Nuž, môžem si za to sama. I keď si myslím, že nie som jediná ženská sama s deťmi, jediná ženská na rodičovskej dovolenke a tiež jediná, ktorej nie vždy vyjdú peniaze tak, ako by to chcela. Možno je netradičnejšie, že som v tomto trojjediná, čo nie je pre túto chvíľu podstatné. Vzhľadom na to, že to považujem za stav dočasný a stav, ktorý sa dá zatiaľ nejako uhrávať, zvládam situácie, za ktoré by som sa kedysi hanbila tak, že by som ani z domu nevyšla. Keďže s nemenovanou bankou zatiaľ vcelku slušne vychádzame, mám dokonca povolené ísť do mínusu, čo aj využívam, veď si za to zaplatím a nemusím sa strápňovať pred rodinnými príslušníkmi. (Odkaz rodine: Situácia sa, samozrejme, zlepšuje, inakšie by som o tom nepísala.) Ale, k podstate veci: Ku koncu mesiaca, ako napríklad dnes, som spravidla v totálnom mínuse - v dlhu voči banke. A ak sa stane nebodaj to, že nákup je neodmysliteľne nutný, tesne pred nákupom (aby peniaze nešli na iné platby) pomôže napríklad syn, ktorý si cez prázdniny zarábal...
Ako to bolo prvý raz
Presne tak, ako som napísala v úvode. Prišla som do hypermarketu. Cinkla túžobne očakávaná smska - došli peniaze. Bola som pokojná a do veľkého nákupného vozíka som nezastaviac sa hádzala najnutnejšie veci. Ani nie do hodiny som bola pri pokladni, nákup zrátaný a ja som mala platiť. Zrealizoval sa dialóg z úvodu: "Na účte nemáte dostatok finančných prostriedkov!" oznámila predavačka. Očervenela som a pár sekúnd predýchavala... Ešte šťastie, že mám mobil. Z neho na mňa pozerala smska o prevode korún... Nerozumiem tomu. Volám do banky a tam som sa spolu s ospravedlnením dozvedela, že mi nemôžu dať informácie, nemajú prístup k účtu, pretože je technická uzávierka. A že bude trvať ešte asi polhodinu.
Nechcem popisovať nadávky, ktoré mi prebleskli hlavou, lebo som ani poriadne nechápala, čo sa stalo a mala som pocit, že "prachy" sú fuč. Ospravedlňujúc sa davu, čo ma preklínal, predavačke, ktorá musela čakať na stornovanie nákupu... Polhodina na trávenie času v obchode a tŕpnutie, či sa deti nezobudia... "Aj tak sú to peniaze banky, veď som v mínuse...," snažila som sa presvedčiť samu seba, no na druhej strane som si okamžite oponovala: "Ale veď im za ich požičanie platíš poplatky, tak čo to tu táraš?". "Keby si začala pracovať, by sa Ti to nestalo," prihodili ešte aj chalani, ktorí strážili pokojný spánok dcér a ja som zase tam, kde som nechcela.
Opakovanie je matkou múdrosti
Odvtedy ma podobná situácia zaskočila ešte niekoľkokrát, nepomohlo, že som v ruke držala aj výpis z bankomatu, podľa ktorého som si naivne myslela, že mám istotu financií na dosah a ani telefonické ubezpečenie pracovníka banky, aby som sa nebála, že peniaze sa určite nestratia. Začala som si dávať pozor na technické uzávierky, no čo čert nechcel, aj tie párkrát posunuli tak, že mi vbehli do nákupu. Teraz, už poučená skúsenosťami a stresom, uprednostňujem hotovosť. I keď môžem platiť kartou, z bankomatu nevyťahujem len potvrdenie o stave účtu, ale aj peniaze. Alebo mám poruke, medzitým zadováženú, inú kartu, na ktorú sa spomínaná technická uzávierka nevzťahuje.
Moje večné otázky
Nie som orientovaná ani technicky a ani bankovnícky, možno preto nedokážem pochopiť niekoľko vecí, ktoré vyplývajú zo situácie, do ktorej som sa dostávala:
Prečo mám uprednostniť bezhotovostný spôsob platby, keď sa môžem takto strápniť a skomplikovať život niekoľkým ďalším ľuďom? A zbytočne? I keď po technickej uzávierke je zase všetko v poriadku a bezhotovostnú platbu bez problémov uskutočním.
Prečo mi príde sms-ka o stave financií na účte, ktorý tam o pár minút, možno polhodinu, večer (pravidelná technická uzávierka) nie je tak, aby som nimi mohla disponovať?
Prečo mi nepríde smska s údajom, že peniaze budem mať v ten deň len mimo technickej uzávierky?
Prečo mi nepríde aspoň varovná smska - máme technickú uzávierku (býva každý večer), na kartu sa radšej nespoliehajte?
Otázok by bolo, no v každom prípade, pokiaľ platím banke poplatky za jej 24 hodinové služby (a to aj za to, že si od nej požičiam tým, že idem do mínusu), bola by som rada, keby som tie peniaze skutočne 24 hodín k dispozícii mala, a ak nie, tak, prosím vás, aspoň pozastavenie tých sms o príchode peňazí na môj účet, keď ich tam nemám a vysvetlenie, čo všetko od takej technickej uzávierky môžem ešte čakať...