E-commerce značky sa menia. Na firmy dátové.

V e-commerce firmách sa vyskytujú všetky dáta. Ak ich firma má a správne sleduje, dokáže sa prispôsobovať vývoju trhu.

E-commerce značky sa menia. Na firmy dátové.
Analýza dát na mobile a počítači
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Vývoj na e-commerce trhu ide naozaj rýchlo. Od dvoch extrémne skokovo rastových rokov 2020 a 2021, až po súčasnú stagnáciu a v niektorých segmentoch aj pokles. Mnoho e-shopov si však nevšimlo tú najzásadnejšiu zmenu, že z online predajcov sa zmenili na dátovo riadené digitálne firmy.

Ak mám dáta - mám joystick v ruke. 

V e-commerce firmách sa vyskytujú všetky dáta (na rozdiel od “analógových” firiem, kde to tak prirodzene nie je). Ak ich firma má a správne sleduje, má “joystick” v ruke a dokáže sa prispôsobovať vývoju trhu a jeho zmenám. Strategicky kľúčové sú tri zručnosti a kroky pri práci s dátami:

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
  1. Vedieť správne dáta zbierať.

  2. Poznať, ktoré sú pre môj biznis kľúčové.

  3. Strategicky sa rozhodovať na základe týchto dôležitých dát.  

Správne zbieranie dát.

Spracovávanie dát v e-commerce firme je o nastavení rôznych aplikácií a softvérov. Od webového rozhrania, cez Google Analytics až po exporty pre účtovný softvér. Aj keď sa na prvý moment zdá, že ide o jednoduchú (skôr technickú) vec, v praxi existuje viacero “pascí”, na ktoré by si mali firmy dávať pozor.

Ak firma zbiera dáta z viacerých zdrojov (čo je v 99% prípadov tak), je nevyhnutné, aby sa tieto informácie niekde spoločne kolektovali. Na jednom mieste. Kľudne to môže byť aj report v Exceli, ale každopádne je to nevyhnutné, aby sme ich dostali na “jednu platformu”.

Takýmto krokom sa predchádza “kúskovanej” analýze dát, kde sa parciálne pozerajú výsledky (napr. osobitne v Google analytics, osobitne predajné dáta v eshopovom rozhraní, osobitne ostatné náklady vo výsledovke a pod) a parciálnym vyhodnoteniam, ktoré sú častokrát neobjektívne, resp. skreslené. 

SkryťVypnúť reklamu

Tretím a najdôležitejším bodom je prepojenie zbieraných informácií na čísla - na reálnu ekonomiku. Toto je kľúčové najmä pri rozhodovaní sa o efektivite marketingu. Napríklad podľa sledovania Google Analytics (kde sa sledujú náklady na kampane a ich efektivita) sa môže javiť, že marketing je efektívny a funguje, pretože náklad na získanie 1eura tržby je dajme tomu 5 centov. Akonáhle však tieto dáta doplníme o ďalšie náklady (napr. náklad na kreatívu, produkciu, agentúrne fee), môže sa pohľad úplne zmeniť. Napríklad firma zistí, že marketing už nie je efektívny a že 1 euro tržby stojí 40 centov. Tento príklad je dôsledkom toho, že sa dáta nezbierajú na jedno miesto, že sa nevyhodnocujú v celku a neprepájajú na výsledovku (náklady a tržby) firmy. 

SkryťVypnúť reklamu


Sledovanie správnych dát pre daný typ biznisu.

Toto je naozaj umenie. Ak viem kľúčové dáta vybrať a sledovať, viem firmu joystickom ovládať. Ak má firma množstvo dát, o úspechu bude rozhodovať pravidlo 80/20. Teda vybrať tých 20% ukazovateľov (zvyčajne ich je pár), ktoré hýbu biznisom. Interne tomu hovoríme aj “drivery” biznisu. V každom biznise je to iné. Tie, ktoré sa často opakujú je niekoľko a rozdeľujeme ich na 3 typy: dáta nákladové, dáta tržbové a trhové dáta.


K nákladovým patrí najmä cena za preklik (z kampane na e-shop), cena za konverziu (koľko stojí reálne jeden dopyt resp. nákup), a najmä chronicky známe PNO (podiel nákladov - v tomto prípade marketingových na obrate, teda tržbách). Pri tržbových je dôležité sledovať nielen predaje, ale najmä výšku marže na produkte a opakované nákupy. V ideálnom prípade aj dlhodobú “útratu” zákazníka (tzv. life-time value). Pri trhových dátach sledujeme tie, ktoré porovnávajú eshop s trhom alebo konkurenciou, čo je najmä pozícia na vybraté slová v SEO, prípadne sila konkurencie v jednotlivých kľúčových slovách alebo organické vyhľadávanie priamo značky eshopu.

SkryťVypnúť reklamu


Rozhodovanie sa na základe dát.

Toto je Everestom strategického riadenia e-shopov. Nech to vyznieva akokoľvek technokraticky, strategické rozhodnutia v e-commerce sú založené na dátach. Rovnako sa na dátach stavia aj marketingová stratégia. Samozrejme platí, že firma musí mať zvládnuté prvé dva kroky (správny zber dát a správny výber tých kľúčových). 

Na to, ale musí nastať základná zmena - a to je zmena v “mindsete” CEOs alebo majiteľov. A tá hovorí o tom, že môj e-shop už nie je iba predajný kanál, ale dátovo riadená firma. 


Tomáš Török

Tomáš Török

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Optimista a neúnavný budovateľ firiem. Tak by som sa asi popísal. Od roku 2004 pomáham svojim, ale aj iným firmám rásť a rozvíjať sa. Najprv pri rozbehu jazykovej školy EMPIRE, ktorú sme založili ešte po vysokej škole. 10 rokov ako jej CEO, pričom sa nám podarilo urobiť z lokálnej firmičky dvoj-miliónovú vzdelávačku. Od roku 2016 som založil konzultačnú spoločnosť BizBuilders, kde aktívne pomáham klientom rásť, rozvíjať sa, zveľaďovať svoj biznis a hľadať "next levels" kam môžu svoje podnikanie posúvať. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáMarketingPodnikanie

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu