Katedrály a umelá inteligencia

Ohrozuje umelá inteligencia pracovné miesta?

Katedrály a umelá inteligencia
(Zdroj: Lure, CC BY-SA 3.0)
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Kedysi som veril som tomu, čo píšu v učebniciach, totiž, že vek medzi pádom Ríma a nástupom renesancie bol temný a bez akéhokoľvek pokroku. Ale keď sa človek pozrie z bližšia, uvidí, že v skutočnosti došlo k obrovskému množstvu inovácií v poľnohospodárstve, v obchode, dokonca aj v rannom priemysle. Čo sa však nestalo, bolo, že by  sa zisky dostali k bežným ľuďom.

[...]

Prečítal som si čo-to o ekonomike budovania katedrál a je to fascinujúce. A pritom som tomu nikdy nevenoval pozornosť. Dá sa vidieť – pretože išlo jednoduché ekonomiky – ako sa tie peniaze žmýkali z roľníkov. Nešlo samozrejme o bezplatnú prácu. Pracovali z donútenia a nemohli si vyberať zamestnávateľa. Stali sa síce produktívnejšími, zároveň však bol aj silnejšie vykorisťovaní.

[...]

Tieto peniaze sa dostali k hornej vrstve spoločnosti, povedzme k piatim, alebo trom percentám, a tie ich minuli na stavbu katedrál. Takže keď nabudúce uvidíte katedrálu, rozmýšľajte o nej ako o symbole stredovekého zúfalstva ako aj zvyšovania produktivity, ale zároveň zlyhania pri vytváraní spoločnej prosperity.

--- Z rozhovoru s profesorom na MIT a bývalým hlavným ekonómom MMF Simonom Johnsonom.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že problém ekonomického dopadu umelej inteligencie je doteraz len teoretický. Že je to niečo, o čom debatujú ekonómovia, ale zatiaľ sa to neprejavuje v reálnom živote. Z osobných rozhovorov s prekladateľmi však cítiť, že si problém bytostne uvedomujú. Niektorí už pracujú s umelou inteligenciou a perspektíva toho, že ich táto jedného dňa úplne nahradí im nie je úplne cudzia. Podobnú neistotu cítiť aj medzi výtvarníkmi. Tu však, v protiklade ku prekladateľom, existuje menšia ochota problém si naozaj pripustiť: Stroj nemá dušu a tak nikdy nemôže robiť skutočné umenie. Ale bez ohľadu na metafyziku duše, stroj môže veľmi dobre robiť umenie úžitné, trebárs ilustrácie ku článkom a často ich už aj aj robí – zatiaľ hlavne na Internete, ale je len otázkou času, kým táto technológia presiakne aj do tlačených médií.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kniha Simona Johnsona a Darona Acemoglu Moc a pokrok: Náš tisícročný boj o technológiu a prosperitu sa zaoberá presne touto otázkou: Kedy vedú technologické inovácie k lepšej životnej úrovni pre všetkých - čo bol napríklad prípad pásovej výroby - a kedy, ako v prípade stredovekých katedrál, skončí získané bohatstvo jednoducho premrhané? Kniha, hoci napísaná z v podstate technooptimistického pohľadu, je zároveň zdvihnutým varovným prstom. Hovorí, že zvýšenie produktivity samo o sebe neznamená blahobyt. Dokonca aj priemyselná revolúcia, ktorú dnes oslavujeme ako zdroj nášho terajšieho bohatstva znamenala prvých sto rokov pre veľkú časť obyvateľstva len chudobu a strádanie. Hovoríme tu o svete Olivera Twista, o svete robotníkov natlačených vo veľkom do malých bytov, bez poriadnej zdravotnej starostlivosti, o svete detskej práce, skrátka, o svete, o ktorom kedysi písal Marx. Až okolo roku 1850 sa situácia začala pomaly obracať, politický a inštitucionálny vývoj začal dobiehať vývoj technologický a životná úroveň začala stúpať.

SkryťVypnúť reklamu

Pre tých, ktorí sa zamýšľajú nad tým, ako prežiť ďalšiu fázu technologického pokroku bez prílišného trápenia, ako preskočiť svet Olivera Twista a dostať sa rovno do belle époque, je táto kniha cenným faktografickým materiálom.

Martin Sústrik

Martin Sústrik

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  126
  •  | 
  • Páči sa:  1 847x

Ako funguje svet. Blog po anglicky: https://250bpm.substack.com Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,093 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

189 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu