Predpokladáme, že možnosť takejto voľby (vystúpiť z druhého piliera) dostanú všetci sporitelia, ktorí v čase uzatvorenia zmluvy o starobnom dôchodkovom sporení dovŕšili najmenej 40 rokov veku,“ konštatuje sa v analýze. Nech rátam, ako rátam, nijako mi vek 40 rokov nevychádza....Vek odchodu do dôchodku sa v prípade mužov už predĺžil na 62 rokov a všetky ženy budú odchádzať do penzie v 62 rokoch od roku 2015. Ak by chcelo byť ministerstvo práce korektné (čo zjavne nechce), tak už podľa schváleného veku odchodu do dôchodku sa sporenie na penziu podľa analýzy oplatí ľuďom vo veku od 42 až 44 rokov.
O ľudí a ich budúce dôchodky však v tomto prípade naozaj nejde. Hlavným zámerov vlády je dostať sa k čo najväčšiemu balíku peňazí, ktorý by inak odtiekol na súkromné účty sporiteľov. Inak povedané, vláda chce znížiť objem prostriedkov, ktoré sa z okruhu verejných financií (čo sú peniaze všetkých a zároveň nikoho) presúvajú do vlastníctva konkrétnych ľudí. Veď ako sa ešte na jeseň minulého roka vyjadril samotný premiér Fico, keby nebolo druhého piliera, vláda by mohla realizovať „silné sociálne programy“. Smutné je, že druhý dôchodkový pilier vláda za silný sociálny program nepovažuje...
To, že súčasná vláda chce žiť na úkor budúcich generácií, dokazuje aj samotná analýza. „Zavedenie dvojpilierovej dôchodkovej výstavby má na jeho priebežne financovanú časť dva finančné efekty. Prvým efektom, ktorý je nepriaznivý pre jeho bilanciu, je neustály odtok poistného do druhého, kapitalizačného piliera. Druhý efekt, ktorý je priaznivý pre jeho bilanciu, spočíva v tom, že od okamihu, kedy začnú odchádzať do dôchodku poistenci, ktorí sú účastníkmi dvojpilierovej dôchodkovej výstavby, ich dôchodkové nároky v prvom priebežnom pilieri sú zmenšené úmerne príspevkom, ktoré odviedli do kapitalizačného piliera. Z dlhodobého hľadiska bude zavedenie dvojpilierovej dôchodkovej výstavby finančne neutrálne“. Toľko analýza...
Ministerstvo teda konečne korektne priznáva, že z dlhodobého hľadiska má zavedenie druhého piliera pozitívne efekty. V analýze je dokonca aj veta o tom, že „ďalším kladom dvojpilierovej dôchodkovej výstavby sú aktíva dôchodkových správcovských spoločností, ktoré by mali tiež prispieť k zlepšeniu makroekonomiky“. Troška schizofrenicky potom vyznieva zvažované zníženie odvodov do druhého piliera z 9 % na 6 % z hrubej mzdy sporiteľa. Ak teda vláda zníži príspevky do druhého piliera, klesne tým tempo rastu aktív dôchodkových správcovských spoločností a úmerne sa zníži aj schopnosť dôchodkových firmem prispievať k zlepšeniu makroekonomiky....
Na záver by som už len chcel upozorniť na vetu z programového vyhlásenia vlády. „Riešenie situácie v Sociálnej poisťovni nie je možné riešiť na úkor poistencov a poberateľov dávok“. Za povšimnutie tiež stojí heslo strany Smer-SD „nezabudnúť na ľudí“.Takmer všetky opatrenia z predloženej analýzy, s výnimkou zvýšenia úspešnosti výberu poistného, rastu zamestnanosti a zavedenia jednotného výberu daní a odvodov, však znamenajú riešenie hospodárenia Sociálnej poisťovne práve na úkor poistencov a (súčasných a budúcich) poberateľov dávok...Pán premiér, čo tak radšej šetriť na strane výdavkov štátneho rozpočtu?