1. Začnime príbehom britského denníka Guardian: kedysi boli 9. najväčšími novinami v Británii, ale vďaka svojej stratégii sa vytiahli na druhý najväčší seriózny spravodajský web na Západe
2. V Guardiane pilne pracujú na zlepšovaní svojho webu: za týždeň vypustia až 60 zmien na stránke
3. Aj preto sa nespoliehajú na prácu externých firiem a všetko si robia “doma”. Môžu si to ale dovoliť, Guardian má popri 600 novinároch aj 60 developerov
4. V marci zaznamenali až 45-percentnú návštevnosť z mobilných zariadení (v januári 2012 to bolo “len” 25 percent)
5. Aj preto dnes venujú omnoho viac energie mobilnej verzii webu
6. Aktuálne tiež spustili projekt GuardianWitness, ktorý podčiarkuje ich úsilie o tzv. “open journalism”; aj kvôli tomu sa vraj vyhýbajú spoplatneniu svojho webu: “Je ťažké snažiť sa o otvorenú žurnalistiku, ak postavíte paywall medzi vás a čitateľa”
7. Ľudia si zvykli na obojsmernú konverzáciu a stavanie múrov komunikáciu nezlepší, tvrdí šéfredaktor Alan Rusbridger
8. V Guardiane ale priznávajú, že namiesto paywallov skúmajú možnosť zaviesť "membership" na svoj obsah; Raju Narisetti sa pýta, či to náhodou nie je len vecou sémantiky, doťahovanie sa za slovíčkach
9. A ako ľudia čítajú Guardian počas dňa? Ráno vládnu noviny, večer bezkonkurenčne vyhrávajú tablety

10. Denne ľudia zverejnia na Facebooku 4 miliardy príspevkov, na priemerného užívateľa tak môže vyskočiť denne až 2200 postov
11. Dobrá správa pre médiá: správy sú vraj jasným víťazom v tom, čo chcú používatelia vidieť v ich news feedoch
12. Ľudia zdieľajú obsah na sociálnych sieťach, aby vyzerali “clever and cool”, budujú si svoju osobnú značku
13. Podiel Facebboku na návštevnosti spravodajských serverov vzrástol z 9 na 19 percent
14. Andy Wiedlin v Londýne povedal, že zdieľanie na sociálych sieťach je už pre média dôležitejšie ako vyhľadávanie v Googli:

15. Aj preto je veľmi dôležitá optimalizácia stránok pre Facebook. Napríklad odkazy, ktoré majú aj obrázok, získavajú o 20 percent viac klikov
16. Facebook tiež pracuje so stále väčšími obrázkami, aj preto by mu mali stránky podhadzovať fotky s veľkosťou aspoň 600x600 pixelov
17. V niektorých ohľadoch je Twitter lepší ako noviny, myslí si šéfredaktor Guardianu Alan Rusbridger
18. Aj preto by ho médiá nemali ignorovať a mali ho integrovať do svojho redakčného procesu. V Guardine už vraj niet novinára, ktorý by ho nepoužíval
19. Bombové útoky v Bostone ale tiež ukázali, aké je dôležité overovanie faktov, a preto netwítuj, kým nemáš istotu, že sa nemýliš
20. Každá chyba, ktorú na Twitteri urobíte, vrátane preklepov, len znižuje vašu hodnovernosť
21. Editor BuzzFeedu Luke Lewis tvrdí, že média sa nemajú báť twítovať, najlepšie by vraj bolo zverejniť 60 postov denne
22. Na blogovacom systéme Tumblr pribudne každý deň 90 miliónov príspevkov, ale firma ešte stále nie je zisková
23. Jej šéf David Karp prezradil, že už prestali merať počet zobrazení, omnoho zaujímavejšia je pre nich dĺžka návštevy na stránkach
24. Z nej vyplýva, že ľudia u nich strávia až 14 minút na návštevu, čo je vraj o 1,5 minúty viac ako dosahuje Facebook
25. Omnoho dôležitejšie ako nejaké kliknutia je budovanie lojálneho publika, myslí si Tony Haile zo spoločnosti Chartbeat, ktorá poskytuje real-time štatistiky (u nás ich využívajú napríklad Topky či Aktuality)
26. Forbes vraj platí svojich autorov aj na základe toho, ako ich články podporujú lojalitu čitateľov
27. Ľudia scrollujú. Podľa zistení až 66 percent času trávia pod prelomom stránky
28. Navyše, ak čitateľ strávi na stránke aspoň minútu, je 50-percentná šanca, že sa vráti aj zajtra
29. V Británii už tretina internetových stránok zobrazená z mobilného zariadenia
30. Optimalizovať svoj web pre mobily ale nie je jednoduché. Len Samsung používa pri svojich zariadeniach okolo 30 rôznych veľkostí displeja
31. A skúsenosť z britského Guardianu: za týždeň si ľudia otvorili ich web na 1656 rôznych zariadeniach
32. Menšie médiá si nemôžu dovoliť urobiť mobilnú aplikáciu pre každú platformu, práve preto je technológia HTML5 pre vydavateľov tak atraktívna, myslí si Jason Pontin, šéfredaktor MIT Tech Review
33. Pripomína tiež, že HTML5 ešte nie je dokončené a v súčasnosti je to len súborom štandardov
34. Prakticky žiadna diskusia o dnešných médiách sa nevyhne otázke splaplatňovania obsahu na webe; nečudo veď za posledný rok a pol skúsilo svoj obsah na webe spoplatniť už 600 novín
35. Každý vydavateľ by vraj mal mať aj platený obsah, lebo má svoje hardcore publikum, aj keď len malé
36. Aj preto Justin Smith z magazínu The Atlantic minulý týždeň oznámil, že tiež už čoskoro spoplatnia svoj online obsah
37. Frédérique Lancien z francúzskeho L'Equipe si myslí, že ľudia sú vo všeobecnosti ochotní platiť za 3 éčka: Expertise, Experience a Emotion
38. Plus platí, že aj keď sú niektoré informácie dostupné na inom webe zadarmo, ľudia sú ochotní zaplatiť za ich dobré spracovanie, kvalitnú žurnalistiku
39. Spoplatňovanie webu dorazilo už aj do Nemecka, spúšťajú ho také značky ako Bild či Die Zeit, model metered paywall tam ale bude mať problémy, keďže až 40 percent ľudí si tam vraj blokuje cookies
40. Ani v New York Times sa pri spúšťaní spoplatnenia nevyhli komplikáciám: denne vraj mali až 12-tisíc telefonátov
41. Ich paywall je ale považovaný za pomerne úspešný: predplatilo si ich 1,5 až 2 percentá americkej internetovej populácie
42. Návštevnosť im pritom klesla len o 5-10 percent
43. Dôležitý odkaz: nemôžete paywall len spustiť a zabudnúť naň, redakcie hu musia ďalej vyvíjať a zlepšovať
44. Koľko zarobíte na tisícich zobrazeniach reklamy v tlači, v televízii či na webe? Toľkoto:

45. Bannery sú ako droga a pre médiá je ťažké povedať im nie, konštatoval Andy Wiedlin z BuzzFeedu
46. Ak robíte reklamu, prestaňte ňou ľudí rušiť, poradil
47. Stále častejšie využívanie responzívneho dizajnu si vyžaduje aj nasadenie responzívnej reklamy; tá okrem lepšieho zobrazovania dosahuje až 4x viac kliknutí (CTR) ako ostatné
48. Veľký problém reklamnému biznisu robia adblockery, počet inštalácií sa vraj medziročne zdvojnásobil
49. Z čitateľov bežných spravodajských weboch má adblocker nainštalovaný až 10 percent návštevníkov, pri čitateľoch článkov o technológiách je to 20 percent a na stránkach o počítačových hrách až 30 percent návštevníkov
50. Web BuzzFeed vo veľkej miere využíva sponzorovaný obsah. Takýmto spôsobom si u nich napríklad urobila reklamu Toyota
51. Aktuálne je téma natívnej reklamy veľmi diskutovaná. Andrew Sullivan si o nej myslí, že je “zradou základných princípov žurnalistiky”
52. Natívna reklama nikoho nemätie, oponuje Jon Steinberg z BuzzFeedu; omnoho horšie je, keď na čitateľa pri otvorení stránky vyskočí agresívna reklama, tvrdí
53. Nemôžete mať dobrú stránku s dobrým obsahom bez použitia dobrých technológií, myslí si Ken Lerer z BuzzFeedu
54. Web sme vybudovali, mobilný internet je už tiež skoro hotový, je čas zamerať sa na obsah a investovať do neho
55. Začiatkom 90.-tych rokov vraj získaval priemerný človek informácie z troch a dnes až z 20 odlišných zdrojov denne
56. Katharine Weymouth z Washington Post sa spýtala Barryho Dillera z InterActiveCorp či očakáva zánik tlačených médií: “Vidím smrť irelevantných médií,” odpovedal
57. Noviny nie sú definované tým, či sú na papieri alebo v digitálnej podobe, ale skôr svojou dôveryhodnosťou, overovaním faktov a svojou značkou, myslí si Terry Kroeger
Tento článok je sumárom toho najzaujímavejšieho, čo minulý týždeň odznelo na štyroch svetových konferenciách o online žurnalistike a digitálnych médiách, konkrétne na: Digital Media Europe 2013 v Londýne, mediaXchange v Orlande, paidContent Live 2013 v New Yorku a News:Rewired v Londýne. Uvedené odkazy smerujú na primárny zdroj informácie, fakty však boli overované aj z ďalších zdrojov.
Ak chcete mať prehľad aktuálnom o dianí vo svete nových médií, nezabudnite sa stať fanúšikmi na Facebooku.