Rada pre pána Kaliňáka

Slovensko po novembri 1989 mnohým nenapĺňa vysnívané očakávania. Máme demokraciu ale máme skutočne to, čo sme chceli? Možno by bolo vhodnejšie, ak by sme stav našej spoločnosti nazvali procesom vývoja demokracie a pokúsili by sme sa zadefinovať jej vývojové štádium.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Sme jediná krajina v Európe so systémom samospráv nezávislých od štátu, vo svete známy ako tzv. severoamerický model spoločnosti, so systémom verejnej kontroly a spoluúčasti verejnosti na správe vecí verejných. Tento model sme ale mali stáročia pred objavením Ameriky. Historicky systém samospráv nezávislých od štátu bol v minulosti z Európy prevezený do Ameriky a tam sa ďalšie roky prirodzene vyvíjal. Jeho súčasťou u nás boli mestské samosprávy, ktoré mali mestské polície ale aj súdnu moc. Po druhej svetovej vojne komunisti centralizovali verejnú správu, model samospráv nezávislých od štátu zničili a na jeho mieste vznikli národné výbory ako orgány štátnej moci, štátnej správy a samosprávy. Zanikli mestské polície a ostala po nich stopa v podobe inšpekcií verejného poriadku. Za socializmu sme mali všetci povinnosť pracovať a podľa zákona o priestupkoch bolo možné za priestupok udeliť finančnú sankciu a stiahnuť ju previnilcovi zo mzdy. V čase národných výborov boli na prejednávanie priestupkov zriadené komisie. Dnes však už byť zamestnaný nie je povinnosťou a je to legálne. Problém nastáva vtedy, ak jednotlivec nemá z čoho zaplatiť pokutu (nemá finančné prostriedky), lebo jeho jediným príjmom je poberanie sociálnych dávok. Príčinou je stále platný socialistický zákon o priestupkoch, ktorý umožňuje trestať len pracujúcich. Veci nefungujú, aj keď máme demokraciu, lebo pozostatky socialistického dinosaura tu ešte stále prežívajú a brzdia vývoj demokracie a fungujúcej spoločnosti. Dnes sú na Slovensku ľudia, ktorí sa dopúšťajú protiprávneho konania, ale keďže nemajú príjem, prípadne žijú so sociálnych dávok, nie je možné ich, podľa stále platného zákona o priestupkoch, účinne sankcionovať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa platnej legislatívy za verejný poriadok zodpovedajú samosprávy, vydávajú všeobecne záväzné nariadenia, ktorých porušenie je priestupkom. Samosprávy si môžu zriadiť obecnú políciu, ale nebola im vrátená historicky overená možnosť zriadiť súdnu moc na prejednávanie prípadov porušenia verejného poriadku. Táto kompetencia ostala zamestnancom štátu na obvodných úradoch. Samospráva nemá žiaden dosah na ich počty, personálne a odborné zloženie, produktivitu práce jednoducho na nič, ale má zodpovednosť za verejný poriadok. Tento fakt je dosť veľkou prekážkou fungovania systému. Navyše obvodné úrady nemajú nástroj ako potrestať nemajetného nepracujúceho občana bez príjmu. Zo socializmu nám zostal iba nástroj na potrestanie ľudí pracujúcich a poberajúcich mzdu. Lenže podľa Ústavy SR sme si všetci rovní, teda mali by byť potrestateľní aj nemajetní. Riešením je trest formou výkonu verejných prác, tento nástroj je uplatňovaný v dvesto ročnej demokracii v USA voči všetkým občanom a USA sú predsa demokratickým štátom. V parlamente je momentálne návrh zákona pána Kaníka, ktorý koalícia zatiaľ odmieta podporiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší problém s doteraz prežívajúcim pozostatkom socializmu, teda prejednávaním priestupkov obvodnými úradmi je v tom, že v demokratickom štáte prípady porušovania základných ľudských práv rieši súd a nie úradník. Tento nefunkčný totalitno-demokratický hybrid je príčinou, prečo Dobrovodský opustil dom. Samospráva nemá doriešené účinné nástroje na kontrolu verejného poriadku. Obce by mali mať možnosť v prípade potreby zriadiť obecný-mestský súd, aby prejednával priestupky vo veciach verejného poriadku v pôsobnosti obce. Súd, prostredníctvom sudcu voleného na určité obdobie, by mal mať možnosť ukladať aj trest výkonu verejných prác.

SkryťVypnúť reklamu

Nezávislý systém samospráv umožňuje riešiť lokálny rozvoj a lokálne situácie. Umožňuje rýchly vývoj a reakciu na lokálne problémy za predpokladu, že sa s týmto modelom narába správne. Umožňuje optimalizovať náklady na verejnú správu a umožňuje ľudom (občanom obce, mesta) podieľať sa správe vecí verejných..

Miroslava Szitová

Miroslava Szitová

Bloger 
  • Počet článkov:  31
  •  | 
  • Páči sa:  0x

školská psychologička, pedagogička-sociálna pedagogička, komunálna poslankyňa, kresťanská demokratka - členka predsedníctva KDHwww.facebook.com/MiroslavaSzitova Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
INESS

INESS

107 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

299 článkov
Věra Tepličková

Věra Tepličková

1,072 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu