1.Poznajte svoju biznis ambíciu
Marketing musí vedieť, čo je ambíciou a kam treba podnikanie dotiahnuť. Nájdite svoje biznisové PREČO a jasne si stanovte, kde chcete mať firmu na konci roka, ale aj o tri, päť, desať rokov. Buďte SMART a definujte špecifické, merateľné, dosiahnuteľné, relevantné a časovo ohraničené ciele.
2.Poznajte veľkosť trhu
Vedieť na akom veľkom ihrisku hráte je kľúčové pre plánovanie a dosahovanie úspechov. Je váš trh dostatočne veľký, aby ste mohol dosiahnuť vaše ciele? Dôkladná analýza veľkosti trhu vám poskytne informácie o potenciálnej zákazníckej základni a konkurencii. To následne umožní prispôsobiť stratégiu a nájsť nové príležitosti pre rast.
3.Zmerajte silu konkurencie
Konkurencia určuje do akej miery musíte v marketingových aktivitách zamakať. Čím viac silných hráčov sa na trhu bije o zákazníka, tým intenzívnejšie musí každý z nich dať o sebe vedieť. Poznajte, kto s vami súťaží o peňaženku klienta, prispôsobte tomu stratégiu a identifikujte nové príležitosti pre rast.
4.Nepodceňte nepriamych konkurentov
Mohlo by sa zdať, že nie sú rizikom, ale často dokážu k sebe odkloniť nejedného zákazníka. Ste napríklad predajca nábytku? Vedeli, že si musíte dať pozor na stolára? Váš zákazník ho s najväčšou pravdepodobnosťou osloví. Nepodceňujte analýzu nepriamej konkurencie a identifikujte faktory, ktoré môžu zvýhodniť práve vašu značku.
5.Nájdite zákaznícku hodnotu
Jasne popíšte reálne parametre, ktoré klient ocení a za ktoré je ochotný zaplatiť. Zamyslite sa nad tým, aké hodnoty prinášate vašim zákazníkom a aké ich konkrétne problémy alebo potreby riešite. Aplikovaním hodnotového prístupu dokážete budovať bázu verných spokojných klientov a tvoriť značku, ktorú bude známa ešte dlho po vás.
6.Definujte svoju unikátnosť
Zabudnite na kreatívu, choďte po podstate, komunikujte tak, aby ste uspokojili zákaznícku potrebu. Ak chcete byť úspešný dlhodobo a mať firmu, ktorá bude zarábať a rásť snažte sa vyťažiť maximum z unikátnosti, ktorú má práve váš produkt alebo služba.
7.Nefarbičkujte sa
Nezabite zbytočne veľa času rozhodovaním sa nad tým, či bude logo ultrafialové alebo fialovo-šedé. Dôležitejšie ako farba loga je jeho čitateľnosť, rozoznateľnosť a výslovnosť. Vizualita a komunikácia musia zároveň podporiť jedinečnosť, ktorú máte.
8.Napojte sa na výsledovku
Merajte reálne náklady na marketing. Dáta z účtovníctva sú odrazovým mostíkom k definovaniu novej rastovej stratégie, ktorá bude naozaj fungovať. Poraďte sa so svojím CFO alebo účtovníkom a dajte cieľom reálne kontúry, zohľadňujúce ekonomiku podniku.
9.Sledujte dáta a pracujte s reálnymi číslami
Pravidelne si vyhodnocujte efektívnosť marketingových aktivít. Každý krok, ktorý urobíte musí vychádzať z reálnej situácie. Neprikrášľujte si dáta, ale pracujte s tým, čo hovoria. Včas zaznamenaná zmena v číslach môže byť momentom na prijatie rozhodnutia, ktoré bude zásadný game changer.
10.Nastavte sa na dlhodobý proces zmeny
Od momentu prvých úvah o zmene marketingovej stratégie až po viditeľné výsledky musí prejsť nejaký čas. Častokrát sa prvé výsledky ukážu až po niekoľkých rokoch. Obrňte sa a buďte pripravený na procesné a personálne zmeny. Niekedy sú nevyhnutným krokom, bez ktorého nebude váš biznis ziskovejší.