Nie je snáď nič krajšie, ako v prírode vybrať z kočíka bábätko,

ktoré ešte nevie sedieť, a pozorovať jeho tvár. Ten záujem, údiv a úžas nad všetkým, čo je a čo sa deje okolo neho, je slovami len ťažko opísateľný a neskutočne dojíma.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Mimika tváre dieťatka sa takmer zastaví a dieťa s otvorenými ústami pozerá na strom, na dom, na prúdiacu vodu, na autá, na všetko, čo stojí i čo sa hýbe, a vstrebáva priestor i dej okolo seba. Sú to pre neho tak ohromujúce a fantastické zážitky, že stačí párkrát ho z kočíka vytiahnuť za týmto účelom a dieťa v ňom nabudúce odmieta ležať. Chce vidieť. Chce pozorovať a spoznávať svet.

A úloha jeho sprievodcu?

Poskytnúť mu priestor pre jeho štúdium a vysvetľovať.

To je strom. To je dom. To je voda.

A dieťa rastie a začne sa zaujímať o súvislosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aký je to strom? Čí je to dom? Prečo voda tečie?

A úloha sprievodcu?

Poskytnúť mu priestor pre jeho vyššie štúdium a trpezlivo odpovedať na všetky jeho zvedavé otázky.

Dieťa takýmto prirodzeným štúdiom pochopí nielen elementárne veci, ktoré si ukladá, ale postupne si ich skladá do súvislostí, čím trénuje a rozvíja všetky svoje kognitívne schopnosti potrebné pre jeho fungovanie na tomto svete. Je to nikdy nekončiaci kolobeh učenia sa založený na prirodzenom záujme dieťaťa a ochote jeho sprievodcu venovať mu čas a odpovedať.

Najväčším hriechom sprievodcu je prerušiť tento kolobeh.

Jav, ktorý čoraz častejšie vídavam, kdekoľvek sa pozriem (v prírode, v uliciach mesta, vo vlaku,...): dieťa v kočíku s tabletom, alebo s mobilom v ruke.

SkryťVypnúť reklamu

Hlava sklonená, malé prstíky na displeji a absolútny nezáujem o dianie okolo seba. Je plne sústredné na farebné obrázky behajúce na obrazovke. Nezaujíma ho ani strom, ani dom a dokonca ani ľudia, pri ktorých sa mamička zastaví a rozpráva sa s nimi.

Efekt pre sprievodcu: Hurá, dieťa je pokojné, na nič sa nepýta a nič nechce.

Efekt pre dieťa: dieťa prechádza na samoštúdium a zdokonaľuje sa v manipulácii s technikou.

Dočasná obojstranná spokojnosť.

Z dlhodobého hľadiska však dieťa prichádza o výnimočnú a nenahraditeľnú možnosť prirodzene rozvíjať jednu z najdôležitejších zručností v jeho živote: spoznávať jednoduché veci, javy a vzťahy v sebe a okolo seba, a chápať ich v súvislostiach. Obrovský handicap s celoživotnými následkami. Už dnes existuje množstvo zdravých detí, ktorým robí ťažkosti vytvoriť vetu, pochopiť význam viet, nedokážu prečítať text s porozumením. Berieme im možnosť sa to učiť. Vedieme ich k tomu, aby dokázali ovládať a riadiť virtuálny svet od najútlejšieho veku. Či im to však bude v reálnom živote stačiť, toť otázka.

Věra Tepličková

Věra Tepličková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 081
  •  | 
  • Páči sa:  31 465x

V prvom rade som manželka, mama a babička, ktorá nadovšetko miluje svoju úžasnú rodinu. Profesionálne som sociálna pedagogička a vychovávateľka s viac ako 26 ročnou pedagogickou praxou. Už viac ako 10 rokov sa venujem štúdiu ľudského temperamentu a som zakladateľkou a majiteľkou prvej temperamentovej vzťahovej poradne na Slovensku - VeraTemp. Fascinuje ma pozorovať a študovať správanie ľudí, medziľudské vzťahy v rodinách, pátrať po príčinách problémov a hľadať možnosti ich riešenia. Mojim krédom je citát Marca Vitruvia Pollia: Rodičia majú dať deťom na cestu veľkú výbavu, ktorá by pri stroskotaní lode vyplávala spolu s nimi na hladinu. Zoznam autorových rubrík:  LampáreňS politikmi netancujem.Výchova a vzdelávanie inak.Keď už nič, tak rýmy...Zo života ...Maličkosti z temperamentovej poradne...NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Lucia Nicholsonová

Lucia Nicholsonová

207 článkov
Radko Mačuha

Radko Mačuha

232 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Anna Brawne

Anna Brawne

105 článkov
INEKO

INEKO

117 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu