Úloha skutočnej vlády I.

Aký by mal byť cieľ štátu a ako ospravedlniť autoritu, ktorú štát uplatňuje nad slobodnými jedincami? Nad týmito otázkami sa filozofi zamýšľali od nepamäti. Čítajúc veľké postavy politické filosofie vydané Občanským Institutem v roku 1996 skúsim sa podeliť o zamyslenie G.J. Hughesa, ktoré mi pripadá dosť profesionálne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Stretnutie predsedov vlád EU
Stretnutie predsedov vlád EU (zdroj: http://www.bundesregierung.de/Webs/Breg/DE/Homepage/home.html)

Jedno z kľúčových diel Tomáša z Akvinu (STQ), ktoré sa týka politických tém (ako to prízvukuje vo svojom diele Frontisterion aj bývalý ústavný sudca košičan Alexander Broestl- aj keď má tam hodne veľa aj obsahových nepresností) je spis O vláde kniežat (De regimine principium) z roku 1266.

Podľa G. Hughesa, SJ:

- metóda STQ: zložitá zmes medzi rýdzo teoretickou filozofiou a praktickou historickou skúsenosťou (moderne: politickou teóriou a spoločenskou vedou).

STQ uvádza zoznam cieľov, ktoré si má vláda postaviť pred seba:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

- usilovanie sa o spoločnosť poriadku v záujme všeobecného dobra slobodných jedincov. Poriadok je záležitosť stability.

- Vláda sa musí starať v prvom rade o bezpečné prostredie, v ktorom ľudia môžu žiť a pracovať (Ozaj ako by sme videli tie naše porevolúčne?). Ľudia musia vedieť kde sú a čo sa od nich očakáva, musí im byť umožnené plánovanie vopred, nesmú byť vydaní napospas režimu, ktorého chovanie je nepredvídateľné a despotické.

STQ dáva poriadok do protikladu s vnútornými nejednotnostiami štátu, frakcionárstvom ba dokonca s vojnovým stavom. Tieto neporiadky bránia človeku (extrémne aj znemožňujú) rozkvet spoločnosti (mne z toho nejako vyplýva viac dbať aj na pokoj s menšinovým obyvateľstvom a pokus o spoločné hľadanie riešení ako koalície vo vnútri, tak aj koalície a opozície).

SkryťVypnúť reklamu

Prvá a najdôležitejšia povinnosť každej vlády (pre STQ je toto mimo akejkoľvek diskusie rovnako ako cieľom lekára je zdravie pacienta- naozaj?):

- pestovať a udržovať mier a vonkajší aj vnútorný poriadok.

- Z hľadiska občanov aj nespravodlivý poriadok je lepší ako žiadny.

STQ: Usporiadanosť štátu má byť súčasťou celkového úsilia o nastolenie spoločného dobra bonum communis. Toto u neho je niečo viac ako dobro jednotlivých členov. Jeho dosiahnutie si u jednotlivcov vyžaduje vzdanie sa do istej miery svojho vlastného prospechu (Hughes to nazýva moderne: taká spoločnosť, ktorá rešpektuje ľudské práva). STQ sa odvoláva na to, že individuálne záujmy a potreby jednotlivcov nemusia byť nutne rovnaké. Teda jedinec sa musí niečoho vzdať, aj keby to bolo v mojom záujme, aby som rešpektoval práva druhých (dokonca za mimoriadnych okolností aj toho, čo naozaj potrebujem, aby som sa zachoval voči ostatným čestne - napríklad v dobe mimoriadného nedostatku).

SkryťVypnúť reklamu

Antopologicky konštatuje, že aj keď je človek od prírody spoločenský tvor, napriek tomu nemá prirodzený sklon vzdávať sa svojich vlastných potrieb a záujmov kvôli ostatným.[1]

STQ: Diktátori, dokonca aj vládnuca väčšina (napr. po noci dlhých nožov, alebo červene chápanej väčšine nad 50% v parlamente) môžu zaviesť stabilitu a poriadok, avšak nemôžu uviesť stabilitu a poriadok ktoré by sa usilovali o blahobyt každého jedinca.[2]

Základom spoločnosti u STQ nie je len dohoda, alebo zmluva (ako napr. u H. Arendtovej). Potreba spoločenstva je tu prirodzená. Jej existencia nás vedie k poznaniu, že by sme mali vytvárať spoločenstvá. Povaha našich prirodzených potrieb vymedzuje účel a autoritu tohto spoločenstva. Vláda teda existuje preto, aby podporovala blaho (šťastie) občanov a má autoritu len vtedy, keď sa o to skutočne snaží.

SkryťVypnúť reklamu

Hughes tieto názory kritizuje a myslí si, že sľubujú viac ako v skutočnosti prinášajú. Presne stanoviť sa dajú totiž podľa neho len fyzické potreby a nie duchovná pohoda. A najťažšie to bude u vecí ako: právo na vzdelanie, koľko je dobré mať detí, alebo aký stupeň zodpovednosti by mal mať jedinec! A kto by mal byť zvýhodnený v krízových časoch?

Spôsob ako riešiť rozdielnosť morálnych názorov na povahu spravodlivej spoločnosti chce Hughes u STQ doplniť: nespochybňuje filozofické predpoklady STQ na ktorých tento stavia svoj názor na ciele a autoritu štátu, ale je to pre neho moc optimistické z hľadiska našej schopnosti dosiahnúť morálnu pravdu na ktorej by sme sa všetci zhodli (nuž opakom je pesimizmus tých, čo už rezignovali).

Politická teória však v konečnom dôsledku závisí na etike. Preto politická veda nemôže byť v žiadnom prípade exaktnou vedou a jej konečné úsudky (rovnako ako detaily etiky) sa musia meniť podľa odlišných požiadaviek rôznych historických a kultúrnych okolností (prepáčte, ale tu som pozične niekde inde:).

Dobre, je to trocha hutné a vedecké: ale predsa sme schopní tolerovať vládu demokratov, ktorí majú problém pri používané autority a moci s mnohými lobistami ovládajúcimi všeliaké prostriedky a aj so sebou samými, alebo radšej v jednom šíku stojacu vládu, ktorá nediskutuje, nie je slobodná a udržuje sa pri moci bez spolupráce s inými?

[1] To, že človek je od prírody spoločenský tvor dokazuje STQ tak, že prakticky nikto nie je schopný uspokojiť všetky svoje potreby vlastnými silami a tak musíme vyvinúť istú snahu o spoluprácu, aby sme prišli na to, ako dosiahnúť svoje ciele.

[2] STQ, podľa Hughesa má Aristotelov názor v čom spočíva blahobyt: v uspokojovaní prirodzených potrieb nás všetkých- teda telesné a citové zdravie; výchova tak v oblasti intelektuálnej ako aj mravnej a umeleckej; spoločenstvo a láska; preberanie vlastnej zodpovednosti za smer svojho života, rozvíjanie chápania Boha a lásky k nemu. STQ je presvedčený, že tieto potreby máme všetci a objavíme ich tak, že skúmame akého druhu sme bytosti a aké schopnosti rozvoja máme.

Vladimír Inocent Szaniszló

Vladimír Inocent Szaniszló

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vysokoškolský učiteľ, večný hľadač pravdy, dialógu a vzájomnej výmeny ideí. Spolu s mladšími a staršími kolegami a študentmi rozvíjame obzory nášho poznania./L´enseignant academique, le chercheur eternel de la vérité, du dialogue et du changement des idées. Avec ses collegues et étudiants nous élargisons l´horisont de notre conaisance. Zoznam autorových rubrík:  Politická filozofiaVerejný životHľadanie koreňovSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Marcel Rebro

Marcel Rebro

152 článkov
Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

50 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,093 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

36 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu