
Aj keď takéto opatrenia vo veľkej miere pravdepodobne nikdy neovplyvnia tvorbu pracovných miest domnievala som sa, že nedostatok stredoškolsky vzdelaných pracovníkov v technických a prírodovedných odboroch môže takéto opatrenie čiastočne eliminovať. Všetko mi bolo celkom pochopiteľné do momentu, kým som sa bližšie nezoznámila so štatistickými výsledkami vývoja nezamestnanosti, ktoré uverejňuje Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny SR a s aktuálnymi ponukami zamestnávateľov.
Z nižšie uvedených prehľadov je absolútne jasné, o akých odborníkov a v akej výške dosiahnutého vzdelania je najmenší záujem, respektíve kto tvorí najväčšiu skupinu nezamestnaných v Slovenskej republike. Z údajov vyplýva, že najpočetnejšou skupinou sú práve absolventi stredných odborných škôl. Na trhu práce je prebytok absolventov vo všetkých odboroch vzdelávania na SOŠ (strojárov, stavbárov", elektrotechnikov, obchodníkov a ďalších.) Na druhej strane je však absolútne nespochybniteľná skutočnosť, že najlepšie bodujú vysokoškoláci. Nepripravujú žiakov na vysokoškolské štúdium práve gymnáziá?
Je samozrejmé, že v hospodárskej aj spoločenskej oblasti každá krajina potrebuje mať rovnomerné zastúpenie nižšie, stredne aj vysoko špecializovaných odborníkov. Podpora štátu je nutná vo všetkých formách, odboroch a stupňoch vzdelávania. PODPORA!!! Dá sa považovať stanovenie kvót samosprávnych krajov alebo obmedzenie štúdia na strednej škole výsledkami výročných vysvedčení na ZŠ za podporu? Myslím že nie. Hoci sa snažím nájsť aspoň kúsok racionality v tejto oblasti pripravovaných systémových zmien ministerstva školstva, nedarí sa mi to. Ako jediný dôvod zamýšľaných zmien vidím v racionalizácii škôl, ktoré nie sú v zriaďovateľskej pôsobnosti samosprávnych krajov. Toto bude výborný nástroj ako znížiť počty žiakov v neštátnych školách.
Štatistické výsledky o nezamestnanosti v Slovenskej republike február 2013 | Spolu nezamestnaných | ||||||||||
Ukončená povinná školská dochádzka | stredné odborné vzdelanie bez maturity (spolu) | Úplné stredné odborné vzdelanie učebné odbory s maturitou | Úplné stredné všeobecné vzdelanie na gymnáziu | Úplné stredné odborné vzdelanie na SOŠ | VOV ukončené absolutóriom alebo I. stupňom VŠ | VŠ II. stupeň | VŠ III.stupeň | nezistené | |||
Slovensko | 20362 | 525 | 10178 | 2707 | 943 | 3620 | 334 | 1507 | 30 | 518 |
Zdroj: odbor informatiky a štatistiky http://www.upsvar.sk/statistiky/nezamestnanost-mesacne-statistiky/2013.html?page_id=268686
Počet absolventov vysokých škôl k 31. 12. 2010: 57 002
Počet absolventov gymnázií, stredných odborných škôl a konzervatórií k 15.9. 2011: 47 357
Zdroj: http://www.uips.sk/
Štatistické výsledky o nezamestnanosti absolventov škôl a mladistvých v Slovenskej republike september 2011 (za rok 2012 ešte UPSVaR nezverejnil) | spolu | stredné odborné vzdelanie bez maturity (spolu) | Úplné stredné odborné vzdelanie učebné odbory s maturitou | Úplné stredné všeobecné vzdelanie na gymnáziu | Úplné stredné odborné vzdelanie na SOŠ | VOV ukončené absolutóriom alebo I. stupňom VŠ | VŠ II.stupeň |
Technické vedy a náuky | 11 811 | 3214 | 4288 | 2970 | 311 | 1024 | |
Baníctvo a banícka geológia | 94 | 11 | 83 | ||||
Hutníctvo | 110 | 37 | 70 | 3 | |||
Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba | 553 | 230 | 62 | 259 | |||
Strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba. (odb.št.na SOU) | 2 258 | 1316 | 942 | ||||
Aplikovaná informatika | 112 | 51 | 61 | ||||
Elektrotechnika | 2 818 | 152 | 1736 | 659 | 46 | 225 | |
Technická chémia | 148 | 6 | 45 | 85 | 2 | 10 | |
Potravinárstvo | 539 | 318 | 152 | 34 | 11 | 23 | |
Textil a odevníctvo | 222 | 158 | 47 | 15 | 2 | ||
Spracúvanie dreva a výroba hudobných nástrojov | 740 | 330 | 273 | 106 | 4 | 27 | |
Polygrafia,spracúvanie papiera, filmu a fotografie | 142 | 2 | 125 | 15 | |||
Architektúra | 30 | 11 | 19 | ||||
Stavebníctvo, geodézia a kartografia | 1 790 | 931 | 349 | 411 | 19 | 80 | |
Doprava, pošty a telekomunikácie | 1 458 | 1 | 582 | 626 | 76 | 172 | |
Špeciálne technické odbory | 797 | 719 | 16 | 62 | |||
Spoločenské vedy, náuky a služby | 18 506 | 2193 | 4047 | 2113 | 5963 | 940 | 3244 |
Filozofické vedy | 151 | 46 | 105 | ||||
Ekonomické vedy | 1 547 | 23 | 273 | 1249 | |||
Ekonomika a organizácia, obchod a služby | 5 612 | 5 | 5424 | 77 | 106 | ||
Ekonomika a organizácia, obchod a služby (odb.št.na SOU) | 6 235 | 2188 | 4047 | ||||
Politické vedy | 190 | 38 | 152 | ||||
Právne vedy | 466 | 25 | 17 | 424 | |||
Historické vedy | 99 | 17 | 82 | ||||
Publicistika, knihovníctvo a vedecké informácie | 276 | 57 | 56 | 163 | |||
Filologické vedy | 193 | 39 | 154 | ||||
Vedy o telesnej kultúre | 91 | 59 | 32 | ||||
Pedagogické vedy | 518 | 226 | 290 | ||||
Učiteľstvo | 591 | 434 | 25 | 130 | |||
Psychologické vedy | 175 | 18 | 157 | ||||
Učiteľstvo akademických predmetov | 249 | 49 | 200 | ||||
Úplné stredné vzdelanie na gymnáziu | 2 113 | 2113 | |||||
Vedy a náuky o kultúre a umení | 849 | 25 | 77 | 575 | 69 | 103 | |
Vedy o umení | 82 | 15 | 67 | ||||
Umenie, užité um. a ručná umel.-remeselná výroba | 665 | 575 | 54 | 36 | |||
Umenie, už.um. a ručná um.-rem.výr. (odb.št.na SOU) | 102 | 25 | 77 |
Zdroj: odbor informatiky a štatistiky http://www.upsvar.sk/statistiky/nezamestnanost-absolventi-statistiky/2011.html?page_id=99082
AKTUÁLNE MOŽNOSTI UPLATNENIA NA TRHU PRÁCE
Pracovné ponuky zamestnávateľov prostredníctvom www.profesia.sk 20.2.2013 - 20.3.2013
podmienka vzdelania | ||||||
spolu | základné | SOŠ bez maturity | SOŠ s maturitou | Vyššie odborné | VŠ I. II. stupeň | |
2817 | 54 | 163 | 351 | 239 | 2010 | |
570 | 25 | 79 | 132 | 71 | 263 | |
461 | 9 | 54 | 141 | 73 | 184 | |
572 | 18 | 71 | 126 | 95 | 262 | |
497 | 13 | 46 | 149 | 70 | 219 | |
319 | 10 | 32 | 97 | 41 | 139 | |
357 | 8 | 32 | 89 | 42 | 186 | |
486 | 7 | 37 | 153 | 58 | 233 | |
Spolu za SR | 6079 | 144 | 514 | 1238 | 689 | 3496 |
Zdroj : http://www.profesia.sk/
Lenka Kratochvílová. Autorka pracuje v Súkromnom konzervatóriu v Nitre.