Kopírovači v biznise. Copycats.

Noví konkurenti, ktorí vstupujú do segmentu a použijú stratégiu, kedy okopírujú lídra na trhu.

Kopírovači v biznise. Copycats.
Copycats
Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Osobne sa s tým stretávam veľmi často, v mnohých segmentoch. V našom regióne (Slovensko primárne, ale deje sa to aj v Poľsku a v Česku) je to naozaj, že obľúbený prístup podnikateľov. Čo už, máme tu tie skratky radi. 

Predstavme si situáciu, kedy nejaký segment raketovo rastie. Nový konkurent, ktorý chce vstúpiť do tohto segmentu jednoducho použije stratégiu kopírovania. Prečo tvoriť inak a lepšie, keď je možné len okopírovať lídra na trhu a rýchlo naskočiť? Nový konkurent začne často hneď názvom, kde sa snaží priblížiť lídrovi na trhu. Následne sa objavia aj ďalšie podobnosti, napríklad v ponuke alebo zákazníckom servise. Celé to, samozrejme, skončí biznis bonbónikom - lepšou cenou pre klienta.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A výsledok? Niekedy sa objaví až po dlhšom období, ale je skoro vždy rovnaký. Dochádza k vedomému aj nevedomému totálnemu zmäteniu klienta v značkách. Napríklad segment predaja pneumatík - NejlevnejsiPneu, PNEU, RajPneu, NejPneu, PneuSvet, AZ Pneu, Pneushop a pod.

V mnohých prípadoch má kopírovanie v biznise vplyv na prepad celého trhu, tzn. “Red Ocean”, situácie, kde krvácajú všetky subjekty, pretože klient je tak zmätený, že jediný parameter výberu je cena. Tým však automaticky rapídne klesajú marže všetkým.

Častokrát zároveň nastane “preosiatie” počtu poskytovateľov na minimum tých, čo to vydržia. Dobrý príklad je trh zľavových portálov,  kde ich od roku 2011 vznikali ročne 100vky a dnes zostalo pár silných hráčov.

SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme nepredpokladám, že kopírovači majú takýto zámer a tento scenár. Podľa mňa iba nepozerajú za roh. A často sú potom obeťou tohto biznis marazmu, ktorý spoluvytvorili. Otázka je, či je možná nejaká prevencia. Odpoved´ je, áno je. Ak firma rozumne strategicky uvažuje už pri vstupe do takéhoto segmentu.

Na čom teda stavať pokiaľ sa chcete odlíšiť od konkurencie?

Za prvé:  Názov (Naming)

Keď ľudia začnú masívne vyhľadávať pizzu a talianske cestoviny (yes, príklad z 90tych), skúste svoju značku nenazvať genericky “Ristorante Italiano”. Jednak sa zablokujete v kategórii a za druhé na vás zajazdia všetci nastupujúci kopírovači a konkurenti, ktorí sa budú snažiť vás názvom napodobniť.

SkryťVypnúť reklamu

Za druhé: Odlišnosť

Jasne si definujte odlišnosť cez konkrétne zákaznícke hodnoty. Ideálne unikátne. Také, ktoré nie sú kopírovateľné a váš zákazník si ich spojí iba s vami. Dostaňte ich systematicky do svojej komunikácie a tým si aj na rastúcom tlaku konkurentov udržíte odlišnosť. A maržovosť.

Za tretie: Nové tržby

Makajte na nových službách alebo produktoch. Stále o krok vpred. Aj keď sa vám darí, myslite na to, že trh je nekompromisný a konkurenti, aj keď ich dvoma vyššie uvedenými bodmi viete držať od tela, vám časť vzduchu vydýchajú. Aby ste na týchto nových službách a produktoch tvorili vždy aj nové tržby.

Kopírovači (Copycats) vždy boli, sú a budú.

SkryťVypnúť reklamu

Tak im to neuľahčujme.


Tomáš Török

Tomáš Török

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Optimista a neúnavný budovateľ firiem. Tak by som sa asi popísal. Od roku 2004 pomáham svojim, ale aj iným firmám rásť a rozvíjať sa. Najprv pri rozbehu jazykovej školy EMPIRE, ktorú sme založili ešte po vysokej škole. 10 rokov ako jej CEO, pričom sa nám podarilo urobiť z lokálnej firmičky dvoj-miliónovú vzdelávačku. Od roku 2016 som založil konzultačnú spoločnosť BizBuilders, kde aktívne pomáham klientom rásť, rozvíjať sa, zveľaďovať svoj biznis a hľadať "next levels" kam môžu svoje podnikanie posúvať. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáMarketingPodnikanie

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Pavel Macko

Pavel Macko

188 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Radko Mačuha

Radko Mačuha

223 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu