reklama

Ako získať 80 tisíc predplatiteľov a písať len jeden článok denne?

Budujte si úzky kontakt so svojimi čitateľmi, zistite, čo chcú, a chráňte ich pred nevhodnou reklamou. Aspoň takto nejako vyzerá recept z Paríža.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Fany Péchiodat začala v roku 2008 posielať svojim 50 kamarátkam e-mail o tom, čo sa jej v Paríži zapáčilo - nech už to bola pekná reštaurácia alebo nový rúž. Nebol to obyčajný newsletter. Tento bol pekný, obohatený o zábavné ilustrácie a obsahoval jeden jediný text. Nič viac. O niekoľko týždňov mala Fany niekoľko tisíc odberateľov a začala sa písať úspešná história projektu My Little Paris.

Keď počet čitateľov newslettera prekročil 1,5 milióna, začali sa hlásiť firmy, ktoré chceli do e-mailov dostať svoju reklamu. Fany odmietla, pretože bola presvedčená, že bežná reklama by jej čitateľky otravovala. Inzerenti tak museli svoje reklamy prispôsobovať jej publiku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Neskôr ponúkla čitateľkám nový produkt: My Little Box. Za desať eur vám príde poštou škatuľka, ktorá obsahuje časopis a niekoľko reklamných darčekov, napríklad kozmetiku, hrnčeky, zľavové kupóny a podobne. Škatuľku s magazínom tak dnes odoberá viac než 80 tisíc ľudí mesačne.

Krásny podnikateľský príbeh. Aké ponaučenie si z neho môžu vziať ostatné médiá, píše Pit Gottschalk na INMA.org. A komu sa nechce čítať, nech sa aspoň nasýti úžasnou vizuálnou prezentáciou malej Parížanky na Facebooku.

My Little Paris
My Little Paris 

###

Medzi najdôležitejšie mediálne udalosti posledných dvoch týždňov by sme mohli zaradiť najmä vstup spoločnosti Penta na slovenský mediálny trh, vznik najväčšieho poskytovateľa plateného obsahu na svete spojením Piana a amerického Press+, a ešte predstavenie nového iPhonu s jabĺčkovými hodinkami. K týmto trom udalostiam toho bolo napísaného dosť, ja dávam do pozornosti len dva texty a jednu karikatúru:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Watches
Watches (zdroj: xkcd.com/1420/)

###

Jedna z najdôležitejších informácií z českých médií prišla tento týždeň z Hospodářských novín. Tie od októbra spoplatnia svoj obsah na webe formou metered paywal. Niekoľko článkov mesačne teda bude mať každý zadarmo, ak budete chcieť čítať viac, budete si musieť zaplatiť. Web iHned.cz by sa mal tiež predstaviť v novej grafike a niesť značku Hospodářské noviny. Značka iHNed.cz sa postupne prestane používať, píše Mediář.cz.

Šéfredaktor iHned.cz Miloš Čermák minulý týždeň tiež napísal veľmi dobrý článok o skúsenostiach so spoplatňovaním digitálneho obsahu v Nemecku. Tamojšie vydavateľstvo Axel Springer považuje spoplatnenie webu lode Die Welt za úspech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Die Welt má náklad papírových novin něco přes 200 tisíc výtisků, teď k tomu získal ještě asi 53 tisíc zájemců o digitální předplatné. Jde o slušný úspěch, ale na dlouhodobou finanční nezávislost jednoho z nejlepších evropských deníků je to stále málo. "S jistým údivem jsme zjistili, že obávaný projekt zpoplatnění se obešel bez překvapení. Těch nepříjemných, ale bohužel i těch příjemných. A pochopili jsme, že je to jen první vyhraná bitva" dodává Otte. [Romanus Otte, generálny manažér digitálnej divízie denníka Die Welt; pozn.

###

Financial Times prichádza po siedmich rokoch s redizajnom. Stále vychádzajú v najväčšom novinovom formáte (tzv. broadsheet), stále sú ružové a elegantné. Mení sa napríklad typ písma, počet stĺpcov sa znižuje na šesť. Nová grafika má tiež lepšie vyhovovať obsahovej zmene novín, ktoré majú prinášať dlhšie, analytickejšie a vizuálne zaujímavejšie materiály. Viac informácií.

Čo všetko sa zmenilo dôkladne popisuje aj Mario R. García, ktorý hovoril aj so šéfom grafiky FT Kevinom Wilsonom. Na jeho blogu nájdete aj ukážku niekoľkých strán z dnešných redizajnovaných novín.

Keď už je reč o Financial Times - redakcia by chcela predávať inzerciu na webe nie na základe toho, koľko ľudí ju vidí alebo na ňu kliklo, ale chce prísť s novou metrikou. Nazýva ju “attention minutes” a má merať čas, ktorý ľudia inzercii naozaj venovali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

S testovaním začali cez leto a sme teda len na začiatku. Avšak jeden z výsledkov je už teraz zrejmý: pri internetovej reklame je prioritou, aby bola viditeľná, a preto všetci prispôsobili svoje stránky nato, aby reklama bola čo najvyššie. To, čo na webe vidíte hneď po načítaní, je naozaj dôležité. Ale to, čomu venujete najviac času môže byť pokojne nižšie. “If you are looking for time, top of the page is not the right place to be,” povedal Jon Slade z FT pre web The Media Briefing.

Titulka redizajnovaného vydania denníka Financial Times (pondelok 15.9.2014)
Titulka redizajnovaného vydania denníka Financial Times (pondelok 15.9.2014) 

###

Keď som pozeral ostatný diel Last Week Tonight with John Oliver, spomenul som si na niekoľko týždňov starý článok v Respekte o tom, že satira začala plniť spravodajskú funkciu lepšie ako spravodajstvo samo.

The Daily Show with Jon Stewart patří k žánru, který má v době twitterizace televizního zpravodajství význam dalece přesahující jeho sledovanost. Někdy se mu říká fake news, doslova falešné zprávy, ale o úplnou fabulaci jde zřídka. Podstatou je jednoduše satirická reflexe - moderátor používá záznamy ze zpravodajských relací a utahuje si z události samé, z jejích aktérů i ze způsobu, jakým o ní média referují. Na podobném základě funguje spřízněná show The Colbert Report, kde Colbert vystupuje jako karikatura pohoršeného bílého republikána. Díky možnosti a hlavně schopnosti rychle kriticky vystihnout problémy současné politiky nebo mediálního světa mají tyto pořady zvláštní postavení. Jejich publikum je podle průzkumů dlouhodobě lépe informované o společenském dění než diváci zpravodajských programů. Jinak řečeno, pokud Američan místo zpráv sleduje Stewarta nebo Colberta, jeho představa o okolním světě bude pravděpodobně blíž realitě, než kdyby se díval třeba na CNN. Satira začala plnit zpravodajskou funkci lépe než zpravodajství samo. Samozřejmě, vždycky je kam se posunout. Stewart, Colbert a jejich týmy vyrábějí čtyři epizody do týdne a jejich humor často přehodí výhybku od kousavosti k infantilitě, protože je nutné se pořád alespoň přibližně držet v mezích televizního standardu. Právě tady nastoupil John Oliver a s pomocí televize HBO dotáhl formát o úroveň výš.

A keďže tento blog sa venuje médiám, pozrime sa, ako John Oliver výstižne popísal problém tzv. natívnej reklamy:

V skratke:

Pekná ukážka viac ako 50 infografík z novín a časopisov. - Novinár z Newsweeku skúsil odpovedať na každú PR správu, ktorá mu počas týždňa prišla. Bolo to peklo. - Dva roky starý časopis The American Reader bude vychádzať už len v tlačenej podobe, na webe končia. - Internet postavený na dnešnej reklame nefunguje, musíme ho postaviť nanovo, píše Ethan Zuckerman. - Kedysi to boli najmä novinári, ktorí určovali, aké správy sa k ľuďom dostanú, dnes úlohu gatekeeperov zastávajú aj programátori a dizajnéri v (pôvodne) nenovinárskych firmách. Viac o nich v článku na Nieman Journalism Lab. - Každý deň je na Facebooku pustených 1,3 miliardy videí, dve tretiny z nich na mobilných zariadeniach. Každý mesiac ľudia na Facebook uploadnú 100 miliónov nových videí. - iPody pomaly, ale isto vymierajú, magazín Wired im napísal krásny requiem. - Počuli ste už o superknihách? - Toto je pekná reflexia na dve knihy o budúcnosti žurnalistiky. - A toto je veľmi dobrá štúdia o tom, ako ľudia konzumujú obsah.

Bezplatné online kurzy pre (budúcich) novinárov

So začiatkom školského roka začína aj viacero kurzov, ktoré môžu byť zaujímavé aj pre (budúcich) novinárov. Ak teda už do školy nechodíte, alebo vám tá vaša nestačí, možno vás niečo zaujme.

Introduction to Journalism
Organizuje: University of Strathclyde, Glasgow, Futurelearn.com
Začiatok: 29. septembra 2014
Trvanie: 6 týždňov

Mining Massive Datasets
Organizuje: Stanford University, Coursera.org
Začiatok: 29. septembra 2014
Trvanie: 7 týždňov

Understanding Media by Understanding Google
Organizuje: Northwestern University, Coursera.org
Začiatok: 6. októbra 2014
Trvanie: 6 týždňov

Web science: how the web is changing the world
Organizuje: University of Southampton, Futurelearn.com
Začiatok: 6. októbra 2014
Trvanie: 6 týždňov

Data to Insight: An Introduction to Data Analysis
Organizuje: University of Auckland, Futurelearn.com
Začiatok: 6. 10. 2014
Trvanie: 8 týždňov

An Introduction to Marketing
Organizuje: University of Pennsylvania, Coursera.org
Začiatok: 14. októbra 2014
Trvanie: 9 týždňov

Advertising and Society
Organizuje: Duke University, Coursera.org
Začiatok: 27. októbra 2014
Trvanie: 7 týždňov

Ďalšie kurzy nájdete v mojom májovom zozname.

Do tohto prehľadu sa, samozrejme, nezmestilo všetko. Ak chcete vedieť o online žurnalistike viac, sledujte ma na Twitteri.

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu