Vedci zo Stanfordovej univerzity skúmali štyri veľké komunity diskutérov pod spravodajskými portálmi: CNN.com (všeobecné spravodajstvo), Breitbart.com (politické spravodajstvo), IGN.com (web o počítačových hrách) a Allkpop.com (kórejský zábavný web). Spolu analyzovali 140 miliónov hodnotení na 42 miliónoch diskusných príspevkov. Zistili, že negatívna spätná väzba vedie k zmenám správania, ktoré môžu byť škodlivé pre celú komunitu.
"Nielen, že negatívne hodnotení autori prispievajú viac, ale aj ich ďalšie príspevky sú nižšej kvality. Navyše, títo autori častejšie hodnotia ostatných členov komunity negatívne." Vzniká tak začarovaný kruh negatívnej spätnej väzby, tvrdí štúdia (pdf).
Pozitívna spätná väzba ale nemá podobné/opačné účinky - nepovzbudzuje odmenených autorov k tomu, aby písali viac, ani nezlepšuje kvalitu ich príspevkov. Autori, ktorí nedostávajú žiaden feedback komunitu často opúšťajú.
Výsledky tohto výskumu môžu byť veľmi zaujímavé pre community manažérov v médiách, keďže mnohé diskusie pod článkami (a to aj na sme.sk) umožňujú hodnotiť príspevky pluskami (palec hore) alebo mínuskami (palec dole). Výskum môže byť vhodný aj ako odpoveď pre tých, ktorí by chceli na Facebooku tlačidlo Nepáči sa mi to.
###
Minulý týždeň som písal aj o tom, že v českých médiách zavládla bezradnosť. Šéfredaktor časopisu Respekt Erik Tabery navyše dodáva, že sa medzi českými novinármi rozmohli nezmyselné hádky na sociálnych sieťach:
Média teď procházejí ekonomicky a strukturálně těžkým obdobím, navíc se u řady médií změnili vlastníci. To vše zvýšilo napětí, které ne všichni unesli a bohužel řada novinářů ale i šéfredaktorů si skutečně vyřizuje účty na sociálních sítích. Způsob jejich komunikace je podle mě mnohdy totálně za hranicí dobrého vkusu. I proto jsem dnes na sociálních sítích mnohem méně než dřív. Úroveň komunikace novinářů na sociálních médiích považuji za problém, protože tomu přihlíží laická veřejnost, která si tak vytváří obraz o naší profesi.
Tabery tiež prezradil, aké sú ich ďalšie plány v digitále: "Velmi brzy vstoupíme s Respektem na Android. Z dlouhodobého pohledu chceme pracovat s redesignem a změnou webové stránky, kde zatím vidím naše největší limity." Online vnímajú ako cestu k ďalším - hlavne mladým - čitateľom. "Web pro nás není cesta za penězi, ale za čtenáři. Experti na inzerci na webu říkají: I kdybyste měli dvojnásobek, možná i trojnásobek návštěv, moc vám to nepomůže." Viac v rozhovore na mediaguru.cz.
###
Piano oslávilo tri roky svojej existencie. Firma prvýkrát ukázala celkové tržby, ktoré dosiahli vyše 1,1 milióna eur. Viac v infografike.

###
Americký magazín National Journal je ďalší z tých, ktorí rušia diskusie na webe. "Niektoré médiá venujú značný čas a úsilie monitorovaniu a spravovaniu komentárov pod článkami, my ale budeme radšej investovať prostriedky do žurnalistiky, ktorá privádza čitateľov na stránky National Journalu. Takže sa pripájame k rastúcemu počtu médií, ktoré sa vzdali diskusií pod väčšinou článkov," vysvetlil šéfredaktor časopisu Tim Grieve.
"Z času na čas ešte otvoríme diskusie pod niektorými témami - článkami, ktoré by mohli vyvolať zmysluplnú debatu, alebo pod textami, pod ktorými môžu názory a nápady čitateľov obohatiť našu novinárčinu," dodal.
###
Americký dizajnér Mario R. García učil na jar na Columbia University predmet s názvom Multiplatform Design & Storytelling. Na svojom blogu predstavil niektoré práce svojich študentov. Obzvlášť sa mi páči ich predstava, ako by mohol na papieri vyzerať web Quartz. Čisté, jednoduché, vizuálne to pripomína webový originál.

###
Patrik Garaj sa pozrel na 24 rokov existencie časopisu Reflex, a to prostredníctvom rozhovoru s grafickým dizajnérom Alešom Najbrtom, ktorý sa podpísal pod prvotný odvážny vizuál Reflexu.
Ak by mal dnes Najbrt robiť nový časopis, pristúpil by k tomu po novom. "Treba myslieť na to, že ľudia už nechcú veľmi čítať. Chcú sa pozerať. No to je zároveň pre mňa už málo. Obrázkových časopisov vzniklo a vzniká stále veľmi veľa. Chcelo by to niečo, čo by aktívnejšie komunikovalo s čitateľom. Čo by vytvorilo nejakú aktívnejšiu platformu a nefungovalo len tak, že to zoberiete do ruky, skonzumujete a odhodíte. To je podľa mňa už prežité a prestáva fungovať. Je vidieť ako sa zhoršuje kvalita a znižujú sa náklady. Stálo by však za to premýšľať, ako vytvoriť časopis novej doby."
###
Kanadské noviny Ottawa Citizen prichádzajú s úplne novým dizajnom printu, webu aj mobilných aplikácií. "Dnešný relaunch denníku Ottawa Citizen nie je iba o novom vzhľade a vizuálnej identite. Je to aj úplna zmena uvažovania o tom, ako majú byť správy editované, dizajnované a distribuované v digitálnom veku," píše americký dizajnér Mario R. García, ktorý na zmenách spolupracoval.
Vydavateľstvo Postmedia Network bude redizajnovať aj ostatné svoje médiá. "Som si istý, že to bude celé odvetvie so záujmom sledovať, pretože toto je case study o tom, ako dať každej platforme - smartfónu, webu, tabletu a tlačenej verzii - jej vlastné miesto v ‘mediálnom kvartete‘," dodáva García. Viac o zmenách sa dočítate na jeho blogu.

###
Dnes je zlatá éra newsletterov, píše Dávid Tvrdoň. Vo svojom článku sa priznáva, že e-maily kontroluje častejšie ako Facebook či Twitter, a to aj preto, že maily sa stali jeho hlavným zdrojom informácií o svete.
"Pozrel som sa späť na články, ktoré som v posledných mesiacoch zdieľal. Ich hlavným zdrojom bola moja schránka doručenej pošty. V posledných dvoch rokoch som sa prihlásil na odber desiatok newsletterov z médií a rôznych blogov. Mám aj politiku schvaľovania - dva zlé (zbytočné) e-maily a z odberu sa odhlasujem," píše.
V jeho anglicky písanom článku na Medium.com uvádza aj niekoľko príkladov obľúbených newsletterov.
V skratke
- Oddelenie Research & Development v redakcii New York Times (nazývané aj NYT Labs) vytvorilo Vellum - nástroj, ktorým si môžete zobraziť zobraziť najzdieľanejšie stránky z vášho Twitteru. Viac info na ich blogu.
- Zeit Magazin má web. Robila ho agentúra Edenspiekermann, ktorá sľubuje, že prinesie na blogu podrobnejšiu case study.
- Titulka webu pomaly umiera, môže ju zachrániť personalizácia? Téme sa venuje journalism.co.uk.
- Ďalšiu veľmi zaujímavú tému spracúva Columbia Journalism Review. Ako algoritmy ovplyvňujú to, ako a aké správy vidíme?
- Zástupcovia spoločnosti Facebook navštívili Vatikán. Chceli presvedčiť pápeža, aby si u nich založil svoj profil. Odmietol, Twitter mu vyhovuje.
- Pripravovaný časopis Roberta Čásenského, bývalého šéfredaktora Mladej Fronty Dnes, už má meno: Reportér magazín. Existuje už aj zárodok webu, sledovať ich môžete na Facebooku a Twitteri.
- Mediainfo napísal krátky prehľad o tom, ako sa v Česku darí crowdfundingu.
- Čítanie na tento týždeň: Slightly More Than 100 Fantastic Pieces of Journalism