Myšlienka, že sa musím konečne rozhýbať, ma prenasledovala uždávno. Nevedela som, čo a ako chcem robiť, podmienkou bolo, že musím mať dosťčasu na deti, aby ma neskôr neprenasledovali výčitky svedomia. Postupne nápaddostal obrysy a 3. októbra (už s jasným plánom) som si dala darček k meninám -požiadala som o priestory a licenciu. Takmer ako úver v banke, o 24 hodín somsa rozbehla. Najprv som sa porozhliadla, potom niekoľkokrát upravovala priestory(fialová? oranžová? lososová sa hodí asi viac...), neustále nespokojná menila,čo sa dalo. Noci strávené premiestňovaním, zmenami, príprava jedál, jedálneholístka, upútavky... ma zamestnávali počas bdenia i snívania. Brala som to veľmivážne. Vložila som do biznisu meno, skúsenosti a nechcem si pokaziť reputáciu(ak som niekedy nejakú mala)...
Doterajšie podnikanie v kocke - (bez vysvetliviek) verzia pre štamgastova už takmer priateľov
Prostredie
Podnikať som začala v menšom meste, kde sa za mesiac premelie vraj viac ako650 tisíc ľudí. Samozrejme, všetci hladní. Našu štvrť denne navštívi tak 12 000a svoje služby im poskytuje asi 4 000 konkurenčných podnikov. Mám č. 4 366 a usudzujem,že časť licencií už zrejme neplatí. Niektoré podniky sú síce ešte otvorené, nouž mesiace zákazníkom nič nové neponúkli. Prenajala som si priestory v rámcištandardnej ponuky pre začínajúcich (časom sa uvidí). Podnik je rozčlenený nadve časti - neverejnú (kuchyňa, sklad...) a verejnú, tá sa delí na samoobsluhua, dalo by sa povedať, kaviareň, kde sa dá posedieť, podebatovať so známymi,prípadne dojesť alebo dotráviť svoj pokrm. Otvorené mám 24 hodín denne, čo jeporiadna fuška, no zatiaľ to s občasnou výpomocou syna zvládam sama.Mimochodom, funguje tu i súkromná bezpečnostná služba, ktorú som eštenepotrebovala. Stačí, že sú tu, i keď nejaká tá roztržka sa už črtala.
Konkurencia
Vzhľadom na počet hladných krkov je tu silná konkurencia a má buď zabehanúklientelu, alebo zaujímavejšiu ponuku, známe meno, no na druhej strane jevýhoda, že iní sa špecializujú na zákazníka, ďalší nemajú denne novú ponuku...Za obdobie môjho podnikania si zákazníci mohli vybrať asi z cca 2 000 novýchjedál (tých starých je v ponuke možno do 60 000 (?) ). Takže konkurencia žije!Moje rozhodnutie - aspoň na úvod takmer denne nové jedlo (nemusí to byť hneďkompletný obed), jedálny lístok orientovaný skôr na fajnšmekrov, ktorí majúchuť skúšať rôzne druhy nových pokrmov z rôznych oblastí, neobvyklé úpravy toho,čo poznajú od konkurencie, slušné prostredie na posedenie. Možno, na rozdiel odiných sa snažím pripravovať pokrmy aj na podnet mojich zákazníkov...
Príprava jedál
Začala som receptami z domácej kuchyne a dezertmi, vcelku sa ujali, tak somsa rozbehla. Príprava spravidla trvá dlhšie - i teraz mám rozpracovaných asi 10originálnych receptov, no poznáte to, niekedy stačí malý nápad a mátesuperšpecialitu na stole. Inokedy reagujem na dopyt zákazníkov, no snažím sajedlo upraviť tak, ako ho ešte nikde nejedli. Raz sa mi takmer stalo, že somponúkla skoro to isté jedlo, ako kolega, našťastie, len základ bol rovnaký J. Ako začínajúca podnikateľka, ešte lenzbieram skúsenosti a príručku "Ako na to", si ešte netrúfam napísať.No poviem Vám, nie je to vždy jednoduché...
Ponuka
Vsúčasnosti mám v ponuke 27 jedál v 5 oblastiach, čo je na jednomesačnéfungovanie celkom slušný úspech. Pripravujem ďalšie dve oblasti. V každej bysom chcela denne ponúknuť niečo nové. Napríklad, v sobotu, nedeľu prichádzajúspravidla tí, čo obľubujú dezerty - takže sobota je hlavný deň na novúmalú sladkosť (ponúkam 7 malých dezertov, obľubu si získavajú postupne), v nedeľuje dezert trošku honosnejší a možno aj na dlhšie trávenie (zatiaľ sú 4, tenposledný, možno preto, že tam bol aj alkohol, si objednal dvojnásobokzáujemcov). Lenže ten sobotný zákusok si zase rýchlo môžete zobrať so sebou.Ostatné typy jedál ešte nie sú ustálené, na piatok zatiaľ iba vymýšľamniečo hlavne rodičom malých detí a ak sa podarí, tak aj deťom. Štvrtok (môjobľúbený deň) asi zaužívam špecialitky pre štamgastov -„moju krvnú skupinu“,nech si s nimi chvíľu posedím aj ja (hoci ich je menej, mám ich asi najradšej).Zostáva pondelok, utorok a streda. Pondelok asi nechám na svoju domácukuchyňu (zatiaľ 5 jedál), v utorok by sme mali ponúkať to"najťažšie" jedlo z týždňa, nech do víkendu vytrávi, nie? Doteraz najviacbodoval práve tento druh pokrmu (i keď v ponuke sú len 4 – objednalo si ichdoteraz 7 500 zákazníkov), rovnako vtedy bolo aj najviac natrieskané vkaviarni. A v stredu? Uvidíme...
Klientela
Keďže ani na začiatku som nikomu, okrem mojej "5-prstej" rodinynepovedala o tom, že podnikám, prví návštevníci (nikoho som nepoznala) sanechali nalákať na oficiálnom otvorení pred mesiacom – vyrazilo mi to dych,pretože ich bolo viac ako 200! Neveriacky som každú chvíľu nakúkala, a oni tamfakt boli. Denné maximum bolo pre mňa malou revolúciou – viac ako 2 500návštevníkov, toť nedávno. Koľko ich bolo doteraz? Neviem, ale podľa počtu vydanýchjedál je to viac ako som si vedela predstaviť - v priemere 830 denne. Nemôžemsa sťažovať, no aj tak mám najväčšiu radosť z tých, čo sa vracajú, chutí im adajú mi to aj najavo. Neviem, či je viac podstatné, že mi povedia, že im chutí,že prídu, alebo, že sa vracajú. Ale asi to posledné, a poteší to ešte viac,ak si u mňa aj posedia a spokojní odídu. Najvyšší počet objednávok mal Pokrm č.18 (viac ako 3200), čo ma nesmierne potešilo, pretože sa stretol len spozitívnou odozvou. J Mám i nezanedbateľnú klientelu zo zahraničia, hlavnez Českej republiky, posledné dni ma začal navštevovať dokonca niekto zAfganistanu. Rada by som ho poznala, podobne ako hosťa z Nového Zélandu, čiostatných. Mám pocit, že ten pán z Japonska tu bol omylom, keďže si ničnevybral, no stane sa.
Moje pocity
Vcelku som spokojná, len nechápem, keď si niekto vyberá pokrm podľa názvu,dostane to, čo žiadal a nakoniec povie, že prečo je tam to (čo si objednal), aprečo to vôbec varím a nevarím niečo iné. Rozumiete tomu? Ja teda nie. Alebo,príde si sadnúť ku stolu, kam dostane pozvanie a začne frfľať na to, čopodávame a začne nám radiť, čo máme a nemáme ponúkať. Ako keby nemohol ísťdo inej reštaurácie – hen, minule bol takých nespokojných plný autobus, tak somsa im druhý deň snažila pripraviť jedlo podľa ich „gusta“ a viete, čo sa stalo?Boli opäť nespokojní. Asi už kvôli nim nebudem strácať čas. Naviac, keď mi ešteaj začnú nadávať. Veď prichádzajú ku mne dobrovoľne, jedálny lístok prečítaťvedia a keď si dobrovoľne objednajú to, čo si objednajú... Myslím však, že už somnašla riešenie...
Poďakovanie
Chcem sa poďakovať všetkým verným zákazníkom, budem rada, keď si prídučastejšie podebatovať, aby sme si vzájomne vedeli vyjsť v ústrety. Práve impatrí vďaka, že sa objavujem aj v kompletnom zozname najobľúbenejšíchjedál, čo ma nesmierne motivuje byť ešte tvrdohlavejšou v ceste za svojímcieľom. Budem veľmi rada, keď sa opäť o mesiac prejaví spokojnosť na obochstranách – že ja neskrachujem a zákazník bude spokojný!
P.S.
Moja kaviareň je Vám k dispozícii. Prosím, nezabudnite, že pozvanie prijaťnemusíte :-), no keď ho raz prijmete, buďte mojím vítaným hosťom...
Moje doterajšie podnikanie v kocke - s vysvetlivkami
Prostredie
Podnikať som začala v menšom meste, kde sa za mesiac premelie vraj viac ako650 tisíc ľudí. Samozrejme, všetci hladní. Našu štvrť denne navštívi tak 12 000a svoje služby im poskytuje asi 4 000 konkurenčných podnikov. Mám č. 4 366 ausudzujem, že časť licencií už zrejme neplatí. Niektoré podniky sú síce ešteotvorené, no už mesiace zákazníkom nič nové neponúkli. Prenajala som sipriestory v rámci štandardnej ponuky pre začínajúcich (časom sa uvidí). Každý podnik, aj ten môj, je rozčlenený na dve časti - neverejnú (kuchyňa, sklad...) a verejnú, tá sadelí na samoobsluhu a, dalo by sa povedať, kaviareň, kde sa dá posedieť,podebatovať so známymi, prípadne dojesť alebo dotráviť svoj pokrm. Otvorené mám24 hodín denne, čo je poriadna fuška, no zatiaľ to s občasnou výpomocou synazvládam sama. Mimochodom, funguje tu i súkromná bezpečnostná služba, ktorú somešte nepotrebovala. Stačí, že sú tu, i keď nejaká tá roztržka sa už črtala.
Konkurencia
Vzhľadom na počet hladných krkov je tu silná konkurencia a má buď zabehanúklientelu, alebo zaujímavejšiu ponuku, známe meno, no na druhej strane jevýhoda, že iní sa špecializujú na zákazníka, ďalší nemajú denne novú ponuku...Za obdobie môjho podnikania si zákazníci mohli vybrať asi z cca 2 000 novýchjedál (tých starých je v ponuke možno do 60 000 (?) ). Takže konkurencia žije!Moje rozhodnutie - aspoň na úvod takmer denne nové jedlo (nemusí to byť hneďkompletný obed), jedálny lístok orientovaný skôr na fajnšmekrov, ktorí majúchuť skúšať rôzne druhy nových pokrmov z rôznych oblastí, neobvyklé úpravytoho, čo poznajú od konkurencie, slušné prostredie na posedenie. Možno, narozdiel od iných sa snažím pripravovať pokrmy aj na podnet mojich zákazníkov...
Príprava jedál
Začala som receptami z domácej kuchyne a dezertmi, vcelku sa ujali, tak somsa rozbehla. Príprava spravidla trvá dlhšie - i teraz mám rozpracovaných asi 10originálnych receptov, no poznáte to, niekedy stačí malý nápad a mátesuperšpecialitu na stole. Inokedy reagujem na dopyt zákazníkov, no snažím sajedlo upraviť tak, ako ho ešte nikde nejedli. Raz sa mi takmer stalo, že somponúkla skoro to isté jedlo, ako kolega, našťastie, len základ bol rovnaký J. Ako začínajúca podnikateľka, ešte lenzbieram skúsenosti a príručku "Ako na to", si ešte netrúfam napísať.No poviem Vám, nie je to vždy jednoduché...
Ponuka
Vsúčasnosti mám v ponuke 27 jedál v 5 oblastiach, čo je na jednomesačnéfungovanie celkom slušný úspech. Pripravujem ďalšie dve oblasti. V každej bysom chcela denne ponúknuť niečo nové. Napríklad, v sobotu, nedeľu prichádzajúspravidla tí, čo obľubujú dezerty - takže sobota je hlavný deň na novúmalú sladkosť (ponúkam 7 malých dezertov, obľubu si získavajú postupne), v nedeľuje dezert trošku honosnejší a možno aj na dlhšie trávenie (zatiaľ sú 4, tenposledný, možno preto, že tam bol aj alkohol , si objednal dvojnásobokzáujemcov). Lenže ten sobotný zákusok si zase rýchlo môžete zobrať so sebou.Ostatné typy jedál ešte nie sú ustálené, na piatok zatiaľ iba vymýšľamniečo hlavne rodičom malých detí a ak sa podarí, tak aj deťom. Štvrtok (môjobľúbený deň) asi zaužívam špecialitky pre štamgastov -„moju krvnú skupinu“,nech si s nimi chvíľu posedím aj ja (hoci ich je menej, mám ich asi najradšej).Zostáva pondelok, utorok a streda. Pondelok asi nechám na svoju domácukuchyňu (zatiaľ 5 jedál), v utorok by sme mali ponúkať to"najťažšie" jedlo z týždňa, nech do víkendu vytrávi, nie? Doteraznajviac bodoval práve tento druh pokrmu (i keď v ponuke sú len 4 – objednalo siich doteraz 7 500 zákazníkov), rovnako vtedy bolo aj najviac natrieskané vkaviarni. A v stredu? Uvidíme...
Klientela
Keďže ani na začiatku som nikomu, okrem mojej "5-prstej" rodinynepovedala o tom, že podnikám, prví návštevníci (nikoho som nepoznala) sanechali nalákať na oficiálnom otvorení pred mesiacom – vyrazilo mi to dych,pretože ich bolo viac ako 200! Neveriacky som každú chvíľu nakúkala, a oni tamfakt boli. Denné maximum bolo pre mňa malou revolúciou – viac ako 2 500návštevníkov, toť nedávno. Koľko ich bolo doteraz? Neviem, ale podľa počtuvydaných jedál je to viac ako som si vedela predstaviť - v priemere 830 denne.Nemôžem sa sťažovať, no aj tak mám najväčšiu radosť z tých, čo sa vracajú,chutí im a dajú mi to aj najavo. Neviem, či je viac podstatné, že mi povedia,že im chutí, že prídu, alebo, že sa vracajú. Ale asi to posledné, a potešíto ešte viac, ak si u mňa aj posedia a spokojní odídu. Najvyšší početobjednávok mal Pokrm č. 18 (viac ako 3200), čo ma nesmierne potešilo, pretožesa stretol len s pozitívnou odozvou. J Mám i nezanedbateľnúklientelu zo zahraničia , hlavne z Českej republiky, posledné dni ma začalnavštevovať dokonca niekto z Afganistanu. Rada by som ho poznala, podobne akohosťa z Nového Zélandu, či ostatných. Mám pocit, že ten pán z Japonska tu bolomylom, keďže si nič nevybral, no stane sa.
Moje pocity
Vcelku som spokojná, len nechápem, keď si niekto vyberá pokrm podľa názvu ,dostane to, čo žiadal a nakoniec povie, že prečo je tam to (čo si objednal), aprečo to vôbec varím a nevarím niečo iné . Rozumiete tomu? Ja teda nie. Alebo,príde si sadnúť ku stolu, kam dostane pozvanie a začne frfľať na to, čopodávame a začne nám radiť, čo máme a nemáme ponúkať. Ako keby nemohol ísťdo inej reštaurácie – hen, minule bol takých nespokojných plný autobus, tak somsa im druhý deň snažila pripraviť jedlo podľa ich „gusta“ a viete, čo sa stalo?Boli opäť nespokojní. Asi už kvôli nim nebudem strácať čas. Naviac, keď mi ešteaj začnú nadávať. Veď prichádzajú ku mne dobrovoľne, jedálny lístok prečítaťvedia a keď si dobrovoľne objednajú to, čo si objednajú... Myslím však, že užsom našla riešenie...
Poďakovanie
Chcem sa poďakovať všetkým verným zákazníkom, budem rada, keď si prídučastejšie podebatovať, aby sme si vzájomne vedeli vyjsť v ústrety. Práve impatrí vďaka, že sa objavujem aj v kompletnom zozname najobľúbenejšíchjedál, čo ma nesmierne motivuje byť ešte tvrdohlavejšou v ceste za svojímcieľom. Budem veľmi rada, keď sa opäť o mesiac prejaví spokojnosť na obochstranách – že ja neskrachujem a zákazník bude spokojný!
P.S.
Moja kaviareň je Vám k dispozícii. Prosím, nezabudnite, že pozvanie prijaťnemusíte :-), no keď ho raz prijmete, buďte mojím vítaným hosťom...