept na rozum mali. Získali ho z dvadsaťslajdových prezentácií svojich bývalých zahraničných šéfov...
Ich spôsob riadenia spočíva v naučených frázach (samozrejme anglických, nemeckých a pod.), kladení tých istých otázok (spravidla nepodstatných a odvádzajúcich diskusiu úplne bokom, zväčša spochybňujúc argumenty diskutujúceho), poctivom sledovaní osobných KPI a čítaní emailov. Neustále analyzovanie a hľadanie riešení tam, kde nie sú, plne kompenzujú zanietením, proaktivitou a výrečnosťou. Korelácie si radi mýlia s kauzalitou a o logických postupoch riešenia problémov nemajú ani šajnu. Chýbajúcu teóriu ale dokázali rýchlo nahradiť kombináciou chabej praxe, arogancie a powerpointových prezentácií. Zvykli si na nový a vysoký štandard nadpriemerných platov, služobných passatov, či drahých hodiniek, ktorý im priniesla raketová kariéra. A určite sa ho nemienia vzdať.
Iróniou osudu je, že v organizačných štruktúrach takýchto manažérov môžeme nájsť niekoľkonásobne šikovnejších, ambicióznych ľudí, mnohých so solídnym vzdelaním a praxou. Nikdy však nedostanú príležitosť ukázať sa. Naše podniky (a ekonomika) tak prichádzajú o veľké zdroje, ktoré by sa mohli využiť na zvyšovanie efektivity a kvality procesov, zlepšenie výkonnosti a konkurencieschopnosti. A to môže byť v čase globálnej krízy kľúčové pre schopnosť podniku prežiť...