Demokracia a Cirkev: namáhavé zbližovanie

Kedže som členom rehole s vyše 800 ročnou priamou demokraciou, nikdy som nemal taký problém ako mnohí v Cirkvi dívať sa na demokraciu pozitívne. Napriek nie vždy pozitívnej osobnej skúsenosti s našim stredoeurópskym postkomunistickým človekom v našom spoločenstve. Preto ma veľmi prekvapil pohľad mnohým mladých intelektuálov zvnútra Cirkvi, ktorí velebili skôr monarchiu, ba priam feudalizmus ako ideálnejšiu formu systému! Myslím si, že demokracia má hodne nedostatkov a jej forma je tak krátka v dejinách, že ešte nevieme kam nás to povedie. Hlavne ak sa zamyslíme nad Bruselskou ťažkopádnou európskou demokraciou. Prave preto ma zaujal článok na aktuálne.sk: "Tajná štúdia nemeckej armády predvída koniec ropy", ktorý hovorí o možnom zániku demokracie v Európe. A tak som skúsil pre učenia chtivých pripraviť malý exkurz zápasu Cirkvi o prijatie demokracie ako uznávaného systému.

Písmo: A- | A+
Cirkevní konciloví pastieri
Cirkevní konciloví pastieri (zdroj: http://de.wikipedia.org/wiki/Zweites_Vatikanisches_Konzil)

Dnes sa aj zvnútra, aj zvonku často číta Cirkvi nedostatok demokratických prvkov. Samozrejme úplná demokracia v tejto najstaršej európskej spoločnosti nie je reálna. Nejedná sa totiž len o sociologickú skupinu.

Celá trauma začala neblahými následkami francúzskej revolúcie (ale o tom niekedy inokedy). Mnoho odborníkov, dokonca aj konzervatívnych, však jednoznačne ukazuje na pozitívny prerod, ktorý tu chcem len krátko načrtnúť:

Schambeck (rakúsky odborník) tu pripomína, že myšlienka ľudskej dôstojnosti je oveľa staršia ako myšlienka ľudských práv.[1] Pápeži sa totiž v dejinách často zasadzovali za ľudskú dôstojnosť, hlavne právo na život, slobodu, súkromné vlastníctvo. Robili to oveľa skôr ako v prípade iných práv (demokracie a slobodných práv).[2]

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V histórii vládla najprv obava o spojenie ľudských práv s ľahostajnosťou k náboženstvu a s proticirkevnými postojmi. Lev XIII. vo svojej encyklike Immortale Dei z 1. novembra 1885 najprv považovali myšlienku ľudských práv za, v konečnom dôsledku z francúzskej revolúcie vyšlú náuku o bezbrehej slobode, ktorá nie je zlučiteľná ani s kresťanskou ani s náukou mravného prirodzeného zákona.[3] Prvé priblíženie bola encyklika Rerum novarum Leva XIII. z roku 1891 a Quadragesimo anno Pia XI. z roku 1931.

Cestu k demokracii ukázala hlavne sociálna náuka Cirkvi pápežov 19. storočia, počínajúc Levom XIII.-tym. Aj keď tento veľký pápež sa ešte kriticky vysporiadava s liberálnymi demokratickými názormi, predsa však odmieta, po skúsenosti Cirkvi s francúzskou revolúciou z roku 1789, akúkoľvek formu jakobínskej demokracie a dokonca sa dištancuje od dovtedy akceptovanej formy štátnej monarchie, v ktorej sa katolícka Cirkev dobre cítila od získania svojej slobody. Lev XIII. sa vo svojej encyklike Libertas praestantissimum z roku 1888 hlási najprv k pripusteniu sv. Tomášom Akvinským vypracovanému modelu „zdravej demokracie". Podľa tejto náuky bola Cirkev pripravená uznať každý štát nezávisle od jeho štátnej formy, štruktúry a jeho vlastného politického systému poriadku vtedy, keď tento uzná, že bude slúžiť spoločnému dobru a bude ochraňovať slobodu a ľudskú dôstojnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Odmietanie akejkoľvek štátnej všemohúcnosti a totalitarizmu v oblasti práva, štátu a politiky, ktoré nie sú zlučiteľné so slobodou a ľudskou dôstojnosťou vidieť hlavne v encyklike Quadragesimo anno pápeža Piusa XI.-ho z roku 1931 v jeho definovaní princípu subsidiarity, ktorým sa založil základný kameň výkonu vzájomnej pomoci ochraňujúcej malých pred veľkými a zakladajúci stupňovitú vlastnú zodpovednosť chrániacu človeka pred všemohúcnosťou štátu.

Ucelené priznanie sa katolíckej Cirkvi k demokracii sa prvýkrát uskutočnilo vo vianočnom rozhlasovom príhovore Benignitas pápeža Pia XII.-ho pojednávajúcom „o pravej demokracii" z roku 1944. Dôležitú úlohu tu zohrala aj zničujúca skúsenosť zverstiev II. svetovej vojny ale aj podmienka mravnej kvality zástupcov ľudu, od ktorých budú závisieť vysoké politické rozhodnutia v demokratickom štáte. Pius XII. hovorí, že len výber duchovne zdatných a charakterových mužov môže byť zárukou takéhoto procesu. Inak môže ľahko dôjsť nerešpektovaním nemeniteľných základných a prirodzených zákonov a zjavenej pravdy, napriek zdaniu, k absolutistickému systému.[4]

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme mnohí sa pobúria takémuto výkladu, iní zasa načerpajú. Diskusiu teda nechám zase len na Facebooku.

Len nezabudnime aj pri terajšej historickej návšteve pápeža v Anglicku na skutočne konštruktívny dialóg bez nenávisti, ideologického presvedčenia o vlastnej pravde ale naopak o radosť z dvoch- troch, ktorí keď sú spolu je medzi nimi aj Pán (alebo po starogrécky: je možné objaviť to čo sa zjavuje: skutočné bytie).

[1] Porov. Schambeck H., Menschenrechte, katholisch gesehen I., www.zenit.org/article-19543?!=german zo 14.1.2010.

[2] Schambeck tu pripomína bulu pápeža Eugena IV.-ho z roku 1435 Dudum nostras pojednávajúcu o trhu s otrokmi, bulu pápeža Pavla III.-ho z roku 1537 Veritas ipsa o ľudskej dôstojnosti pohanov, bulu pápeža Urbana VIII:-ho Commissum nobis z roku 1639 s úlohou zakázať každej osobe predávať, zotročovať alebo okrádať obyvateľov západnej a južnej Indie, ich ženy, deti a vlastníkov majetku ako aj bulu pápeža Benedikta XIV.-ho Immensa pastorum z roku 1741, ktorá sa zaoberá bratskosťou ponad akúkoľvek rasovú rozdielnosť a apoštolský list pápeža Gregora XVI.-ho In supremo z roku 1839 zameraný proti otroctvu v Afrike a Indii a proti obchode s čiernymi otrokmi. Porov. Schambeck H., Menschenrechte, katholisch gesehen I., www.zenit.org/article-19543?!=german zo 14.1.2010.

SkryťVypnúť reklamu

[3] Porov. Tödt H. E., Menschenrechte-Grundrechte. In: Böckle F., Kaufmann F.-X., Rahner K., Welte B., Christlicher Glaube in moderner Gesellschaft, Herder, Freiburg im Breisgau 1982, Diel 27, s. 18.

[4] Porov. Schambeck H., Menschenrechte, katholisch gesehen II., www.zenit.org/article-19560?!=german z 15.1.2010.

Vladimír Inocent Szaniszló

Vladimír Inocent Szaniszló

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolský učiteľ, večný hľadač pravdy, dialógu a vzájomnej výmeny ideí. Spolu s mladšími a staršími kolegami a študentmi rozvíjame obzory nášho poznania./L´enseignant academique, le chercheur eternel de la vérité, du dialogue et du changement des idées. Avec ses collegues et étudiants nous élargisons l´horisont de notre conaisance. Zoznam autorových rubrík:  Politická filozofiaVerejný životHľadanie koreňovSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Marcel Rebro

Marcel Rebro

141 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu