Od 1. januára 2013 je v platnosti zákon o financovaní škôl a školských zariadení, podľa ktorého obce a VÚC dostávajú približne 70 Eur ročne na záujmovú činnosť každého dieťaťa ktoré má v obci, meste alebo župe trvalý pobyt. Z týchto prostriedkov majú financovať ich zájmovú činnosť v centrách voľného času. Príspevok sa oproti minulému roku znížil o dve tretiny, a tak mnohé centrá voľného času čelia v druhom polroku prebiehajúceho školského roka drastickému prepadu vo výške financií na ich prevádzku a činnosť.
Ale nielen to. Situácia je to horšia, že po novom dostávajú tieto peniaze aj mestá a obce, z ktorých deti dochádzajú do škôl a krúžkov inde, pretože tam, kde majú trvalý pobyt, nie sú ani škola, ani centrum voľného času zriadené. Niektoré obce a mestá však namiesto toho, aby poslali peniaze za deťmi, teda tam, kam chodia na krúžky, považujú financie za svoj príjem, s ktorým si môžu nakladať ako chcú.
A tak napríklad Mesto Martin oznámilo Centru voľného času Žirafa zo Žiliny, do ktorého chodia martinské deti, že na ne v roku 2013 nebude poskytovať nijaké finančné prostriedky. Rovnako postupovalo aj Krásno nad Kysucou. Z obce Zákopčie, ktorá dostáva príspevky na deti, ktoré chodia do Žiliny na krúžky, pretože tam navštevujú školu, sa ani neunúvali oznámiť dôvod, prečo poslanci žilinskému centru neschválili poskytnutie finančného príspevku.
Kežmarskému centru voľného času potvrdili iba 3 starostovia z 21 oslovených obcí, že na svoje deti, ktoré v Kežmarku chodia na krúžky, poskytnú peniaze, ktoré z daní rodičov dostali. Ostatní prostriedky nepridelia.
Obrátili sme sa preto na Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, odkiaľ ako reakcia na postup obcí prišla odpoveď:
"V prípade, že poskytujete záujmové vzdelávanie v centre voľného času aj deťom z obcí, ktoré sa rozhodli neprispievať na záujmové vzdelávanie, nakoľko sa rozhodli financovať záujmové vzdelávanie len na určitom ohraničenom území, tak Vám odporúčam sa spojiť so zriaďovateľom Vášho centra voľného času s cieľom, aby určil inú (vyššiu) výšku príspevku zákonného zástupcu na dieťaťa v centre voľného času na čiastočnú úhradu nákladov na tieto deti. Výška príspevku by mala zodpovedať nákladom na záujmové vzdelávanie dieťaťa v centre voľného času, ktoré poskytuje obec na mzdy a prevádzku na deti, ktoré navštevujú centrum voľného času", napísal RNDr. Ľuboš Černý, riaditeľ odboru koncepcií financovania regionálneho školstva z ministerstva.
Ministerstvo školstva teda odporučilo zriaďovateľom, aby si chýbajúce prostriedky vybrali od rodičov detí. Tí však už raz svoje dane zaplatili a práve z podielu ich daní sa má podľa zákona záujmová činnosť ich detí cez rozpočty samospráv financovať! Prečo to jedno mesto či obec dokáže, a iné nie?
Sú pritom samosprávy, ako napríklad v Bratislave a Bratislavskom kraji, ktorým záleží na svojich občanoch a na tom, aby deti mali vo voľnom čase zmysluplný program, ktorý rozvíja ich nadanie. Výskumy totiž potvrdzujú, že z detí, ktoré sa venovali svojim koníčkom, rastú úspešnejší dospelí, obzvlášť ak dieťa pochádza z nízkopríjmovej skupiny obyvateľov. Žiaľ, osvietených radných je na Slovensku oveľa menej, ako by centrá voľného času potrebovali.
Je preto čas, aby sa rodičia verejne pýtali, ako obec naložila s peniazmi, ktoré dostáva na mimoškolskú činnosť ich detí. Napríklad už na najbližšom zasadnutí zastupiteľstva.
A aby dobre uvažovali, koho si vyberú o dva roky v obecných voľbách.