Vlaky zadarmo a kaziace sa rušne - možné riešenia v prepravnej politike štátu

Otázka zastaralého vozového parku na železniciach a možné spôsoby riešenia súčasného stavu v prepravnej politike štátu

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Vlaky zadarmo sú dobrá vec dovtedy dokým budú ľudia rozmýšľať tak "divne" ako rozmýšľajú. Verejná osobná doprava je výkon vo verejnom zaujme a preto je dofinancovaný štátom, či už na vlaky, autobusy alebo MHD v mestách. Toto dofinancovávanie funguje aj vo vyspelejších štátoch ako napríklad Rakúsko a Švajčiarsko. Iste, existujú linky, ktoré sú vyňaté z výkonov vo verejnom záujme, ale prax ukazuje, že na to musí byť teoreticky dopyt 1 mil. osôb. Teda ak vlak spája 2 mestá, ktoré majú spolu 1 mil. obyvateľov je "šanca, že komerčná linka bude zisková".

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže na Slovensku autobusy financujú kraje a vlaky štát a tieto autobusy robia pre dotácie aj duplicitné výkony tak štát vstúpil do konkurenčného boja s vlastnými krajmi a zaviedol vlaky zadarmo, aby uvoľnil prepchaté cesty tam kde je možnosť ísť vlakom. Treba si uvedomiť, že štát dopláca na cestu vlakom aj tým, ktorí platia celé alebo iné zľavnené cestovné a táto suma je závislá od počtu vlakokilometrov. Táto suma je okolo 240 mil. €. Samotné vlaky zdarma navýšili túto dotáciu iba o zanedbateľné % t. j. cca 17 mil. €. Z toho dôvodu sú vlaky zadarmo správne riešenie až do času kým SAD-ky nebudú prirodzene chápať svoju potrebu dovozu ľudí na vlak. Voziť ľudí z obcí TT kraja priamo do BA je nezmysel. Nezmysel, ktorý by odmietli aj iné zdravo uvažujúce štáty. Ak by ľudia prestúpili do áut alebo chodili súbežnými autobusmi tak by nám to iba zahustilo cesty a opätovne zhoršilo situáciu.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalej je tu otázka zastaralého vozového parku na železniciach. V 90 rokoch sa neinvestovalo do železníc a používali sa dopravné prostriedky, ktoré boli nové na konci socializmu. Až sme to dostali do situácie, že máme taký nedostatok vozidiel, že ich nedokážeme dostupnými kapacitami obnoviť. Zároveň je potrebné uviesť, že sa investovalo predovšetkým do vozňov a nie do rušňov. V súčasnosti ZSSK (ako je vidieť na niektorých tratiach) realizuje aj tzv. humanizáciu. Ide o vozne typu Bdtmee, kde sa urobila rýchla a „efektná“ modernizácia. Zároveň sa objednali nové vozne aj komplet nové vlaky, avšak v tomto prípade je dodacia lehota aj 3 roky. Je to z toho dôvodu, že aj keby podnik vyrobil zákazku skôr, nemôže ju dodať, keďže ZSSK musí dať do verejnej súťaže čas aj takým výrobcom, ktorí nami požadovaný vozeň, rušeň nevedia vyrobiť, ale chcú ho vyvinúť. Preto je lepšie si niečo prenajať, lebo tam to ide rýchlejšie.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie č. 1: vzhľadom na veľkú potrebu vozňov budeme ešte potrebovať cca 10 rokov kým dobehneme macošské správanie sa vlád od Mečiara (ktorý rozpredal) cez Dzurindu, (ktorý pre železnice neurobil nič, pardon okrem kauzy „vláčiky“). Vlaky sa začali obnovovať až po roku 2006. Stav vozňov zhoršujú aj viaceré rozhodnutia sekcie železničnej dopravy a dráh za minulých vlád, ako napríklad krok zaviesť železničnú linku do Banskej Bystrice namiesto Zvolena s tým, že sa pripraví na liberalizáciu. Niektoré veľmi kvalitné vozne typu Ampeer a Bmpeer, ktoré jazdili na trase BA - ZV - ZA - Praha už jazdia iba na trase ZA – Praha. Tu by malo dôjsť k okamžitej zmene.

SkryťVypnúť reklamu

Riešenie č. 2: je tu možnosť liberalizovať vlakové linky pre súkromných prepravcov a nový dopravca by prišiel s vlastným vozovým parkom. Tým by sa záťaž na vozne ZSSK odľahčila a cestujúcim by sa komfort zlepšil. To že tu bude viac prepravcov je v poriadku, ale podstatný je prínos pre cestujúcich, teda predovšetkým v momente keď ZSSK nestíha zvládať kapacitu prepravy cestujúcich.

Miloš Svrček

Miloš Svrček

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Som otec rodiny a právnik. Právnik, ktorý sa rozhodol napriek všetkému zostať na Slovensku. Chcem zverejňovať svoje postrehy a veci, o ktorých viem a tým pomáhať zlepšovať spoločnosť na Slovensku.V minulosti som pracoval na Ministerstve dopravy a výstavby SR v pozícii projektového manažéra, pričom diaľnice, železnice a celkovo doprava ma zaujímali od čias keď som bol ešte malým chlapcom. V súčasnosti som poslanec NR SR, člen Ústavnoprávneho výboru a Stálej delegácie NR SR pri OBSE. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karol Galek

Karol Galek

115 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu