Ďalší diaľničný projekt bude v omeškaní. Na Slovensku je to už štandardom.

Z verejne dostupných zdrojov vyplýva, že diaľnica D4 aj rýchlostná cesta R7 by sa podľa pôvodných termínov mali dokončiť v roku 2020. Reálne sme však v súčasnej dobe v omeškaní cca 2 roky.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Pred nedávnom sa v médiách v tichosti objavila informácia, že výstavba 60 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest v okolí Bratislavy cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP) bude v omeškaní, pričom to priznal sám minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) na stretnutí s novinármi. Oficiálne uviedol, že meškanie by malo trvať 8 mesiacov, pričom pre Vašu informáciu, len v septembri minulého roka získalo právoplatnosť posledné stavebné povolenie. Stavebné práce na úsekoch s dlhodobo platným povolením začali až v auguste 2017, hoci pôvodne mali práce začať už na jar minulého roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia štát cez PPP projekt. Znamená to, že cesta bude postavená cez vlastné peniaze koncesionára a vláda bude jej výstavbu a prevádzku splácať v tridsať rokov trvajúcej koncesnej lehote. Celkovo tak ako daňoví poplatníci zaplatíme koncesionárovi 1,8 miliardy eur, presnejšie každoročne 56 miliónov eur v podobe pravidelnej ročnej platby. Zmluvu s víťazným konzorciom Cintra zo Španielska podpísal bývalý minister dopravy Roman Brecely zo Siete. Ten svojim podpisom uzavrel prípravu projektu, ktorý začal obstarávať ešte jeho predchodca Ján Počiatek. Z verejne dostupných zdrojov vyplýva, že diaľnica D4 aj rýchlostná cesta R7 by sa podľa pôvodných termínov mali dokončiť v roku 2020. Je však viac ako isté, že pôvodný termín dostavby stavbári už nestihnú, keďže predpoklad na dĺžku výstavby je stanovený na 4 roky. Ak sa výstavba začala v auguste minulého roku, podľa odhadov by celý obchvat Bratislavy mohol byť dokončený na prelome rokov 2021/2022.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätáte si, ako Ministerstvo dopravy pôvodne tvrdilo, že sa bude stavať už na jar 2016? Tým získal projekt PPP samozrejme značný náskok voči tradičnému verejnému obstarávaniu. Realita je však bohužiaľ iná a ako inak, nikto nie je zodpovedný ani za uvedené nepravdivé vstupné informácie, ani za oneskorenie výstavby. Celý proces výstavby zabrzdili problémy ohľadne výkupu pozemkov pod cestami, ktoré budú súčasťou bratislavského obchvatu. Apropo pozemky pod budúcim obchvatom Bratislavy. Minister dopravy bol v minulosti už viackrát vyzvaný, aby zverejnil všetky zmluvy o výkupe pozemkov pod úsekmi diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Aj napriek skutočnosti, že je verejne známe, že minister dopravy má k dispozícii viacero právnych stanovísk, že zmluvné kontrakty je možné zverejniť, nemá vôľu urobiť to. V tejto súvislosti sa verejne vyjadril, že si počká na stanovisko Ministerstva spravodlivosti SR, alebo prokuratúry, pričom jeho stranícka kolegyňa Žitňanská sa vyjadrila, že Národná diaľničná spoločnosť je povinná sprístupňovať zmluvy, ktoré sa týkajú pozemkov pod budúcim obchvatom Bratislavy. Je zrejmé, že zverejniť, kto stojí za procesom, ktorý je spojený s kúpou pozemkov pod diaľnicou za 360 miliónov eur je veľmi citlivé a pre vládnych politikov aj nežiadúce.

SkryťVypnúť reklamu

Komplikácie ohľadne uvedeného PPP projektu sú známe už od začiatku jeho prípravy. V tejto súvislosti musel parlament narýchlo bez pripomienkového konania schvaľovať novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach z dôvodu hroziacich kompenzačných udalostí od koncesionára pre neodovzdané pozemky od štátu na ktorých sa už malo začať stavať. Expresne došlo k zmene zákona, aby Vláda SR mohla vydať stavebné povolenie na tie pozemky, ktoré ešte celkom nevlastní. Momentálne je zákon na Ústavnom súde SR napadnutý časťou poslancov NR SR z dôvodu existencie domnienky jeho protiústavnosti.

Zaujímavý je taktiež fakt, že Vláda SR strašila občanov Slovenska, ako aj poslancov v parlamente, že v prípade ak sa neschváli spomínaná novela dôjde k značným hospodárskym škodám. Výsledok je však taký, že aj napriek schváleniu uvedenej novely sa s intenzívnou výstavbou stále nezačalo a stavba je oproti predpokladanému začiatku výstavby v omeškaní viac ako rok. V tejto súvislosti by ma však zaujímalo, prečo štát pri PPP projekte D4 a R7 neriešil najprv dosiahnutie právoplatnosti stavebných povolení a až následne podpis koncesnej zmluvy. Vláda a štát by sa týmto pragmatickým krokom vyhla možným kompenzačným udalostiam zo strany koncesionára, ktorý si ich môže uplatniť v nadväznosti na oneskorené odovzdanie pozemkov od štátu na ktorých sa malo už začať stavať. Čo je však najhoršie je tá skutočnosť, že kolóny pred a v hlavnom meste na ktoré sme už tak zvyknutí budú ťažko skúšať našu trpezlivosť minimálne do roku 2022.

Miloš Svrček

Miloš Svrček

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som otec rodiny a právnik. Právnik, ktorý sa rozhodol napriek všetkému zostať na Slovensku. Chcem zverejňovať svoje postrehy a veci, o ktorých viem a tým pomáhať zlepšovať spoločnosť na Slovensku.V minulosti som pracoval na Ministerstve dopravy a výstavby SR v pozícii projektového manažéra, pričom diaľnice, železnice a celkovo doprava ma zaujímali od čias keď som bol ešte malým chlapcom. V súčasnosti som poslanec NR SR, člen Ústavnoprávneho výboru a Stálej delegácie NR SR pri OBSE. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

216 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu