Vedenie Mestskej časti Ružinov po svojom nástupe vymenilo vo svojich zariadeniach sociálnych služieb pre seniorov ich vedenia.
Po výberových konaniach jedno z nich v roku 2021 takmer skolabovalo, bolo podané trestné oznámenie pre týranie seniorov v Domove dôchodcov na Pažítkovej ulici a do zariadenie muselo vstúpiť Ministerstvo sociálnych vecí a rodiny so svojím krízovým manažmentom.
Zdalo sa, že zariadenia sú konsolidované, koniec covidovej kízy v nich ako tak zvládli. O to väčšie bolo prekvapenie, keď riaditeľka, poverená vedením zariadení v ťažkých časoch, odstúpila. Napriek pozitívnemu hodnoteniu, rozhodla sa ďalej nepokračovať v spolupráci s MČ Ružinov

Že sa v zariadení RDS pre seniorov, niekdajšej výkladnej skrini Ružinova niečo deje, sme vedeli už viac ako mesiac.
Opakovane k nám prichádzali podnety od klientov, ale aj zo strany zamestnancov.
Na základe toho sa naša kolegyňa poslankyňa Lucia Štasselová pustila do poslaneckého šetrenia v Ružinovskom domove seniorov.
Zistila, že nová riaditeľka nielen že neodvrátila v RDS hroziacu krízu, ale si ako svojho zástupcu vybrala takzvaného “krízového manažéra”, ktorý sa nevedel preukázať vzdelaním ani praxou, a ktorý podľa jeho vlastných slov “počas náhodnej návštevy zariadenia, zistil, že zariadenie stagnuje, veľa vecí v ňom nefunguje a je tam mnoho starých komunistických postupov”. Preto sa ponúkol pani riaditeľke, že jej s tým pomôže.
Bez výberového konania.
Nielen od jeho nástupu, ale najmä od vtedy, sa začali diať veci.
Nová vybraná pani riaditeľka Patrovič sa na “nové vetry” len prizerala:
odchody stabilných odborných pracovníkov
vyhadzovanie zamestnancov bez písomného zdôvodnenia - opakovaným porušovaním zákonníka práce (nález inšpektorátu práce)
vyhrážanie sa zamestnancom aj klientom - “vy tu nemusíte byť”
manipulácia s liekmi, nedostatok liekov pre klientov
ohrozenie napĺňania kvalitatívnych zákonných kritérií pri zdravotníckych a sociálnych výkonoch
zamestnávanie rodinných príslušníkov bez ohlásenia zriaďovateľovi
ich ubytovávanie v zariadení
Toto všetko a mnohé iné pochybenia bolo pánom “krízovým manažérom” zhodnotené slovami “keď sa rúbe les, lietajú triesky” a “keď má babka “zaracha” (fajčiť na izbe), jednoducho musí poslúchať”.
Informácie o ponižovaní zamestnancov, delení na tých “našich” a tých “druhých”, manipuláciách až vyhrážkach boli na dennom poriadku.

Sústredený zber materiálov, výpovedí a podkladov nás nenechal na pochybách, že je našou povinnosťou sa do diania v RDS zapojiť, s cieľom, ak to bude nutné, iniciovať v zariadení aj ministerskú kontrolu.
Preto sme boli prekvapení, že mimoriadna sociálna komisia bola k tejto veci jej predsedníčkou p. Bacigálovou (Tím Ružinov) zrušená.
Na riadnu komisiu sociálnych vecí priniesla p. Štasselová svoje zistenia.
Podklady jasne preukázali zneužívanie postavenia, nekompetentnosť až trestnú činnosť. Informovala o tom úrad aj poslancov. Nenašiel sa nikto, kto by namietal.
Predstava, že by pani riaditeľka alebou ňou poverený “krízový manažér” mali ostať na svojich miestach, bolo z nášho pohľadu vylúčené.
Náš sľub poslanca, ale tiež utrápeným ľuďom a zamestnancom, že sa situácia ukľudní a vráti k profesionálnej starostlivosti, nám nedovolil ustúpiť.
Nakoniec, po našich naliehaniach, situáciu podobne vyhodnotil aj úrad.
Na júnovom zastupiteľstve sme prijali rezignáciu riaditeľky a poverili vedením pracovníčku zariadenia. Pánovi “krízovému manažérovi” nebola predĺžená zmluva.

Čo je však najdôležitejšie.
Mestská časť Ružinov musí vypísať riadne verejné a transparentné výberové konanie na takéto zodpovedné miesto akým je riadenie sociálneho zariadenia, druhého najväčšieho v Bratislave. Taktiež musia byť vo výberovej komisii nezávislí experti. A pokiaľ máme presné informácie, nie je pravda, že v Bratislave nie sú záujemcovia o takúto pozíciu s odbornou praxou a vzdelaním. Potvrdilo nám to aj Hlavné mesto, ktoré nedávno riešilo podobnú situáciu vo svojom zariadení.
Ak nebude splnená táto základná podmienka v procese výberu, MČ Ružinov sa s kvalitným výkonom sociálnych služieb vo svojich zariadeniach môže rozlúčiť.
Nové vedenie totiž bude musieť byť schopné nastaviť kvalitatívne ciele v zariadení tak, aby:
boli rozdelené úlohy týkajúce sa cieľov politiky kvality
bola realizovaná čitateľná personálna politika, pretože ľudské zdroje sú v systéme to najdôležitejšie
boli zamestnanci pripravení na plnenie úloh, vytvorením pokojného, tímového prostredia, ktoré podporí vzájomnú spoluprácu
bol systém nastavený tak, aby boli uspokojované potreby klientov od primárnych až po tie najvyššie v súlade s odbornými správami individuálnych potrieb klienta
sa vytvorili podmienky pre zamestnancov, aby mohli plniť všetky úlohy vyplývajúce z ich náplní práce
aby sa dôsledne identifikovali priority klientov a identifikovali potreby zamestnancov, vrátane externých spolupracovníkov a ostatných spolupracujúcich subjektov,
bolo schopné hľadať konsenzus medzi všetkými prioritami
postupovalo podľa plánu zvyšovania kvality na všetkých úrovniach
podporovalo rozvoj zručností, predpoklady pre prácu a schopnosť zamestnancov pracovať v tíme, kooperovať.
A to všetko popri
efektívnom a transparentnom nakladaní so všetkými prostriedkami (verejné súťaže na dodávateľov služieb a tovarov, zverejňovanie všetkých zmlúv a objednávok na webovej stránke zariadenia, súčinnosť so zriaďovateľom) a
dôslednom dodržiavaní zákonných noriem a VZN pri poskytovaní služieb, riadení a správe zariadenia
v súčinnosti a spolupráci so zriaďovateľom pri zabezpečovaní podmienok pre poskytovanie služieb.
Na takto nastavený proces budeme zo svojej pozície poslancov a poslankýň naďalej dohliadať.