Ide o nepotvrdené informácie, ktoré majú v čitateľoch vyvolať poplach, pobúrenie alebo ovplyvňovať ich názory a rozhodnutia.
Rozmach internetu nepopierateľne zlepšil naše životy. Dostupnosť informácií z celého sveta je výborná. Ale aj v online prostredí sa nájdu zdroje, ktoré posúvajú nepravdivé informácie. Manipulujú nimi mienku čitateľov. To je v tom lepšom prípade. V tom horšom sa snažia vymámiť od nich peniaze na choré alebo hladné deti. Takéto poplašné správy nazývame hoaxy. Každým dňom ich na internete pribudne niekoľko tisíc. Našťastie, Google prišiel s mini startupom - Fact Check, ktorý umožňuje overenie informácií.
Ako Fact Check funguje
Verím, že službu Google všetci dôverne poznáte. Každú minútu sa publikuje online niekoľko tisíc nových článkov po celom svete. Ľahko sa môže stať, že medzi obsahom natrafíte na klamlivé alebo zavádzajúce informácie.

A práve preto prišiel Google spolu s Jigsaw so službou Fact Check. Ide o akýsi tag, ktorý sa zobrazí pri správach z rôznych webových portálov a vydavateľstiev. Táto funkcia bola na začiatku sprístupnená iba niektorým subjektom. Keď sa pri výsledku vo vyhľadávaní zobrazí táto značka, čitateľ si môže byť istý, že článok obsahuje iba overené informácie. Kontrola prebieha v rámci vydavateľstva, ale aj externej organizácie.
Spočiatku sa značka Fact Check zobrazovala iba v službe Google News. Postupne sa však dostáva aj do vyhľadávačov v rôznych jazykoch. Pri výsledku sa okrem samotného tagu zobrazí aj pripomienka k obsahu. Ak sa niekomu bude zdať obsah zavádzajúci, zobrazí sa presné znenie pripomienky spolu s menom, kto ju vytvoril.
Na druhej strane však stoja samotné denníky a vydavateľstvá. Chcú sa do tohto projektu kontroly zapojiť? Fičúrka nie je dostupná pre úplne každého. Musí spĺňať konkrétne požiadavky. Vydavateľstvá musia používať službu ClaimReview od schema.org na konkrétnych podstránkach, kde sa nachádza už skontrolovaná informácia. Druhou možnosťou je použitie Share the Fact widgetu, ktorý bol vyvinutý na Duke University v spolupráci s Jigsaw. Okrem toho musia médiá spĺňať špecifické požiadavky od Google. Proces teda vôbec nie je jednoduchý.
Verím však, že takýmto spôsobom dosiahneme vyššiu mieru pravdivých informácií. Vyhneme sa hoaxom a konečne nebudú ľudia zdieľať na sociálnych sieťach nepravdivé a zavádzajúce informácie.