Keď som chodila ja za socializmu na základnú školu, bolo to jednoduché. Učebnica - zošit. Samozrejme, boli učitelia, ktorí vyžadovali doslovné poučky, čo nám liezlo na nervy. Museli sme odrapotať vybrané slová, či malú násobilku. Vyžadovali, aby sme vedeli vymenovať rieky na Slovensku, aj pohoria v Ázii, aj prvky Mendelejevovej periodickej sústavy prvkov.
Všetko, čo od nás chceli, sme však vedeli nájsť v učebniciach. Mohli sme byť aj dva týždne chorí a stačilo zavolať spolužiakovi, ktorý nám povedal: "Strana 22 až 28!" a človek sa sám, bez problémov, pripravil. Potom stačilo mať doma jednu solídnu encyklopédiu a premiant v nás bol na svete.
Dnes je situácia iná. Nie jeden šlabikár, či učebnica a jeden zošit. Učebnica nová, učebnica stará, pracovný zošit č.1 až X. A k tomu všetkému hordy oxeroxovaných "A - štvoriek".
Keď začal pred trinástimi rokmi chodiť do školy môj syn, myslela som si, že je to dočasné. No mám aj o čosi mladšiu dcéru a prefotené podklady sú aj naďalej každodennou realitou.
Včera priniesla (ako inak, oxeroxované) otázky z chémie, ktoré bolo potrebné vypracovať. Odpovede na niektoré vedela hneď, na iné si ich našla v zošite, no ani jednu nehľadala v učebnici - pretože ju celý rok na vyučovaní nikto nepoužíva. Nenašla ich však ani v oxeroxovaných podkladoch, ktoré od pána učiteľa žiaci majú.
Dobre, povedali sme si. Je to učivo ôsmej triedy základnej školy. Existuje množstvo webstránok, edupage a čo ja viem, čo ešte. Veď je 21. storočie! Treba byť kreatívny, aktívny, nevzdať sa pri prvom neúspechu...
Názvy hydridov, kyselín a hydroxidov sme preložili do angličtiny a hľadali ich molekulárne štruktúry v tomto jazyku, lebo v slovenčine sme relevantné odpovede našli len pri dvoch otázkach a zostávalo ich ešte deväť. Po vyše dvoch hodinách sme však neboli ani za pomoci angličtiny múdrejšie.
Začala som rozmýšľať, kto z mojich kamarátov by mohol mať tušenie. Lekár? Matfyzák, čo vyrába vo fabrike produkty zo zinku? Smola. Odkázali nás na internet s vysvetlením - veď kto normálny by dnes potreboval vedieť nakresliť molekulárnu štruktúru kyseliny osmičelej či hydroxidu bárnatého?!
Úplne zúfalá a skôr z recesie som na facebooku zverejnila prosbu o pomoc. Ozval sa mi známy a poslal mi odpovede. Šťastie bolo nesmierne!
Nie, nepamätal si to zo základnej školy. Jeho manželka má červený diplom a štátnicu z chémie - tak tá to vedela. S učivom z chémie pre ôsmy ročník základnej školy nám vedela pomocť až ona.
Všade sa stále hovorí, ako je dôležité spájať školu so životom, podporovať deti, aby mali o vzdelanie a vedomosti záujem. Neučiť ich len nezmyselné poučky, no veci, ktoré v živote využijú. Mojej dcére sa vzorec H2OsO5 do pamäti zrejme nevryje, no ja si už asi navždy budem pamätať, že je to kyselina osmičelá. Molekulárnu štruktúru - tú však kresliť nikdy v živote nebudem.
