Pozor na pohyblivého Kolesíka. Nehodí sa všade

Animované GIF-y boli doménou prevažne blogerov a zábavných portálov. V poslednom období sa ale čoraz častejšie objavujú aj na weboch serióznych svetových médií, kde ilustrovali napríklad články o letnej olympiáde či vrcholiacej kampani pred americkými prezidentskými voľbami. Na mieste je teda otázka, či GIF-y patria do spravodajstva. Na čo by mali novinári myslieť pred ich použitím?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Keď som pred niekoľkými týždňami čítal správu o tom, že web Tumblr zamestná šiestich ľudí, aby počas amerických predvolebných debát vytvárali animované GIF-y, neprikladal som tomu veľkú pozornosť. Tumblr je blogovací systém, kde pôsobia GIF-y úplne prirodzene (a dokonca je to možno web, ktorý GIF-y zachránil pre živorením v šedej zóne internetového undergroundu).

Šiesti ľudia najatí Tumblrom, ktorí počas každého 90-minútového televízneho súboja Rommeyho s Obamom vytvorili zhruba 80 GIF-ov, bola milá kuriozitka. Nič viac.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Avšak jedným z nich bol reportér Adam Gabbatt, ktorý GIF-y uverejňoval aj na webe Guardianu. A keď si uvedomíme, že GIF-y si v posledných mesiacoch pri rôznych príležitostiach adoptovali aj ďalšie seriózne médiá - napríklad The Atlantic, Business Insider, New York Times, Washington Post, na Slovensku SME.sk - príbeh začína byť zaujímavý.
zdroj: Guardian

Plusy a mínusy

Použitie GIF-ov v žurnalistike má svoje výhody. Nie je to statický obrázok, ani video, ktoré musíte pustiť. Je to niečo medzitým. Nemá animácia v nekonečnej slučke ukazuje krátky záznam, a človek si tak môže (napríklad pri športe) detailne pozrieť, ako situácia vznikla, ako ten pekný gól padol.

GIF-om možno tiež poukázať na inak ľahko prehliadnuteľný detail, či nekonečným opakovaním urobiť aj z obyčajného gesta zábavu, karikatúru. To všetko má v médiách miesto a svoj význam.

Ozývajú sa ale aj kritické hlasy, podľa ktorých GIF-y zobrazované skutočnosti len trivializujú, vytrhávajú ich z kontextu, zameriava sa skôr na emócie a nepodstatné detaily. Je práve toto formát, ktorému majú novinári venovať svoj čas? Nemajú skôr iné povinnosti? Nie sú GIF-y ďalším prvkom, ktorý robí z politiky len zábavu pre ľudí?
zdroj: SME.sk

SkryťVypnúť reklamu

Kde áno? Kedy nie?

Predtým, než novinár použije GIF-ko v článku, mal by si uvedomiť, že veľmi často býva komentatívne alebo určené skôr pre zábavu. Jeho miesto by som preto videl skôr v publicistike, nie medzi správami.

Asi netreba zdôrazňovať, že nie je správne použiť animované GIF len preto, že redakcia nemá autorské práva na zverejnenie originálneho videozáznamu. Motiváciou by tiež nemalo byť len to, že GIF-y sú teraz "in".

Ak teda tento formát obrázkov použiť, tak naozaj preto, že zachytáva dôležitý alebo zaujímavý detail, prináša perspektívu, ktorú nevieme fotkou či videom sprostredkovať.

Poznámka na záver: Písanie tohto článku by mi netrvalo tak dlho, keby som sa nezabudol na tomto blogu. Výstižne ilustruje prácu novinárov.

Filip Struhárik

Filip Struhárik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Dnes novinár v denníku N. Predtým som bol projektový manažér SME.sk. Zaujímam sa o online médiá a inovácie v žurnalistike. Na tomto blogu vyjadrujem názory výlučne vo svojom mene. Zoznam autorových rubrík:  Týždeň v nových médiáchMédiáSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Roman Kebísek

Roman Kebísek

107 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu