Huffington Post: Vieme spravovať tisíce príspevkov za hodinu

Vlani napísali ľudia pod článkami na webe Huffington Post neuveriteľných 54 miliónov komentárov. Tento rok ich počet ešte vzrástol a hranicu 70 miliónov prekročil už v októbri. Ako sa také množstvo dá spravovať? Aj o tom som hovoril s tamojším šéfom diskusií Justinom Isafom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Viete si predstaviť diskusiu pod článkom, ktorá obsahuje viac ako 170-tisíc komentárov. Nie? Tak ak máte dosť času, nech sa páči. Na spravodajskom portáli Huffington Post takú majú, a to som možno ešte nenašiel tú najväčšiu.

Na tomto webe totiž internetové diskusie naozaj milujú. V roku 2010 u nich ľudia napísali dva až tri milióny príspevkov mesačne. Od leta 2012 ich počet každý mesiac prekračuje 9 miliónov príspevkov.

Po tom, čo som niekoľko večerov skúmal fenomén huffingtonovských komentárov, napísal som priamo tamojšiemu community directorovi Justinovi Isafovi, nech mi vysvetlí, prečo sú ich diskusie tak obľúbené. Jeho odpoveď bola prostá: "Je to spôsobené troma vecami: pútavosťou našich článkov, poctivým moderovaním, ktoré vytvára bezpečný priestor pre všetkých zúčastnených, a tým, že máme obsah, z ktorého sú ľudia nadšení."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Rast počtu príspevkov na Hufiington Poste. Ešte v roku 2008 ľudia napísali okolo
1 milióna komentárov mesačne. Dnes je ich deväťkrát viac ( zdroj )
Julia. Bez nej by to nešlo

Získať veľké množstvo príspevkov pod článkami, ak váš web mesačne navštívia desiatky miliónov ľudí z celého sveta, nemusí byť až taký problém. Problémom už ale je nájsť systém, ako také množstvo komentárov spravovať.

Len si to predstavte. V najvyťaženejších momentoch dňa vznikne na HuffPoste až 25-tisíc príspevkov za hodinu. Ak by priemerný administrátor bol schopný skontrolovať 3 príspevky za minútu (čo sa nie vždy dá, ale však nech sa nepoflakujú a nechodia na záchod), na dokonalú kontrolu by ste potrebovali armádu 139 adminov. Ak chcete mať 24-hodinovú kontrolu a veríte, že v noci nebude až toľko práce, stále potrebujete zamestnať 300-400 ľudí. Tí netvoria obsah, neprinášajú firme ani cent, len kontrolujú diskusie.

Huffington Post zvláda túto prácu s 30 administrátormi na plný úväzok, ktorí sa striedajú v 6-hodinových smenách. Ako to dokázali? Pomáha im Julia.

Julia je skratka od "Just a Linguistic Algorithm". Je to technológia, ktorá rozumie niekoľkým jazykom, sama sa neustále učí a číta všetky komentáre, ktoré ľudia na Huffington Poste napíšu. Je schopná nájsť nevhodné príspevky, ktoré treba zmazať, ale tiež dokáže upozorniť na prínosné komentáre a inteligentné časti diskusií, ktoré by mali moderátori zvýrazniť. Túto technológiu vyvinula firma Adaptive Semantics, a práve preto ju HuffPost v roku 2010 kúpil

Aj napriek tomu, že bol Justin Isaf kvôli americkým prezidentským voľbám veľmi zaneprázdnený, snažil sa odpovedať na všetky moje otázky. Tajomstvo toho, ako funguje Julia, mi však neprezradil: "Je to veľmi tajný algoritmus," znela jeho e-mailová odpoveď. Tušil som, že sa nič nedozviem, ale musel som to skúsiť.

Domobrana proti trolom

Huffington Post bol zo začiatku len obyčajným blogom, ktorý kritizoval administratívu amerického prezidenta Busha, a dnes je to jedno z najvýznamnejších médií na svete. Vznikol 9. mája 2005 ako blog Arriany Huffingtonovej, ženy s gréckymi koreňmi, ktorá v roku 2003 kandidovala na post guvernérky štátu Kalifornia. (Voľby nakoniec vyhral Arnold Schwarzenegger.)

HuffPost už dnes nie je blog. Má redakciu v niekoľkých mestách, prináša vlastné spravodajstvo, komentáre aj investigatívu, má dokonca vlastné on-line vysielanie. Jeho tvorcovia ho občas označujú ako social news network.

SkryťVypnúť reklamu
Obrázok blogu

Od začiatku intenzívne pracujú s komunitou svojich čitateľov. V roku 2010 im začali udeľovať vyznamenania za aktivitu. Ak napríklad užívateľ nahlásil administrátorom 25 príspevkov, ktoré porušujú pravidlá, stane sa moderátorom prvého stupňa. Ak nahlási 100 komentárov, ktoré admini zmažú, stane sa moderátorom druhého stupňa a už môže sám mazať nevhodné príspevky. Toto privilégium mu môže ostať až dovtedy, kým ho nezneužije.

Justin mi nechcel povedať, koľko práce im títo admini "z ľudu" ušetria. Napísal mi len, že "celý náš program spočíva v posilnení roly členov komunity tak, aby si sami vytvorili prostredie, ktoré majú radi a ktorému veria". Ako už na inom mieste povedal : "Cieľom každého community manažéra by malo byť, aby sa stal nadbytočný. Ak vytvoríte silnú a zdravú komunitu, ľudia urobia všetku prácu za vás."

Okrem "odznaku" moderátora môžu užívatelia získať ďalšie tri typy vyznamenaní: networker, superuser a comunity pundit. Viac informácií.

Prísne pravidlá

Ak máte pod článkom tisícky komentárov, vašou úlohou už nie je len zmazať tie, ktoré sú vulgárne, útočné či rasistické, ale musíte čitateľom zvýrazniť tie, ktoré stoja za prečítanie. Toto sa HuffPostu vďaka takto komplexnej administrácii pomerne úspešne darí.

Písať komentáre k článkom je možné anonymne, Justin je totiž presvedčený, že aj takto môžu vznikať vynikajúce diskusie. Cesta k zdravému rozhovoru medzi ľuďmi nespočíva ani tak v tom, či médium povolí komentáre od anonymov, ale je závislá skôr od toho, ako je diskusia moderovaná.

Aj preto na Huffington Poste platia prísne pravidlá, ktoré majú pomôcť vytvoriť bezpečný a kultivovaný priestor pre výmenu názorov. Okrem týchto pravidiel však Justin zdôrazňuje motto: ak svojim pôsobením robíte z diskusie menej príjemne miesto pre ľudí, vaše príspevky môžu byť zmazané.

Prísne. Ale zjavne to funguje.

SkryťVypnúť reklamu

Chcete vedieť viac? Sledujte Nové trendy v médiách na Facebooku.

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,079 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

35 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

767 článkov
Karol Galek

Karol Galek

116 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu