Zapla som rýchlovarnú kanvicu, nadávkovala synovi antibiotiká, presviedčam známu, že knihu jej veľmi rada kúpim, že ak mi to dovolí, urobí mi to veľkú radosť. Pokračujem v domácich prácach rukou pravou a ľavou si držím telefón pri uchu, medzitým sa tu zjaví zamestnankyňa a rukami nohami mi vysvetľuje, čo sa udialo v práci. Pravou rukou vydám znamenia, ako má ďalej postupovať a priložím jej stoh papierov na spracovanie. Kniha je vo virtuálnom nákupnom košíku, rozhovor pokojne pokračuje cez telefón a zároveň rozmýšľam, či si dám knihu poslať alebo pôjdem pre ňu osobne. Popri konverzácii zvažujem všetky pre a proti osobného odberu. Známa zahlasuje, že knihu potrebuje až po sviatkoch. V tom okamihu prestávam riešiť odber knihy a nechávam ju zatiaľ v košíku.
Viem milí čitatelia poviete si, že čo Vás tu zaťažujem rýchlovarnou kanvicou, chorobami mojich detí, mojou prácou a nákupom. Ale to bol zámer pisateľa. Chcela som tým naznačiť, že som osoba bežného formátu, konfrontovaná realitou všedných dní.
Dej, ale pokračuje. Na druhý deň sa mi zjaví e-mail vygenerovaný vyššie uvedeným e-shopom celonárodného formátu. Jeden pohľad a viem o čo ide. Nákup som neuskutočnila a chcú sa pripomenúť. Ale ja si celé znenie čítam, lebo som zvedavá, ako je to naformulované. Je to profesionálna deformácia, pretože som tiež v každodennom kontakte so zákazníkmi. A človek nevie, čo sa kedy priučí. Tu je správa:
Pekný deň, Gabriela,
ach, tak málo chýbalo a Vy a Vaša kniha ste už mohli byť spolu!
Naši xxxxxxxx škriatkovia si nemohli nevšimnúť, že ste pred niekoľkými dňami pridali do vášho nákupného košíka knižku a potom nákup nedokončili a pošepkali nám, že by sme sa Vám mali pripomenúť a spýtať sa, či by sme Vám náhodou s niečím nemohli pomôcť :)
Takže, ak by ste potrebovali radu ako dokončiť nákup, mali akýkoľvek problém, alebo hoci len chceli poradiť ďalšiu zaujímavú knižku, DVD, alebo čokoľvek iné, stačí odpovedať na tento e-mail a my Vám veľmi ochotne a radi ozveme.
Samozrejme, úplne najradšej budeme, keď dokončíte Váš nákup. Ako na to? Stačí sa prihlásiť do xxxxxxx, kliknúť na košík a urobiť posledných pár krokov.
Nemôžem si pomôcť, znenie tejto správy ma ubilo. Som sebestačná osoba, svojprávna a zvládam robiť pár úkonov naraz. Ja viem, je to len úplne bezvýznamný text. Ale mňa ako keby niekto budzogáňom po hlave ovalil. To sa nedá nejako inak a lepšie udržiavať ľudí nákupnom tranze? Ja to robím denne a keď neviem odhadnúť svojho zákazníka, zaručené techniky sú tie, ktoré sú neutrálne a zdvorilostné. Opäť si to celé čítam a rozmýšľam, že čo za kampaň si to zvolili. Dnes som sa zmohla už len na jediné, berúc ich vlastné slová do úst.... Ach, tak málo chýbalo....škriatkovia to potentovali...a samozrejme, úplne najradšej budeme keď dokončíte Váš nákup. Tak som im chcela urobiť radosť, sadla som do auta a knihu som kúpila o čosi drahšiu a v o čosi inom kníhkupectve.