Včera v podvečer bola obloha nad Bratislavou modrá. Preletelo lietadlo a vytvorilo nemiznúcu stopu.
Vzápätí ďalšie preletelo tak, že na oblohe sa vytvorilo veľké ,,X".
Vtedy lietadiel pribudlo a v priebehu hodiny a pol urobili asi dvadsať čiar, niektoré vytvárali ,,X" a niektoré veľké obdĺžniky, ktoré sa postupne rozriasili, spojili a nad západnou časťou Bratislavy, v smere vetra vytvorili súvislú oblačnosť, ktorá stmavla a sčernala.
Po 20:30 hod. lietadlá prestali robiť čiary. Lietali, ale čiary za nimi nezostávali.
Keď som od 18:00, do 20:30 počítal prelietavajúce lietadlá pomocou flightradar24.com, za ten čas ich prešlo 14. Pozorovaním oblohy som ich napočítal 48. Áno, časť lietadiel plus vojenské, nemá transpondér a tak v programe nefigurujú. Čo však robilo toľko vojenských lietadiel na oblohe nad centrom Bratislavy?
V minulosti oblačnosť vznikala takto: na horizonte sa zjavili oblaky, plávali v smere vetra, spájali sa a kopili.
Dnes sa na modrej oblohe zjaví lietadlo a spraví pás. Po ňom druhé, tretie, pásy sa množia a z nich sa vytvárajú oblaky.
Oficiálne takáto oblačnosť neexistuje.
P.s.
SHMÚ sa na môj dotaz k včerajšku vyjadril tak, že 5/8 oblačnosti nad Bratislavou bolo vytvorené kondenzačnými stopami, ktoré pri vyššej nasýtenosti vzduchu vodou, vytvoria ľadové kryštály.
P.s. 2
Nezabúdajme, že takúto oblačnosť nevytvorilo iba teplo, ale hlavne spaliny kerozínu v prúdových motoroch.
Moja komunikácia s riaditeľom SHMÚ, p. Martinom Benkom: ...pán riaditeľ.V piatok v podvečerných hodinách bola časť oblačnosti nad Bratislavou vytvorenákondenzačnými stopami po lietadlách.Moja otázka znie:Prečo SHMÚ nezverejňuje takto vytvorenú oblačnosť?Ak poznáme pôvod pomaly každej prirodzene vytvorenej oblačnosti, myslím si, že verejnosť má byť informovaná aj o tej umelej.Kondenzačné stopy po lietadlách predsa nie sú iba čistá para, ale aj splodiny spaľovania kerozínu.Na takúto oblačnosť, hlavne keď sa rozprestiera nad niekoľkými km2 územia, by verejnosť mala byť upozorňovaná, trebárs aj spätne.
Teším sa na Vašu odpoveď.
S úctou
Domino Svetík
Dobrý deň pán Svetík,
podľa pozorovania na našej meteorologickej stanici Bratislava - letisko bolo v piatok podvečer, konkrétne o 20.00 hod nášho letného času 5/8 oblačnosti, čo bolo aj zverejnené na našej internetovej stránke. Konkrétne išlo o 1/8 oblakov typu Altocumulus a 5/8 typu Cirrus. Išlo o bežne sa vyskytujúcu sa situáciu, ktorá nastáva na prednej strane frontálneho rozhrania, keď vláknité riasovité oblaky zasahujú pomerne ďaleko pred samotné frontálne rozranie. Vzhľadom na vhodné vlhkostné pomery vo vyšších výškach sa mohli aj kondenzačné pruhy od lietadiel zachovávať na oblohe dlhšiu dobu. Nie je to však nič mimoriadne, na čo by mala byť verejnosť špeciálne upozorňovaná.
Kondenzačné stopy po lietadlách skutočne nie sú para, ale ľadové kryštáliky, ktoré vznikajú za vhodných vlhkostných pomerov na časticiach, ktoré sú produktom horenia v leteckých motoroch. Tieto kryštáliky buď pomerne rýchlo sublimujú a kondenzačný pruh sa stráca, alebo - v prípade vyššej vlhkosti vzduchu nedochádza k rýchlej sublimácii a kryštáliky existujú dlhšiu dobu, podobne ako kryštáliky v oblaku.
S pozdravom
Martin Benko
Dobrý, pán riaditeľ.Vďaka za odpoveď, aj za osvetlenie situácie zo 14.6.2013.Negatívny vplyv splodín z leteckej dopravy na ŽP stále nie je celkom dobre preskúmaný, ničmenej oxidy uhlíka a dusíka sa v kondenzačných stopách a z nich vytvorenej oblačnosti nachádzajú. Ak takáto oblačnosť nesúca vyšie spomenuté oxidy pokryje územie niekoľko desiatok km2 nad hlavným mestom, verejnosť by, tak ako v prípade exhalátov z továrenských komínov, alebo z požiarov, mohla byť informovaná a upozornená na zdravotné riziká. Spomínané oxidy vytvárajú vo vzduchu ďalšie chemické zlúčeniny, ktoré prispievajú k enviromentálnej záťaži.Keď som si robil vlastný prieskum, tak 8 z 10 ľudí neverí, že kondenzačná stopa môže vytvoriť oblačnosť.Pravdou tiež asi je, že kým k nám doputujú oblaky trebárs od Atlantiku, môžu byť oveľa viac nasýtené chemickými zlúčeninami, ako keď ich sýtia spaliny kerozínu priamo u nás.
Vďaka ešte raz, za Váš čas a Vašu odpoveď.
S úctou dominik svetík
Dobrý deň,
ďakujem za reakciu, ešte je asi potrebné zvážiť jeden fakt, že splodiny z leteckej dopravy sú zrejme v rovnakom objeme v ovzduší bez ohľadu na to, či sa kondenzačná stopa za lietadlom vytvorí alebo nie, alebo zostáva viditeľná počas dlhšej doby...
S pozdravom
Martin Benko
With respect
domino svetík